علم و سلامت

“واسکولیت” چیست و چه افرادی در معرض ابتلا هستند؟

به گفته مرکز تخصصی “مایو کلینیک” در آمریکا، “واسکولیت” (تومور عروق خونی) یک اختلال خودایمنی نادر در جهان است و در فردی که از آن رنج می‌برد، رگ‌های خونی ملتهب می‌شود که باعث ایجاد رگ‌های خونی می‌شود. . ضخیم است

به گزارش تی تی آنلاین، این وضعیت در نهایت می تواند به جریان طبیعی خون و اندام ها آسیب برساند.

بیشتر انواع واسکولیت نادر هستند و این بیماری می تواند یک یا چند اندام را درگیر کند.

بر اساس گزارش خود این مرکز، برخی از علائم این بیماری شامل سردرد، کاهش وزن، خستگی، تب و بدن درد است.

علاوه بر علائم عمومی واسکولیت، برخی از علائم ظریف تر ممکن است شامل درد گوش و درد معده بعد از غذا خوردن باشد.

برخی از افراد مبتلا به این اختلال نیز به طور موقت از دست دادن بینایی و بی حسی یا ضعف در بازوها یا پاها را تجربه می کنند.

علت واسکولیت چیست و چه خطراتی دارد؟

به گفته کلینیک مایو، علل این اختلال خود ایمنی به طور کامل شناخته نشده است، اما ممکن است به ژنتیک افراد و سابقه پزشکی آنها مربوط باشد.

همچنین می تواند ناشی از حمله اشتباه سیستم ایمنی به سلول های رگ های خونی باشد که می تواند ناشی از بیماری هایی مانند هپاتیت B، C یا سرطان های خون باشد.

در حالی که هر فردی ممکن است علائم واسکولیت را داشته باشد، عواملی که می توانند خطر ابتلا به اختلالات مختلف را افزایش دهند عبارتند از سن، سابقه خانوادگی و سابقه اختلالات ایمنی مانند لوپوس.

طبق گفته مرکز، داروها نیز می توانند یک عامل خطر باشند، هیدرالازین، آلوپورینول، مینوسیکلین و پروپیل تیوراسیل می توانند باعث واسکولیت شوند.

به گزارش ایندیپندنت، درمان ها عمدتاً با هدف کنترل التهاب رگ های خونی و جستجوی هر گونه بیماری زمینه ای است که ممکن است باعث واسکولیت شود.

به ویژه، یکی از داروهای رایجی که برای کنترل التهاب ناشی از واسکولیت استفاده می شود، کورتیکواستروئیدی به نام والیوم است. اگرچه انواع دیگری از داروها وجود دارد، اما دارویی که مصرف می کنند به اندازه واسکولیت بستگی دارد.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا