عمومیکسب و کار ویژه

چند ساعت بعد از جرم گیری دندان غذا بخوریم

جرم دندان چیست

درباره جرم دندان می توان گفت که مخرب ترین عارضه مسواک نزدن و عدم رعایت بهداشت دهان ودندان می باشد. این مشکل بر اثر باقی ماندن ذرات غذایی در بین دندانها و بر روی سطح دندانها ایجاد می گردد. بعبارت دیگر پس از خوردن و نوشیدن یک لایه نازک از ذرات بر روی دندانها باقی می ماند. در صورتی که مرتب مسواک بزنید این لایه نازک براحتی پاک می گردد. ولی در صورتی که مسواک نزنید، این لایه کم کم سفت شده و حالت چسبنده می گیرد.

دندانپزشکی با بیهوشی تهران به ویژه برای افرادی که از ترس یا ناامیدی در مراجعه به دندانپزشک رنج می‌برند، بسیار مفید است.

به گونه ای که دیگر با استفاده از مسواک زدن و روشهای خانگی از سطح دندان جدا نمی شود. به این لایه چسبناک جرم دندان گفته می شود. این لایه حاوی میلیاردها میکروب و باکتری مضر می باشد. این باکتریها با مصرف مواد غذایی اسید تولید می نمایند و این اسید موجب نابودی سطوح مختلف دندان می گردند.

  1. پس از جرم گیری از مصرف برخی غذاها خودداری کنید.

    لثه‌ها و دندان‌ها پس از جرم گیری عمیق حساس می‌شوند، بنابراین در مراقبت بعد از جرم گیری دندان، اجتناب از برخی مواد غذایی توصیه می‌شود. غذا خوردن بعد از جرم گیری دندان اهمیت زیادی دارد چرا که برخی از غذاها می‌توانند روند بهبودی را مختل کنند و باید از مصرف آنها بلافاصله پس از درمان اجتناب کنید:

    • غذاهای اسیدی مانند پرتقال و گوجه فرنگی
    • غذاهای سفتی که نیاز به جویدن دارند مانند استیک یا همبرگرهای بزرگ
    • غذاهایی با تکه‌های کوچک که ممکن است در لثه گیر کنند، مانند آجیل یا ذرت بو داده

    توجه: پس از جرمگیری، دندان‌ها نسبت به دمای سرد و گرم مقداری حساس می‌شوند.
    به طور کلی محدودیت غذایی زیادی پس از درمان جرم گیری وجود ندارد، اما به دلیل حساسیتی که در دندان‌ها و لثه‌ها به وجود می‌آید، از مصرف غذاهای خیلی سرد و یا خیلی گرم خودداری کنید.

  2. در صورت تجویز آنتی بیوتیک، آن را مصرف کنید.

    در برخی موارد ممکن است برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک تجویز شود. حتماً این قرص‌ها را طبق دستورالعمل توصیه شده و تا زمانی که همه آنها تمام شوند، مصرف کنید.
    دقت داشته باشید که استفاده از این داروها در برخی بیماری‌های لثه شایع‌تر است.

  3. در صورت مشاهده تورم زیاد با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

    بعد از جرم گیری دندان و به خصوص لثه، ممکن است کمی تورم یا کبودی را تجربه کنید. قرار دادن یخ یا کمپرس سرد بر روی ناحیه تحت درمان می‌تواند به بهبود آن کمک کند، اما در صورت مشاهده تورم بیش از حد به دندانپزشک خود اطلاع دهید.
    البته این را هم نظر داشته باشید که این تورم به ندرت و بیشتر برای افرادی که به بیماری لثه‌ای دچار هستند، اتفاق می‌افتد.

  4. در صورت مشاهده خونریزی زیاد با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

    پس از انجام این روش، ممکن است کمی رنگ صورتی در بزاق خود مشاهده کنید. این نشانه خونریزی جزئی است و می‌تواند تا ۴۸ ساعت پس از عمل رخ دهد و طبیعی است. در صورت مشاهده خونریزی، از خوردن غذاهای گرم خودداری کنید. اگر بعد از ۴۸ ساعت اول همچنان خونریزی دارید، لطفاً برای دریافت راهنمایی با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
    البته جرم گیری دندان و حتی لثه، آنچنان تهاجمی نبوده و این مشکل در آن به ندرت اتفاق می‌افتد.

  5. دهان خود را با آب نمک بشویید.

    تا ۲۴ ساعت اول پس از جرم گیری، دهان خود را ۴ تا ۶ بار در روز با آب نمک شستشو دهید. این کار می‌تواند به تمیز نگه داشتن دهان و پیشگیری از عفونت کمک کند.

  6. مصرف مسکن در صورت نیاز

    جرم گیری دندان آسیبی به بافت سخت و نرم دندان وارد نمی‌کند. به همین دلیل احتمال درد زیاد بعد از آن خیلی اندک است. اما عده‌ای از افراد به دلیل ابتلا به برخی بیماری‌های لثه‌ای، التهاب زیادی در بافت لثه خود دارند. به همین دلیل بعد از این درمان، ممکن است درد زیادی داشته باشند. در این صورت، حتما باید از مسکن‌های تجویز شده توسط دندانپزشک استفاده کنند.

  7. استفاده از دهانشویه در صورت تجویز

    معمولا بعد از جرم گیری، استفاده از دهانشویه اجباری نیست. دهانشویه بیشتر برای افرادی تجویز می‌شود که جرم دندانی زیادی داشته‌اند. این افراد برای اینکه بار میکروبی دهان خود را کاهش دهند، حتما باید از دهانشویه تا مدت مشخصی استفاده کنند. مدت آن را هم دندانپزشک برای شما مشخص می‌کند.

که تا چند ساعت نباید غذایی میل کنند و یا ممنوعیت‌های غذایی برای آنها وجود دارد. اما خوشبختانه این حساسیت بعد از چند ساعت بهبود پیدا می‌کند و افراد با خیال راحت می‌توانند هرچه دوست دارند، میل کنند.

غذاهایی که مصرف آنها بلافاصله پس از جرم گیری توصیه می‌شود، عبارت‌اند از:

 

مراقبت های بعد از جرم گیری دندان + عوارض احتمالی بعد از آن - کلینیک دندانپزشکی ماهان

  1. غذاهای نرم (سس سیب، پوره سیب زمینی، ماست، موز و غیره)
  2. انواع سوپ‌ها
  3. تخم مرغ آب پز
  4. آب (توصیه می‌شود که از مصرف نوشیدنی‌های شیرین خودداری کنید. آب بهترین نوشیدنی است که بدن شما را هیدراته نگه می‌دارد و دندان‌ها را لکه‌دار نمی‌کند.)

مدت چهار تا شش هفته تجربه کنید. این مدت زمان دوره طبیعی درمان است.

قیمت ارتودنسی دندان در سال 1402 بسته به عوامل مختلفی مانند نوع درمان، شدت ناهنجاری دندان‌ها، و موقعیت جغرافیایی کلینیک ارتودنسی متفاوت است.

در اقدامات بعد از جرم گیری دندان، مراقبت‌های زیر را در نظر داشته باشید:

  1. استفاده از خمیردندان ضد حساسیت استفاده از خمیردندان برای دندان‌های حساس توصیه می‌شود. ممکن است تا سه هفته طول بکشد تا متوجه مزایای استفاده از آن شوید.
  2. استفاده از ژل فلوراید موضعی دندانپزشک ممکن است برای کاهش حساسیت دندان، استفاده از ژل موضعی فلوراید را توصیه کند.
  3. مراجعه به مطب اگر حساسیت پس از جرمگیری پس از دو تا سه هفته از بین نرفت، با مطب دندانپزشک خود تماس بگیرید و مشکل را به ایشان اطلاع دهید.

پس از جرمگیری کردن دندان تا ۴۸ ساعت انتظار خونریزی جزئی را داشته باشید. این امر کاملاً طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد. فقط باید مراقب باشید که لخته خون تشکیل شده در محل خود باقی بماند.
در مراقبت‌های بعد از جرم گیری توصیه می‌شود که اگر خونریزی بعد از ۴۸ ساعت ادامه یافت یا خونریزی بیش از حد داشتید باید با دندانپزشکتان تماس بگیرید.
برای کمک به بهبود این عارضه می‌توانید:

  1. یک تکه گاز استریل را بر روی آن ناحیه فشار دهید.
  2. چای کیسه‌ای سیاه را بر روی آن قرار دهید.
  3. از زاج برای شستشوی دهان به دفعات ۳ تا ۴ بار در خانه استفاده کنید.

گاهی اوقات، کسانی که از داروهای رقیق کننده خون (آسپرین) یا درمان ضد انعقاد خون استفاده می‌کنند، نیز ممکن است از این مشکل رنج ببرند.
این دسته از افراد باید موضوع را قبل از جرم گیری به دندانپزشک خود اطلاع دهند.
توجه داشته باشید که جرمگیری به ندرت سبب بروز چنین مشکلی خواهد شد؛ چرا که آسیب چندانی به بافت لثه شما وارد نمی‌کند.

قیمت لمینت دندان در تهران برای هر واحد از سه میلیون و پانصد هزار تومان تا سه میلیون و هشتصد هزار تومان است.

 

دکمه بازگشت به بالا