علم و سلامت

کشف درمانی موثر و جدید برای آسم شدید

آسم شایع ترین بیماری است و اگرچه قابل درمان است، اما همیشه نیاز به روش های جدید برای درمان وجود دارد. محققان کالج ترینیتی دوبلین اکنون دریافته اند که یک ضد التهاب کوچک می تواند به درمان آسم شدید کمک کند.

آسم از واژه یونانی به معنای «تنگی نفس» یک التهاب مزمن شایع در هوا است که با علائم متغیر و مکرر، انسداد برگشت پذیر هوا و برونکواسپاسم مشخص می شود. سایر علائم رایج نیز شامل خس خس سینه، سرفه، تنگی نفس و تنگی نفس است که به عنوان آسم سه گانه شناخته می شود.

تصور می شود که آسم به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می شود. تشخیص معمولاً بر اساس شکل علائم، زمان پاسخ درمانی و «اسپیرومتری» یا «اسپیرومتری» است.

علائم آسم حاد معمولاً با داروهای استنشاقی کوتاه اثر درمان می شوند. در موارد شدید ممکن است از کورتیکواستروئیدهای داخل وریدی و سولفات منیزیم استفاده شود و بیمار بستری شود.

با اجتناب از آلرژن ها یا آلرژن ها و محرک ها و با استفاده از کورتیکواستروئیدهای استنشاقی می توان از علائم آسم پیشگیری کرد.

شیوع آسم از دهه 1970 به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در سال 2011، بین 235 تا 300 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شدند.

تنگی نفس نشانه آسم به دلیل التهاب راه هوایی است. آسم اساساً سیستم ایمنی بدن است که به مواد آلرژی‌زا مانند گرد و غبار، دود، آلودگی یا سایر محرک‌ها واکنش نشان می‌دهد.

تحقیقات قبلی اشاره کرد که پروتئینی به نام “JAK1” نقش مهمی در پاسخ های ایمنی تحریک شده ایفا می کند و به سلول های ایمنی به نام “ماکروفاژها” سیگنال می دهد تا عوامل خارجی را شناسایی کنند. همانطور که گاهی اوقات این مهم است، گاهی اوقات خیلی کم می تواند باعث تحریک، تحریک ماکروفاژها و تحریک التهاب شود. این بیماری می‌تواند در طیف وسیعی از شرایط مانند بیماری کرون، آرتریت روماتوئید و آسم رخ دهد و مهارکننده‌های آن به‌عنوان درمان‌های بالقوه برای این شرایط در حال ظهور هستند.

محققان کالج ترینیتی اکنون مهارکننده JAK را از بدن تولید شده در یک مطالعه جدید شناسایی کرده اند. نشان داده شده است که این مولکول، که قبلاً نشان داده شده بود “ایتاکونات” دارد، ماکروفاژهای بی اثر را مهار می کند و به عنوان یک سوئیچ ضمنی برای التهاب عمل می کند.

اکنون مشخص شده است که این مولکول بر پروتئین “JAK1” نیز تأثیر می گذارد و به نظر می رسد که این حالت های التهابی خاموش کننده با هم به مبارزه با آسم کمک می کنند.

محققان اشتقاق محصولی به نام 4-OI را در مدل‌های موش‌های مبتلا به آسم شدید که به درمان‌های استروئیدی ضد التهابی رایج پاسخ نمی‌دادند، آزمایش کردند و دریافتند که مولکول پروتئین فعال JAK1 کاهش و شدت آسم در موش‌ها افزایش یافت.

دکتر دکتر نویسنده: “ما امیدواریم داروهای جدید مبتنی بر Itaconate این پتانسیل را داشته باشند که به یک رویکرد درمانی کاملاً جدید برای درمان آسم شدید تبدیل شوند، جایی که درمان‌های جدید به فوریت مورد نیاز است.” رهبر مارا رانتس گفت.

این مطالعه در مجله Cell Metabolism منتشر شد.

دکمه بازگشت به بالا