عمومیکسب و کار ویژه

  • شارژ گاز کولر ماشین
  • تعویض روغن، فیلتر، لنت، شمع و وایر خودرو
  • خدمات مکانیکی ماشین
  • صافکاری و نقاشی، جوش پلاستیکی سپر
  • تعمیر موتور سیکلت و رفع خرابی‌ها
  • برق و باتری خودرو

بررسی دلیل بالا رفتن آمپر در سربالایی

برای بررسی دلیل بالا رفتن آمپر آب تیبا، دنا، پراید و پژو باید چندین بخش از خودرو را چک کنیم.

گرچه با پیشرفت تکنولوژی در بخش خودرو، بالا رفتن آمپر به‌تدریج به مشکلی منسوخ تبدیل شده اما خرابی ماشین ناشی از بالا رفتن دمای موتور خودرو در سربالایی گاهی اجتناب‌ناپذیر است.

برای بررسی علت داغ شدن ماشین در سربالایی اولین جایی که باید چک شود، آمپر خودرو است. همیشه گیج دما را کنترل کنید تا بدانید چه زمانی از نشانگر بهینه عبور می‌کند.

بیایید با هم 5 دلیل بالا رفتن آمپر ماشین در سربالایی را مورد بررسی قرار دهیم.

  1. پایین بودن سطح مایع خنک‌کننده

اولین دلیل بالا رفتن آمپر در سربالایی پایین بودن سطح مایع خنک‌کننده خودرو است. سطح پایین مایع خنک‌کننده رایج‌ترین دلیل بالا رفتن آمپر رانا، تیبا،پراید و پژو و داغ شدن بیش از حد خودرو و است.

مایع خنک‌کننده باعث می‌شود گرما از موتور خارج شود. اگر علت بالا رفتن آمپر آب در سربالایی کم بودن سطح مایع خنک‌کننده باشد، پر کردن مجدد آن مشکل را حل می‌کند.

یکی دیگر از دلایل داغ کردن موتور ماشین در سربالایی و تابستان این است که وقتی در شیلنگ‌ها، رادیاتور، پمپ آب یا محفظه ترموستات نشتی وجود دارد، موتور نمی‌تواند به‌‎درستی خنک شود.

  1. خرابی فن رادیاتور

وظیفه اصلی فن رادیاتور خنک کردن موتور احتراق داخلی است؛ در نتیجه عملکرد درست فن دمای مناسب برای عملکرد موتور ایجاد می‌شود.

برای بررسی علت بالا رفتن آمپر آب پراید در سربالایی زیر کاپوت را بررسی کنید و به‌دنبال باشید تا ببینید آیا فن رادیاتور کار می‌کند یا خیر.

در این مرحله کولر اتومبیل خود را بررسی کرده و آن را روشن کنید. اگر جواب نمی‌دهد بدانید که خرابی فن رادیاتور علت بالا رفتن آمپر آب خودرو در سربالایی است.

  1. گرفتگی شلنگ‌ها

اگر بعد از این‌که فن خنک‌کننده و رادیاتور را بررسی کردید و متوجه شدید همه چیز خوب کار می‌کند باید شیلنگ مایع خنک کننده را هم چک کنید. گاهی اوقات کثیفی یا ذرات ممکن است وارد مایع خنک‌کننده شوند و جریان مایع خنک‌کننده را از طریق شیلنگ محدود کنند.

در این شرایط گرفتگی شلنگ‌ها و عبور نکردن مایع خنک‌کننده دلیل بالا رفتن آمپر ماشین در سربالایی محسوب می‌شود. روش توصیه‌شده در اینجا این است که سیستم را شسته و مخزن خنک‌کننده را دوباره پر کنید.

  1. خرابی واتر پمپ

پمپ آب به عنوان قلب سیستم خنک‌کننده خودرو در نظر گرفته می‌شود. وظیفه اصلی پمپ این است که مایع خنک‌کننده را در سراسر سیستم خنک‌کننده حرکت دهد.

خرابی پمپ آب به جریان نامناسب مایع خنک‌کننده منجر می‌شود و دلیل بالا رفتن آمپر در سربالایی خواهد بود.

پمپ آب به دلایل مختلفی همچون زنگ‌زدگی پره‌های داخلی، خوردگی دنده و کاهش سطح مایع خنک‌کننده خراب می‌شود. پمپ آب معیوب می‌تواند علت بالا رفتن آمپر آب پژو 206 در ترافیک و سربالایی و داغ شدن ماشین باشد.

  1. آسیب دیدگی واشر سرسیلندر

واشر آسیب دیده هم می‌تواند علت بالا رفتن آمپر آب پراید کاربراتوری باشد. واشر سرسیلندر یکی از اجزای مهم موتور خودرو است که وظیفه آب بندی مایع خنک‌کننده، محفظه احتراق و عبور روغن موتور را برعهده دارد.

وقتی آسیب ببیند می‌تواند مشکلات جدی برای ماشین شما ایجاد کند و باعث شود.

جلوگیری از داغ شدن بیش از حد خودرو

برای اطمینان از تنظیم درست دمای آب در وسیله نقلیه باید بررسی مایع خنک‌کننده یا ضد یخ را به‌عنوان بخشی از روال معمول تعمیر و نگهداری خودرو در نظر بگیرید.

