علم و سلامت

همکاری‌های ایران و تاجیکستان برای رشد شاخص‌های سلامت منطقه

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان در دیدار وزیر بهداشت و تندرستی تاجیکستان، تحمیل تحریم‌های دارویی و تجهیزاتی به کشورمان را زمینه ساز فرصتی قلمداد کرد که با توان و دانش متخصصان ایرانی فراهم شد.

به گزارش تی تی آنلاین، دکتر بهرام عین اللهی صبح امروز در جلسه مشترک با دکتر عبدالله‌زاده، اظهار داشت: یکی از نقاط عطف پیشرفت حوزه سلامت در ایران ادغام آموزش در درمان بود که  از جمله استانداردهای جهانی است و  در نظام سلامت ما به اجرا درآمد.
 
عین‌اللهی تصریح کرد: ما در ابتدای انقلاب فقط ۹ دانشگاه علوم پزشکی داشتیم و اکنون ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی ، ۲۷۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی و ۲۲ هزار عضو هیات علمی داریم که نتیجه ادغام آموزش در درمان است.

دکتر عبدالله‌زاده وزیر بهداشت و تندرستی تاجیکستان نیز در این دیدار خواستار انتقال تجارب موفق حوزه سلامت جمهوری اسلامی ایران به این کشور شد و گفت: ایران در تامین داروی مورد نیاز خود در مرحله خودکفایی است و ما برای تأمین نیاز دارویی خود  در راستای تفاهم نامه‌های بین المللی به همکاری ایران نیاز داریم.

گفتنی است جلسه مشترک وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان با همتای تاجیکستانی صبح امروز با هدف گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه رشد شاخص‌های سلامت برگزار شد.

تأسیس شعبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تاجیکستان

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تاسیس شعبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تاجیکستان خبر داد.

به گزارش وبدا، دکتر محمد حسین نیکنام در جلسه مشترک وزیر بهداشت کشورمان با وزیر بهداشت و تندرستی تاجیکستان با اشاره به نقاط مشترک دو کشور در حوزه سلامت، افزود: به زودی شعبه‌ای از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تاجیکستان تأسیس می‌شود.

وی افزود: ما مؤسسه آموزش بین المللی به نام «معتمد» داریم که آموزش مدیران نظام سلامت را بر عهده دارد و در صورت نیاز، مدیران سلامت تاجیکستان می‌توانند از ظرفیت‌های این مؤسسه استفاده کنند.
وی ادامه داد: به زودی فهرستی از راهنماهای بالینی از ایران برای شما ارسال می‌شود تا برای کنترل و هدفمند کردن نظام سلامت در تاجیکستان مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر نیکنام با بیان اینکه در زمینه سطح بندی نظام درمان نیز ایران آمادگی همکاری با تاجیکستان را دارد، گفت: در نظر داریم بیمارستان ایرانیان یا ابن سینا در تاجیکستان مرجع اصلی ارجاع بیماران از ایران به تاجیکستان شود. یعنی با تبادل با دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، بیماران از این مرکز برای ادامه روند درمان ارجاع شوند که این مهم نیازمند تبادل بین وزارت بهداشت دو کشور و دانشگاه‌های علوم پزشکی دو کشور خواهد بود.

انتهای پیام

نشر مطالب پزشکی

به طور خلاقانه و منسجم، مفاهیم علمی پزشکی را به زبانی ساده و قابل فهم برای همه تبدیل می‌کنم. هدفم این است که هر کسی بتواند به سرعت به دانش پزشکی دسترسی داشته باشد.
دکمه بازگشت به بالا