علم و سلامت

معجزه بلوبری برای زخم دیابتی

سالانه بیش از 50 میلیارد دلار برای مراقبت از زخم هزینه می شود. زخم‌های مزمن، مانند دیابت و زخم‌های ناشی از فشار، می‌توانند به دلیل کاهش دسترسی به “رگ‌های خونی” یا “رگ‌سازی” غیر قابل درمان باشند. رگ زایی برای بهبود زخم ضروری است.

محققان دانشگاه UMaine در ایالات متحده قبلاً کشف کرده بودند که عصاره فنولیک زغال اخته وحشی به بهبود رگ های خونی و مهاجرت سلول ها به سلول های بند ناف انسان کمک می کند که گام های حیاتی در بهبود زخم هستند. در یک طرح جدید به سرپرستی دوروتی کلیمیس-زاکاس، محققی در دانشگاه مین، این تیم به بررسی اثرات فنل استخراج شده در زخم ها پرداختند. فنل های مرکب به طور طبیعی در برخی از مواد غذایی یافت می شوند که به راحتی مانع یا یادآوری هرگونه آسیب به سلول می شوند.

محققان روی گروهی از موش‌ها با یک ژل موضعی کار کردند که در آن عصاره فنولی از بلوبری چوبی به دست آوردند. گروه درمان مهاجرت بهتر سلول های اندوتلیال به محل زخم و افزایش 12 درصدی در بسته شدن زخم را در مقایسه با موش هایی که با ژل بدون ژل درمان شده بودند و هیچ کنترلی پس از درمان دریافت نکردند، نشان دادند.

Tolu Esther Adekeye، محقق ارشد این پروژه گفت: «قابلیت‌های جنگل باکسینیا مهاجرت سلولی، تشکیل عروق جدید یا رگ‌زایی را افزایش می‌دهد و بسته شدن زخم را تسریع می‌کند. این امر به ویژه برای زخم های مزمن مانند دیابت، سوختگی، زخم های فشاری و بسیاری از زخم های دیگر که مورد نیاز است، مهم است.

46

دکمه بازگشت به بالا