کاهش مایع خنک‌کننده و گرمای حاصل از احتراق داخلی ثابت به سرعت به موتور خودروی شما آسیب می‌رساند.

استفاده از آب به تنهایی برای خنک نگه داشتن سیستم کافی نیست. در نهایت، درجه حرارت بالا آب را به جوش می‌آورد. از طرف دیگر، در شرایط آب و هوایی بسیار سرد، زمانی که وسیله نقلیه شما خاموش است آب شروع به یخ زدن می‌کند.

برای استفاده صحیح از ضد یخ و کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله را مطالعه کنید.

برای پیشگیری از بالا رفتن دمای موتور خودرو در سربالایی تعمیر و نگهداری رادیاتور خودرو را فراموش نکنید. بررسی کنید که رادیاتور کارکرد خوبی دارد و زنگ نزده است.

اختلال در عملکرد رادیاتور مهم‌ترین علت بالا رفتن آمپر آب خودرو در سربالایی است. بهتر است اطلاعاتی درباره داشته باشید تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنید.

در مواقع رانندگی در سربالایی گیج دما یا چراغ نشانگر روی داشبورد به شما می‌گوید که دمای آب خیلی بالاست و موتور خودرو به اندازه کافی خنک نمی‌شود. حتی ممکن است بخارهای سفید و دود خروجی از زیر کاپوت را مشاهده کنید که با بوی سوختگی همراه است.

وقتی این اتفاق در حین رانندگی افتاد، برای بررسی دليل بالا رفتن آمپر در سربالايي فوراً به کنار جاده بروید. برای خاموش کردن موتور، کلید استارت را بچرخانید. همچنین گیربکس را در موقعیت پارک قرار دهید. با کمک حوله کاپوت را باز کنید تا بخار خارج شود.

پس از خنک شدن موتور و رادیاتور، درب رادیاتور را کمی باز کنید تا گرما و بخار خارج شود. زمانی که رادیاتور به اندازه کافی خنک شد می‌توانید آب و مخلوط ضد یخ را داخل آن بریزید.

به یاد داشته باشید که بررسی آب رادیاتور در فصول گرم سال از کارهای مهمی است که باید انجام دهید.

شما با شرکت در هر کدام از طرح‌های فروش اقساطی سایپا تحویل فوری، فروش اقساطی کرمان موتور، فروش اقساطی خودرو خارجی یا فروش اقساطی ایران خودرو، ضمن اینکه از ماشین جدیدتان سواری می‌گیرید، اما به سبب تورم موجود در بازار پس از اتمام اقساط و حتی سه یا شش ماه دیگر این امکان برای شما وجود دارد که خودرو جدید را با قیمتی بیش از آنچه امروز خریده‌اید، به فروش برسانید و بر این اساس، خرید اقساطی خودرو یکی از بهترین و منطقی‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری در جوامعی است که اقتصادشان از ثبات برخوردار نیست

جمع‌بندی

گرمای بیش از حد خودرو می‌تواند به آسیب‌های جدی موتور منجر شود. موتور ممکن است در گرما آسیب ببیند و شروع به نشت روغن کند. همچنین واشر سرسیلندر، سیلندرها و پیستون‌ها ممکن است تغییر شکل بدهند.

برای جلوگیری از مشکلات احتمالی موتور باید هرچه زودتر برای پیدا کردن دليل بالا رفتن آمپر در سربالایی اقدامات لازم را انجام دهید. بررسی مایع خنک‌کننده، فن رادیاتور، واتر پمپ و گرفتگی شلنگ‌ها از جمله اقدامات لازم برای پیدا کردن علت داغ شدن ماشین در سربالایی هستند.

در نهایت به یاد داشته باشید که شما برای رفع مشکل بالا رفتن آمپر در سربالایی و از خدمات تخصصی آچاره بهره ببرید.

سوالات متداول

چگونه در سربالایی بدون گرم شدن موتور رانندگی کنیم؟

زمان بالا رفتن از سربالایی، از دنده سنگین استفاده کنید تا از کار بیش از حد موتور جلوگیری شود.

چرا وقتی سرعت می‌گیرم آمپر خودرو بالا می‌رود؟

اگر آمپر در هنگام سرعت گرفتن رانندگی سریع یا سربالایی نوسان داشته باشد، مشکل می‌تواند از فن رادیاتور، ترموستات، کامپیوتر ماشین یا نشت مایع خنک‌کننده باشد.

چرا آمپر خودرو بالا می‌رود اما موتور داغ نمی‌کند؟

این مشکل می‌تواند به دلیل سطح پایین مایع خنک‌کننده در رادیاتور، ترموستات معیوب، رادیاتور خراب، واشر سرسیلندر آسیب دیده، پمپ آب معیوب یا خرابی سنسور دما یا گیج باشد.

اگر ماشینم داغ کرد آیا می‌توانم به رانندگی ادامه دهم؟

رانندگی با ماشین در زمان داغ شدن بیش از حد موتور می‌تواند باعث آسیب جدی و گاهی دائمی به موتور آن شود؛ بنابراین بهتر است در اسرع وقت رانندگی را متوقف کنید و خودرو را خاموش کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا