عمومیکسب و کار ویژه

نشانه های خرابی پلوس ماشین

قسمت جلویی خودروها مشتی از خروار شگفتی‌های دنیای مهندسی است. چند سیستم پیچیده با هم و در مجاورت یکدیگر کار می‌کنند تا ماشین حرکت کند. در واقع در تاریخ طراحی و ساخت ماشین، یکی از قابل توجه‌ترین دستاوردها انتقال انرژی از موتور و انتقال به چرخ‌هاست. پلوس وظیفه این انتقال انرژی را برعهده دارد. این قطعه مکانیکی متصل به چرخ خودرو، نیروی تولید شده توسط موتور را می‌گیرد و آن را به نیروی حرکتی خودرو تبدیل می‌کند. پس واضحا خودرو بدون پلوس نمی‌تواند حرکت کند و خرابی آن را باید جدی بگیرید. در این مقاله علائم خرابی پلوس را می‌خوانید. از شما دعوت می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

لرزش ماشین در حین رانندگی؛ از علائم خرابی مشعلی پلوس

از آنجایی که پلوس یا اتصالات CV دقیقا در کنار چرخ‌های خودرو قرار دارد، هرگونه نقص یا آسیب به آن‌ها مستقیما بر رانندگی تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل بررسی سلامت این قطعه را باید به اندازه در اولویت قرار دهید. اگر وسیله نقلیه شما بیش از حد معمول می‌لرزد یا جهش‌های غیرمعمولی را در زمان رانندگی حس کردید، این لرزش می‌تواند یکی از علائم خرابی پلوس باشد. البته مشکلات دیگری هم وجود دارند که باعث ارتعاشات اضافی ماشین می‌شوند؛ بنابراین اگر لرزیدن ماشین را تجربه کردید، علاوه‌بر پلوس، سلامت قطعات مهم و دخیل در این نقص را بررسی کنید.

صدای کلیک هنگام دور زدن؛ از علائم خرابی بلبرینگ پلوس

یکی از وظایف پلوس این است که به چرخ‌ها قدرت داده و در عین حال اجازه می‌دهد تا بچرخند. روکش پلاستیکی روی پلوس از مفصلی که به چرخ اجازه چرخش می‌دهد، محافظت می‌کند. اگر این روکش پلاستیکی آسیب دیده باشد،  بر دور زدن ماشین می‌تواند تاثیر منفی بگذارد. اگر در حین دور زدن (چه فقط در یک جهت یا در همه جهات) ناگهان صدای کلیک بلندی شنیدید، این نشانه خوبی از خرابی پلوس است. با این حال، باز هم، دلایل احتمالی دیگری برای صدای کلیک وجود دارد، بنابراین بهتر است عجله نکنید و در عوض اجازه دهید یک متخصص مانند یک علت مشکل را تشخیص دهد.

پلوس یکی از مهم ترین و کلیدی ترین قطعات خودرو است. پلوس در قسمت جلوبندی ماشین است.وظیفه اصلی آن انتقال انرژی و نیرو لازم از دیفرانسیل به به چرخ هاست. بطور کلی پلوس از 3 شاخه، گردگیر، میل و سرپلوس تشکیل شده است.اگر در قسمت پلوس مشکلی ایجاد شود میتواند مانع از منقل شدن قدرت و حرکت به محورها شود. همیشه باید از بوجود آمدن مشکلات احتمالی در پلوس پیگیری کنیم. خرابی پلوس علائمی دارد که با پیش بینی و شناخت پلوس خودرو و علائم خرابی آن آنها می توان از بوجود آمدن مشکل در پلوس جلوگیری کرد. تنظیم دور چرخ ها بر عهده دیفرانسیل است. دیفرانسیل بین چرخ های جلو و عقب، راست و چپ قرار میگیرد. برای انتقال هرچه بهتر انرژی از دیفرانسیل به چرخ ها به میله بنام پلوس نیاز است که از درون دیفرانسیل به چرخ های چپ و راست متصل می شود. برا اینکه بیشتر درباره پلوس و کارکرد آن بهتر بدانید را بگذرانید و مدرک معتبر دریافت کنید.

اجزای اصلی پلوس خودرو کدام اند؟

پلوس از چهار قسمت سر پلوس، گردگیر، مشعلی و سه شاخه تشکیل شده است. برای شناخت پلوس خودرو و علائم خرابی آن نیاز به شتاخت اجزای آن دارید.

