اقتصادی

پیشنهاد «آزادی پنجم» برای کاهش قیمت هواپیما، جزئیات فنی می‌طلبد

به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، بررسی پیشنهاد «آزادی پنجم» برای کاهش قیمت هواپیما، جزئیاتی فنی دارد و باید عوامل مختلفی از جمله مسیرهای هوایی، کشش شرکت‌های هواپیمایی و اقلیم ایران مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش تی تی آنلاین، در پیشنهادی برای عقب‌نشینی قیمت بلیت هواپیما، گفته شده بود که شرکت‌های هواپیمایی خارجی می‌توانند از «آزادی پنجم» استفاده کنند تا قیمت‌ها ریزش پیدا کند و ظرفیت ناوگان هواپیمایی در ایران افزایش یابد.

«حق آزادی پنجم» براساس پیمان شیکاگو، امتیازی است که شرکت‌های هواپیمایی بر آن اساس حق سوار کردن و جابه‌جایی مسافر، بار و محموله‌های پستی بر سر راه کشور مقصد و وطن، خط هوایی را پیدا می‌کنند، ‌ مثلا اگر قرار باشد مسافر ایرانی با پرواز شرکت هواپیمایی خارجی به یک کشور اروپایی سفر کند، آن ایرلاین براساس آزادی پنجم، حق این را دارد که مسافر کشوری که بر سر راه قرار دارد را هم سوار کند. یا مثلا هواپیمایی کشور ترکیه درحالی‌که از استانبول عازم کوالالامپور است، اگر حق آزادی پنجم از ایران داشته باشد، می‌تواند در تهران توقف و مسافران ایرانی عازم مالزی را هم سوار کند.

در این راستا جعفر یازرلو -سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری- در گفت‌وگو با تی تی آنلاین اظهار کرد: برای استفاده از این پیشنهاد، باید مسیرها و انواع هواپیما و اقلیم ایران در نظر گرفته شود و بازار تقاضا نیز بررسی شود؛ اینکه ایرلاین‌ها ببینند آیا توانایی این کار را دارند و کشش این کار وجود دارد یا خیر.

البته سازمان هواپیمایی کشوری به این موضوع مطلع است و شرکت‌های هواپیمایی هم برای سود بیشتر به این مساله توجه می‌کنند؛ اما این مقولات جزئیاتی فنی دارد که نمی‌توان به راحتی به آنها پرداخت و به بحث‌های کارشناسی و فنی پیچیده‌ای نیاز دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا