علم و سلامت

همه چیز درباره «اهدای خون بانوان»

به دلیل گرایش کمتر زنان به رفتارهای پرخطر و توجه بیشتر به زندگی سالم، خون اهدایی زنان یکی از سالم ترین منابع خونی است، اما متأسفانه بر اساس گزارش سازمان انتقال خون ایران، میزان خون اهدایی زنان در کشور است. زیر پنج درصد

به گزارش تی تی آنلاین، خون مایعی گرانبهاست و علیرغم پیشرفت های بسیار زیاد دانش پزشکی، هیچ جایگزین مناسبی برای آن یافت نشده است. خون دارویی محسوب می شود که علاوه بر تزریق برای خونریزی، جراحی و بیماری های مختلف، سلول ها و پلاسمای زیادی نیز از آن ساخته می شود که هر کدام کاربرد خاصی برای درمان بیماران دارند.

در عین حال باید توجه داشته باشیم که زن محور جامعه بشری است و اهدای خون را به ما یادآوری می کند. شرایط کلی اهدای خون از قبیل سن، وزن، فشار خون، دما، نبض و … برای اهدای خون در حوزه زنان و مردان به شرح زیر است. برخی جوامع اهدای خون را یک عمل مردانه می دانند. این در حالی است که زنان ممکن است نیمی از جمعیت سالم و متناسب در حوزه اهدای خون باشند و در زمره اهداکنندگان مستمر خون قرار گیرند.

طبق اعلام سازمان انتقال خون ایران، اهدای خون زنان در بسیاری از کشورها 50 درصد است، اما در کشور ما زیر 5 درصد است. بنابراین نیمی از جمعیت را با اهدای خون از دست دادیم. لازم به ذکر است که دو دغدغه سازمان انتقال خون ایران که اخیراً از سوی مسئولان این سازمان مطرح شده است، کاهش مراجعه جوانان برای اهدای خون و در عین حال کمتر است. زنان وقتی به کشورشان می آیند خون اهدا می کنند.

در این میان، مطالعات گسترده در ایران و سایر کشورهای جهان نشان می دهد که خون اهدایی زنان به دلیل گرایش کمتر زنان به رفتارهای پرخطر و توجه بیشتر به زندگی سالم، یکی از سالم ترین منابع خونی است. همچنین زنان به عنوان رکن اصلی خانواده می توانند گام مهمی در افزایش مشارکت خانواده در اهدای خون، مشارکت در اهدای خون، علاوه بر ترویج نوع دوستی و رفتار انسان دوستانه، در تربیت فرزندان و مشارکت در کارهای خداپسندانه بردارند.

لازم به ذکر است که ترس از کم خونی، ترس از سوزن در کیسه های اهدای خون، ترس از ابتلا به بیماری های عفونی مانند ایدز و هپاتیت، ضعف قوای بدنی و… از دلایل اصلی مشارکت کم زنان در اهدای خون است. در حالی که در حال حاضر آزمایش هموگلوبین برای اهدای خون انجام می شود تا میزان کم خونی و غلظت اهداکنندگان قبل از اهدای خون مشخص شود. همچنین مکمل های آهن در تمامی مراکز انتقال خون برای اصلاح کم خونی به صورت رایگان در اختیار مراجعین قرار می گیرد.

در همان زمان به مردان گفته شد که سالی چهار بار و زنان سه بار در سال به دلیل مسائل فیزیولوژیکی خون اهدا کنند.

به گزارش سازمان انتقال خون ایران، سوالات متداول در مورد اهدای خون زنان عبارتند از:

– چه گروهی از زنان می توانند خون اهدا کنند؟

هر فرد سالم اعم از زن یا مرد در گروه سنی 18 تا 65 سال با حداقل وزن 50 کیلوگرم می تواند خون اهدا کند.

– دفعات اهدای خون در زنان چقدر است؟

قبل از یائسگی، زنان تا سه بار در سال و پس از یائسگی تا چهار بار در سال می توانند خون اهدا کنند.

– در چه مواردی زنان واجد شرایط اهدای خون نیستند؟

زنان در دوران بارداری و تا شش هفته پس از زایمان، اگر تا یک سال سقط جنین کرده باشند، در دوران شیردهی تا زمانی که شیرده هستند، در دوران قاعدگی، اگر قاعدگی سنگین و دردناک باشد و تا زمانی که علائم برطرف می شود تاریخ واجد شرایط آنها از خون نیستند.

– آیا استفاده از قرص های ضد بارداری مانعی در اهدای خون ایجاد می کند؟

خیر مصرف قرص کنترل منعی برای اهدای خون نیست.

– خانم ها قبل از اهدای خون چه اقداماتی انجام می دهند؟

نوشیدن دو لیوان آب از اهدای خون بهتر است. آنها تا سه ساعت قبل از اهدای خون، علاوه بر رژیم غذایی معمول، یک وعده غذایی کوچک می خورند. از ورزش شدید خودداری کنید. یک پیراهن مناسب که آستین های آن تا بالای آرنج بلند شود نیز باید پوشیده شود.

– پس از اهدای خون به چه نکاتی باید توجه کرد؟

بعد از اهدا باید 10 تا 15 دقیقه برای جدول خونگیری استراحت کنید. به دستی که خون از آن بلند شد اعتماد نکن. پس از استراحت از نوشیدنی ها و غذاهایی که برایتان تهیه می شود استفاده کنید. درپوشی که روی نمونه خون قرار می گیرد باید چهار ساعت بماند. یک ساعت پس از اهدای خون از کشیدن سیگار خودداری کنید. در روز اهدا مایعات بیشتری بنوشید.

– اهدای خون چقدر طول می کشد؟

میانگین زمان اهدای خون 10 دقیقه است، اما زمان کل فرآیند اهدای خون از ورود و خروج از مرکز اهدای خون ثبت شده 30 تا 45 دقیقه است.

– آهنی که در اهدای خون از بین می رود جبران می شود؟

یک واحد خون اهدایی حدود 225 میلی گرم آهن دارد. به طور معمول بدن به مرور زمان این مقدار آهن را جبران می کند و با مصرف غذاهای حاوی آهن معمولا زمان تسریع می شود.

غذاهای آهنی قابل استفاده عبارتند از منابع غذایی حیوانی مانند جگر، گوشت قرمز (گاو و گوسفند)، مرغ، مرغ و ماهی، زرده تخم مرغ و منابع غذایی گیاهی مانند گیاهان با برگ های سبز تیره مانند کرفس و چغندر. برگ و سبزیجات کاهو، مانند لوبیا چیتی، نخود، عدس و … آجیل و میوه های خشک، مانند کدو و تخمه آفتابگردان، توت خشک و انجیر، کشمش سبز، بادام، پسته، فندق.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا