علم و سلامت

وانت جدید بازار ایران، دو دیفرانسیل چینی با فناوری شورلت و ایسوزو/ عکس

شرکت کینگ‌لینگ موتورز (Qingling Motors)، سال ۱۹۸۵ در چین تاسیس شد. ایسوزو ژاپن، از ابتدا حدود ۲۰ درصد سهام کینگ‌لینگ را در اختیار داشته و حدود ۵۰ درصد شرکت نیز تحت مالکیت دولت چین است. به همین دلیل، تمام محصولات کینگ‌لینگ، از نظر فنی و طراحی ظاهری، مشابه خودروهای ایسوزو هستند.

از دیدگاه تجاری، کینگ‌لینگ طی سال‌های اخیر، مشکلات مالی متعددی داشته است. این مجموعه با حکم وزارت صنعت چین در سال ۲۰۱۶ تعطیل شده؛ چراکه استانداردهای تولید را رعایت نکرده است. البته کینگ‌لینگ از سال ۲۰۱۷ به فعالیت صنعتی بازگشت و مجوزهای لازم را کسب کرد.

همان‌طور که D مکس مهم‌ترین خودروی تولید ایسوزو در بازار جهانی محسوب می‌شود؛ وانت تاگا نیز محصول اصلی کینگ‌لینگ است. احتمالا نام ایسوزو برای بسیاری از مردم ایران، شناخته شده نیست اما این برند ژاپنی، فروش بسیار خوبی در کشورهای مختلف دنیا دارد. مثلا وانت پیکاپ D مکس نسل دوم که سال ۲۰۱۱ معرفی شد، هنوز با تیراژ بسیار بالا تولید می‌شود و خط مونتاژ فعال در تایلند، مالزی، فیلیپین، افریقای جنوبی، هند، پاکستان، ازبکستان و اکوادور دارد.

تاگا از سال ۲۰۱۷ براساس ایسوزو D مکس نسل دوم وارد بازار چین شد. نکته‌ی جالب‌اینکه پلت‌فرم مورد استفاده در خودروهای مذکور، با نسل قدیم شورولت کلورادو مشابه است. باید توجه داشته باشیم که ایسوزو و جنرال موتورز (مالک برند شورلت) از سال‌های دور همکاری فنی و تجاری نزدیک با یکدیگر داشته‌اند. در امریکای جنوبی، ایسوزو D با نشان تجاری شورلت و برند شورلت فروخته می‌شود.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی پادرا تاگا

از نظر ابعاد، پادرا تاگا در کلاس وانت پیکاپ‌های اندازه متوسط است و رقیب جک T۸ کرمان موتور یا فوتون تونلند ایران خودرو دیزل محسوب می‌شود. طول ۵,۶۶۰ میلی‌متر، عرض ۱,۸۸۵ میلی‌متر، فاصله محوری ۳,۱۲۵ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱,۸۲۵ میلی‌متر، مشخصات ظاهری پادرا تاگا هستند.

وانت جدید بازار ایران، دو دیفرانسیل چینی با فناوری شورلت و ایسوزو/ عکس

نمای اصلی پادرا تاگا مشابه انتظار، به شدت تحت تاثیر تویوتا هایلوکس است و شباهت چندانی به ایسوزو ندارد. چراغ‌های باریک و نسبتا کوچک، حس اسپرت این وانت چینی را تقویت می‌کنند. حجم‌دهی سپر و کاپوت جلو نیز جذاب به نظر می‌رسد اما خالی از نکات منفی نیست. بخش بسیار زیادی از سپر و جلو پنجره با مواد پلاستیکی سیاه و ارزان قیمت ارائه شده؛ درحالی‌که مه‌شکن‌های طرفین نیز، طراحی قدیمی و ناخوشایند دارند.

در نمای جانبی و میانی پادرا تاگا، نکته‌ی خاصی دیده نمی‌شود. چرخ‌های کوچک و فنرهای بزرگ، چراغ‌های مستطیلی ساده در عقب و مواد پلاستیکی با روکش فلزی برای سپر پشت خودرو، ترکیبی عادی برای اکثر وانت‌های میان‌رده‌ی چینی است.

پیشرانه و تجهیزات فنی پادرا تاگا

بنابر اطلاعات موجود، قرار است دو پیشرانه بنزینی و دیزلی برای تاگا در ایران ارائه شود. نسخه‌ی بنزینی، دنده دستی است و مدل دیزلی دارای آپشن‌های بیشتر، شامل گیربکس اتوماتیک خواهد بود.

پادرا تاگا با موتور ۱/۸ لیتر توربو دیزل، ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. شرکت واردکننده هنوز اطلاعاتی از مدل گازوئیل‌سوز ارائه نکرده است اما در منابع چینی، موتور چهار سیلندر ۳ لیتر توربودیزل با قدرت ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر وجود دارد. همچنین احتمال واردات مدل دنده اتوماتیک پادرا تاگا، ضعیف است.

وانت جدید بازار ایران، دو دیفرانسیل چینی با فناوری شورلت و ایسوزو/ عکس

جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در تی تی آنلاین مراجعه کنید.

۵۸۵۸

نشر مطالب پزشکی

به طور خلاقانه و منسجم، مفاهیم علمی پزشکی را به زبانی ساده و قابل فهم برای همه تبدیل می‌کنم. هدفم این است که هر کسی بتواند به سرعت به دانش پزشکی دسترسی داشته باشد.
دکمه بازگشت به بالا