  1. سرپلوس قطعه است که اکسل شافت را به چرخ ها را وصل می کند و وظیفه اصلی در انتقال قدرت را بر عهده دارد. از آنجایی چرخ خودر یک قطعه ثابت نیست برای چرخش به سرپلوس نیاز دارد. این قطعه چرخش چرخ ها هنگام دور زدن و حرکات پیچشی ماشین می شود.
  2. گردگیر وظیفه نگه داری از پلوس در برابر گرد و غبار در هوا را بر عهده دارد. گردگیر در بین چرخ و گیربکس قرار دارد. به دلیل ارتباط این قطعه با گیربکس، جز قسمت های مهم محسوب می شود.
  3. مشعلی در انتهای گیربکس است و با متصل شدن به سه شاخه به پلوس وصل می شود.
  4. سه شاخه در مکان اتصال میله اکسل شافت با مشعلی قرار دارد. اگر این قسمت دچار خرابی شود باعث ضربه های پی در پی به موتور و در آخر صدمه دیدن دسته موتور ماشین می شود.

 پلوس خودرو و علائم خرابی آن چیست؟

خرابی پلوس در دسته می باشد. اگر حین رانندگی و دور زدن با صدای تق تق مواجه شوید امکان دارد سر پلوس ماشین خراب شده باشد. برای اینکه بفهمید سرپلوس کدام سمت دچار خرابی شده است، این این است که فرمان را تا آخر و چپ و راست بچرخانید در هر طرفی که صدای تق تق زیاد شد سرپلوس آن طرف خراب است. اما اگر در هر دو طرف صدای تق تق زیاد بود به احتمال خیلی زیاد سرپلوس هر دو طرف دچار خرابی است. برای شناخت پلوس خودرو و علائم خرابی آن به علائم زیر توجه کنید.

  • استفاده نامناسب از دنده
  • سفت نبودن پیچ های پیچ های سر پلوس
  • استفاده بد از ترمز دستی و ترمز
  • ضربه زدن به ماشین به علت زود ول کردن کلاچ
  • بکسل کردن ماشینی سنگین تر از ماشین خودتان
  • روشن شدن خودرو به وسیله دنده در حال حرکت

علائم خرابی پلوس خودرو کدامند؟

خرابی پلوس به قسمت خرابی بلبرینگ پلوس، خرابی مشعلی پلوس و خرابی سه شاخه پلوس تقسی می شود که هر کدام را بررسی خواهیم کرد. با ادامه مقاله پلوس خودرو و علائم خرابی آن همراه ما باشید.

سه شاخه یکی از مهم ترین قسمت های پلوس است. منتقل شدن حرکت و قدرت به سمت چرخ ها توسط سه شاخه پلوس انجام می شود. سه شاخه نیروی حرکتی را به خواسته پلوس منتق می کند که پس از آن این نیرو بوسیله سرپلوس به محورهای ماشین منتقل می شوند. علائم خرابی سه شاخه پلوس عبارتند از

  • ضربات پی در پی به پیشرانه اعلام کننده خرابی سه شاخه است.
  • تکان خوردن دسته دنده مخصوصا در سرعت پایین و لرزش فرمان و کابین در سرعت های بالا نشان دهنده خرابی 3 شاخه پلوس خودرو هستند. اگر در برطرف کردن این مشکلات عجله نکنید.

علائم خرابی سر پلوس

اگر می‌خواهید از عمر مفید خودرو نهایت استفاده را ببرید، باید مانند یک مشکلات و نقایص احتمالی ماشین عمل کنید و حتی به کوچک‌ترین صداهای غیرمعمول مانند تق تق یا تالاپ تولوپ حساس باشید. مشابه با نکته قبل، اگر در حین رانندگی ناگهان صدای تق تق شنیدید، ممکن است منشا این صدا خرابی پلوس باشد. با این وجود همیشه هم علت صداهای غیرعادی خودرو نقص در پلوس نیست و باید هر چه سریع‌تر علت را پیدا و آن را رفع کنید.

در صورتی که این صداها هنگام جابه‌جایی دنده بیشتر به گوش شما می‌رسد یا خودرو برای نیرو گرفتن و حرکت کردن تقلا می‌کند، ممکن است مفصل پلوس آسیب دیده باشد. در واقع براساس آنچه در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، در صورت آسیب مفصل پلوس، نیروی گرفته شده از موتور به خوبی به چرخ‌ها منتقل نمی‌شود.

روغنی شدن داخل لاستیک‌های ماشین؛ نشانه خرابی پلوس

چهارمین علامتی که می‌توانید خرابی پلوس را براساس آن تشخیص دهید، روغنی یا چرب شدن داخل یا لبه‌های لاستیک‌های ماشین شماست. روکش پلاستیکی دور پلوس روغن کاری شده است تا اصطکاک نداشته و عملکرد مناسبی داشته باشد. اگر آسیبی به روکش پلاستیکی وارد شود، روغن روان‌کننده روی چرخ‌ها نشت می‌کند و در این مواقع نیاز است که هر چه سریع‌تر روکش پلاستیکی روی پلوس را تعویض کنید.

این علامت به اندازه صدای کلیک یا صدای تق تق واضح نیست، اما راه آسانی است برای اینکه مطمئن شوید خودرو به سرویس نیاز دارد. بنابراین قبل از قطعی کردن خرید خودروی دست دوم، داخل تایرها را هم چک کنید و این موضوع را به اندازه گرفتن جدی بگیرید.

عدم حرکت خودرو؛ آخرین علت خرابی پلوس ماشین

همان طور که در ابتدای این مقاله توضیح دادیم، در صورتی که پلوس خراب شود، ماشین حرکت نخواهد کرد. گاهی اوقات خودرو به خوبی استارت می‌خورد، وارد دنده می‌شود، صدای موتور کاملا عادی است و هیچ گونه اخطاری در چراغ‌های داشبورد نمی‌بینید؛ اما با این حال همچنان خودرو حرکت نمی‌کند. در چنین شرایطی باید احتمال شکستگی مفصل پلوس را مدنظر قرار دهید.

در واقع اگر هر چقدر پدال گاز را فشار می‌دهید اما فقط دور موتور زیاد می‌شود و ماشین حرکتی نمی‌کند، احتمالا وقت آن رسیده است که سلامت پلوس را بررسی کنید. البته این مورد را نباید با اشتباه بگیرید. در صورت آسیب دیدن دیسک و صفحه، با وجود بالا رفتن دور موتور، ماشین حرکت می‌کند اما سرعت خودرو با دور موتور یکی نیست.

خرابی پلوس چه خطراتی دارد؟

هنگام مواجه شدن با پلوس خودرو و علائم خرابی آن بهتر است در زودترین زمان ممکن ماشین را پیش تعمیرکار ببرید تا حدالامکان از بوجود آمدن مشکلات جدی تر جلوگیری کنید. برای اینکه خودرو را تا تعمیرگاه ببرید امداد خودرو ارومیه در کار شماست تا اینکار را برای شما انجام دهد. خطرات احتمالی بعد از خرابی پلوس عبارتند از

  • از بین رفتن محفظه ساچمه
  • قفل شدن چرخ و محورها
  • قفل شدن فرمان ماشین
  • خرابی گیربکس و چپ کردن ماشین

برای جلوگیری از خطرات ذکر شده باید در اسرع وقت ماشین را برای بررسی به تعمیرگاه برد.

 نتیجه گیری پلوس خودرو و علائم خرابی آن

پلوس یکی از حیاتی ترین قسمت های هر ماشین است که خودرو برای حرکت خود به آن نیاز دارد. در این مقاله به بررسی پلوس، علائم و علل خرابی آن پرداختیم. اگر با علائمی مانند لرزش کابین و شنیدن صدای تق تق مواجه شدید احتمالا پلوس ماشین خراب است و باید هرچه زودتر برای تعمیر آن اقدام کنید. خرابی پلوس می تواند منجر به خطرات زیادی مانند واژگونی ماشین شود. طول عمر پلوس بطور دقیق مشخص نیست. این قطعه نیز مثل دیگر قسمت ها بعد از مدتی نیازمند تعویض است.طول عمر مفید پلوس به کیفیت قطعات و نحوه نگه داری ارتباط دارد.هرچه نکات ایمنی را بهتر و بیشتر رعایت کنید عمر مفید این قطعه نیز بیشتر می شود. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان کاورکس تماس حاصل فرمایید. ذر این مقاله سعی شد بطور جامع با پلوس خودرو و علائم خرابی آن آشنا شویدو

سوالات متداول پلوس خودرو و علائم خرابی آن

  1. پلوس چیست؟
    پلوس یکی از حیاتی ترین قسمت های هر ماشین است که خودرو برای حرکت خود به آن نیاز دارد
  2. اجزای تشکیل دهنده پلوس کدام اند؟
    پلوس از چهار قسمت سرپلوس، گردگیر، مشعلی و سه شاخه تشکیل شده است
  3. نشانه های خرابی پلوس چیست؟
    از مهم ترین نشانه های خرابی پلوس می توان به تکان خوردن و لرزش کابین و فرمان و همچنین بلند شدن صدای تق تق اشاره کرد
دکمه بازگشت به بالا