علم و سلامت

چرا برخی افراد به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ دچار می‌شوند؟

در حال حاضر تعداد زیادی از مردم به بیماری کووید-19 مبتلا شده‌اند و بیشتر آنها فقط علائم خفیف این بیماری را تجربه می‌کنند که عمدتاً به دلیل نرخ بالای واکسیناسیون است. با این حال، برخی، شکل شدیدتری از این بیماری را تجربه می کنند که دلایل آن به طور کامل شناخته نشده است.

به گزارش تی تی آنلاین، ژنوم انسان ممکن است عاملی کلیدی در این باشد که چرا کووید-۱۹ برای برخی افراد شدیدتر از دیگران است.

گروهی از متخصصان موسسه بهداشت برلین به همراه همکاران خود از انگلستان و کانادا، ژن‌ها و پروتئین‌هایی را شناسایی کرده‌اند که در افزایش خطر ابتلا به جدی‌ترین نوع کووید-۱۹ نقش دارند. این یافته ها در مجله Nature Communications منتشر شد.

برای پزشکان و متخصصان در سراسر جهان، هنوز مشخص نیست که چرا برخی از افراد در صورت آلوده شدن به ویروس کرونا به شکل شدید بیماری کووید-19 مبتلا می شوند، در حالی که برخی دیگر فقط علائم خفیف را تجربه می کنند.

در یک مطالعه جدید، متخصصان ژن هایی را شناسایی کرده اند که علاوه بر عوامل خطر شناخته شده مانند سن و جنس، افراد را در برابر بیماری های جدی آسیب پذیر می کند.

در این مطالعه، کارشناسان به داده‌های ژنتیکی بیماران مبتلا به کووید-19 در سراسر جهان دسترسی پیدا کردند که شامل شدت بیماری بود. به گفته متخصصان در آن زمان، حدود 17 منطقه ژنومی با خطر بیشتری برای ابتلا به یک نوع شدید بیماری مرتبط بودند، اما ژن‌های عامل و مکانیسم زمینه‌ای برای بسیاری ناشناخته ماند.

به گفته کارشناسان، یکی از این موارد پروتئینی بود که گروه خونی افراد را تعیین می کند. توافق بر این است که این ژن با خطر عفونت مرتبط است. در همین حال، پروتئین ELF5 نیز بسیار مرتبط به نظر می رسید.

کارشناسان اعلام کرده‌اند: بیماران مبتلا به کووید حامل نوعی ژن رمزکننده ELF5 هستند و احتمال بستری شدن در بیمارستان و در برخی موارد حتی مرگ بیشتر است.

به گزارش اکسپرس مدیکال، کارشناسان تاکید کردند: ELF5 در تمام سلول های سطح غشاء و غشای مخاطی وجود دارد، اما به وفور در ریه ها تولید می شود. از آنجایی که ویروس در این مرحله جدی ترین آسیب را ایجاد می کند، این امر بسیار بعید به نظر می رسد.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا