علم و سلامت

نسخه‌نویسی الکترونیک ۱۱۹هزار پزشک در کشور / چگونگی دسترسی بیمار به نسخ تجویزی

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه اکنون 119 هزار پزشک ایمیل می نویسند و در عین حال نحوه اضافه کردن اطلاعات سلامت و بیمه نسخه را توضیح می دهند، گفت:

دکتر. محمدمهدی نشی در گفت وگو با تی تی آنلاین. در مورد نسخه پست الکترونیکی نیز آمده است: نسخه کامل ایمیل از ابتدای دی ماه 1400 و با موفقیت به استثنای دو شهر تکمیل شده است. تهران و مشهد اکنون در هر کشوری، 100 درصد نسخه‌ها به صورت الکترونیکی نوشته و پاکت‌بندی می‌شوند، که این یک موفقیت برای یک طرح بیمه بیمارستانی است. البته جمعیت تهران و مشهد قابل مقایسه با استان های دیگر نیست و در عین حال تهران مرکز ارجاع است و حدود 2000 پزشک با بیمه هایی که نمی توانند نسخه نویسی کنند و مسائل مشابهی دارند، قراردادی ندارند. دلایلی وجود دارد که این ایالت ها پس از مناطق دیگر متوقف می شوند.

چگونه می توانید به طور ایمن به نسخه های ایمیل آنها دسترسی داشته باشید؟

تاکید کرد: در حال حاضر 119 هزار پزشک نسخه می نویسند که 16 هزار نفر از آنها جزو قرارداد ما نیست، بلکه نسخه ایمیلی است. در عین حال برای دسترسی به اطلاعات سلامت بیمه شدگان، سامانه شهروندی به عنوان سامانه فعال شکل گرفته است که به راحتی می تواند به دسترسی بیمه شده به اطلاعات سامانه و ابطال بیمه ها دسترسی داشته باشد.

وی درباره سامانه انجام خدمات دولتی گفت: این سامانه قابلیت احراز هویت شماره ملی و موبایل مبتنی بر سلامت، امکان مشاهده اطلاعات هویتی و بیمه ای، امکان تغییر عکس و افزایش اعتبار بیمه ای شما را دارد. امکان مشاهده تمامی نسخه ها و امکان مشاهده جزئیات که نسخه شامل نسخه ها و خدمات می باشد. تمامی شهروندان برای دسترسی به خدمات سامانه بیمه سلامت شهروندان می توانند به آدرس https://eservices.ihio.gov.ir/esc/ مراجعه کنند.

نشی در خصوص امکان دسترسی بیمار به نسخه های گذشته از سوی هیات دولت گفت: مشکلات اصلی بیماران در این مورد به بیمه نامه های تکمیلی ارجاع می شود که به همین دلیل این تسهیلات در کل هیات دولت تضمین می شود. نسخه محل صفحه سوم تفسیر قبلی را ثبت می کند. همچنین بیمار می تواند اطلاعات انصراف را به همراه کد به بیمه تکمیلی ارسال کند تا نسبت به پرداخت هزینه های بیش از تعهدات پایه بیمه ای اقدامات لازم انجام شود.

اضافه شد: بیمه می کند که می توان پرداخت به آنها را به صورت الکترونیکی در سامانه انجام داد. مراکز بیمه سلامت نیز می توانند اطلاعات بیمه قراردادی را دریافت کنند و اگر فردی بیمه همگانی داشته باشد و پزشک خانواده به او منصوب شود می تواند اطلاعات پزشک خانواده را نیز در سامانه دریافت کند.

پزشکانی که نسخه ها را زیر بار نمی گذرانند

وی بر لزوم همکاری منظم تر بین بیمه ها، نظام پزشکی و وزارت بهداشت تاکید کرد: این همکاری می تواند تعداد پزشکانی که نسخه های الکترونیکی را ارسال می کنند را افزایش دهد. برخی از پزشکان ارشد و یا حتی برخی پزشکان پر از بیمار به هیچ وجه نمی توانند نسخه الکترونیکی را قبول کنند تا برای این دسته از پزشکان چاره ای اندیشیده شود. مصوبه قانونی به ما تاکید کرد که از دی ماه 1400 هیچ شرکت بیمه ای نباید اسناد کاغذی را قبول کند. این قانون مشکل چندانی ندارد زیرا نمی تواند یکباره این کار را انجام دهد و از آنجایی که نسخه های کاغذی برای سیستم زمانی، خطرات، شرایطی که در آن پزشک نمی تواند ایمیل بنویسد و غیره پذیرفته می شود، آنها را می پذیرند. درصد امسال این روند تا حدودی انجام می شود: در هشتاد و ششمین جلسه شورای عالی بیمه سلامت که اخیرا برگزار شد، توجه ویژه ای به این استان شده است.

نظارت دقیق بر اطلاعات ملی داروخانه با عملکرد کامل ایمیل نسخه

نشی ادامه داد: نسخه الکترونیک فواید بسیاری برای نظام سلامت دارد که بیشتر آن به سلامت انسان مربوط می شود. گاهی اوقات اشتباهات درمانی در تجویز وجود دارد و به این ترتیب این خطاها بالا می رود و دیگری شفافیت دانش است که مصرف دارو را در کشور به وضوح مشخص می کند. مثلاً می دانیم که داروی دیابت در استان ها چقدر مصرف می شود تا به توزیع مناسب دارو در شهرها مثلاً استان یزد که شیوع دیابت بالاتری دارد توجه کنیم. دارو و کمبود بیشتر رنج نمی برند.

تاکید کرد که در سال‌های اولیه اجرای خط‌مشی ایمیل نسخه‌ای، شرکت‌های بیمه اصلاً به دنبال پس‌انداز نبودندوی اعلام کرد: ما می خواهیم به مردان خدمات به درستی ارائه شود و پس انداز نیز انجام شود. میانگین مصرف مواد مخدر در کشور ما 4.5 قرص در هر نسخه است. آن اعدادی که قبلاً نمی دانستیم دقیق بودند، اما اکنون می دانیم که میانگین دارو برای هر استان چقدر است. این در حالی است که میانگین مصرف دارو در دنیا 2 تا 2.3 واحد در هر نسخه است.

آدرس نسخه 119000 پزشک در کشور / نحوه دسترسی بیماران به نسخه ها

نشی تصریح کرد: طبق برآوردهای انجام شده ماهانه 20 میلیون و 900 میلیون ASA برای بیمه سلامت کشور هزینه می شود که اگر تامین اجتماعی چنین عددی را گزارش کند یعنی 42 میلیون ASA برای افراد تحت پوشش بیمه هزینه می شود. به عنوان مثال، میانگین تست در هر نسخه 10.5 فونت است. آیا این عدد یک دانشمند است؟ این سوالات باید بررسی شود که با روش تجویز الکترونیکی قابل انجام است و می تواند از نظر عددی دقیق و آماری باشد.

وی افزود: جامع ترین اطلاعات نسخه نویسی مناسب برای تولید، واردات و تنظیم داروهای مصرفی و قاچاق، فروش خرده فروشان زائد و غیره را داریم. سفارش پست الکترونیکی مسدود شده است البته همیشه مشکلاتی مانند خروج از روش سنتی و رسیدن به روش جدید وجود دارد، اما تغییر اجتناب ناپذیر است. اگر یک روش ارجاع پزشکی و خانوادگی اجرا شود، سوالاتی مانند ایمیل طبق تجویز یکی از ابزارهای اجرایی است. سخت ترین بخش سیستم مراقبت های بهداشتی، نوشتن نسخه الکترونیکی است که باید به فایل ایمیل ضمیمه شود. با وقتی فهرست نسخه‌ها را بررسی می‌کنید، داروخانه دیگر نمی‌تواند داروخانه را داشته باشد، زیرا داروساز با دقت ورودی و خروجی را زیر نظر دارد و مثلاً می‌داند چه دارویی در کدام داروخانه موجود است و کجا آن دارو را ندارد.

وی درباره کدگذاری داروهای مختلف از جمله بیمه نامه های نسخه ای گفت: این مشکل تا حد زیادی برطرف شده و مشکلی ندارد.

وی در پایان با تاکید بر اجرای فرآیند امضای ایمیل حرفه ای خاطرنشان کرد: منابع و هزینه های ما مشخص است و تعهدات بیمار و قرارداد را پرداخت می کنیم. دوست ندارد برای تعمیر زیرساختش پول نقد بپردازد. خوشبختانه امسال شورای اسلامی آیین نامه ای را تصویب کرد که نظام پزشکی را تسهیل می کند. به طور کلی محدوده مسئولیت های هر سازمان مشخص است و امکان تفویض مسئولیت های سازمان به دیگران وجود ندارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا