چرا برندینگ مهم است؟
اگر بخواهیم دلایل پیشرفت و توسعه ی یک شرکت یا کسب و کار را بررسی کنیم ،می توانیم به وضعیت برندینگ آن سازمان دقت کنیم .زیرا برند شناخته شده و محبوب، مهم ترین دارایی هر سازمان است و بر اساس تحقیقات انجام شده، بیشتر مردم تمایل دارند که ازبرند آشنا و مشهور خرید کنند.در این مقاله با همراه باشید.
برندینگ یا برندسازی چیست؟
بسیاری از افراد نمی دانند که برند و برندینگ، فقط طراحی لوگو، نام شرکت نیست. برند، تصویر و برداشت کلی یک مشتری با توجه به تعاملاتی است که با شرکت شما، محصولات و خدمات و بخش های مختلف شرکتتان داشته باشد.
کل کار برندینگ این است که شما قرار است ذهنیت مردم نسبت به تجارت و برندتان را به شکل خاص دربیاورید.خاص شوید تا جایی که رفع نیازهای خود را در گرو مراجعه به شما بدانند وسراغ برند های دیگر نروند.درطی این فرایند همه ی المان های بصری برندتان از لوگو و فونت گرفته تا طراحی کارت ویزیت یا مؤلفههای دیگر، ابزارهایی هستند در راستای هویت بخشیدن به محصول وخدمات کسب و کار شما.در واقع، از این طریق تلاش میکنیم تا به محصول و خدماتمان شخصیت بدهیم و برای آن در ذهن مشتری جایگاه ویژهای را ایجاد کنیم.
مزایای برندینگ
همینطور که می دانید برای کسب و کارهایی که دریک زمینه مشترک فعالیت می کنند مشاوره و اجرای برندینگ بسیار مهم است و باعث وجه تمایز آن کسب وکار از رقبایش و موفقیت می شود.
از جمله مهم ترین مزایا برندینگ،می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- برندینگ،آگاهی و توجه افراد نسبت به کسب و کار را افزایش می دهد.برندینگ یکی از مهمترین المان ها در ایجاد تصویر عمومی و همگانی از یک کسب وکار است، یک برند خوب سبب می شود که مردم آن برند را معروف و حرفه ای به یادداشته باشند.
- برندینگ، باعث جذب مشتریان جدید و تبدیل آنها به مشتریان وفادار می شود. بدون داشتن روشی برای جذب مشتری ها، کسب وکارها راهی سختی برای بازاریابی و فروش دارند حتی اگر بهترین محصول یا خدمت را تولید کنند.بنابراین برندینگ، باعث مثبت تر شدن ذهنیت مردم نسبت به برند شده و همچنین حس اعتماد مردم تقویت شده و احتمال خرید و معرفی آن برند به دیگران نیز افزایش پیدا می کند.
- برندینگ،باعث افزایش ارزش و اعتبار کسب وکار می شود.برندینگ باعث شناساندن هرچه بیشتر یک کسب وکار و تقویت جایگاه آن برند می شودو آن شرکت را به یک فرصت جذاب و ارزشمند برای یک سرمایه گذاری تبدیل می کند.
- برندینگ عاملی در جهت تقویت رضایت و افتخار درون سازمانی کارکنان آن کسب و کار است.شخصی که برای برند شناخته شده و دوست داشتنی فعالیت می کند،رضایت و حس اشتیاق زیادی نسبت به کار خود دارد که این رضایت باعث افزایش بهره وری می شود.
راهکارهای برندینگ موفق
- برای موفقیت در برندینگ،باید مشخص شود که مخاطبان و مشتریان شما چه کسانی هستند، خواسته ها ونیازهای آن ها را به صورت دقیق شناخت و استراتژی برندینگ را متناسب با آن برنامه ریزی کرد. برندینگ، با تجربیات وبرداشت های قبلی مشتریان از بازاردر ارتباط خواهد بود.هدف و ارزش کسب وکار خود را مشخص کنید.مشتریان شما باید بدانند که دلیل حضور شما چیست و چه هدف خاصی را دنبال می کنید.این هدف وجه تمایز شما و رقبای شما است.
- تحقیق کردن درباره کسب و کار های بزرگ مرتبط باکسب و کار های خود و آشنا شدن با نقاط ضعف و مثبت آن ها.حتی می توانید از برخی ازشکست های آن ها به عنوان یک تجربه و بهبود کسب و کار خود استفاده کنید.
- خلاق و انعطاف پذیر باشید.در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است برای اینکه از دیگر رقبا عقب نمانیم احتیاج داریم که از تغییر نترسیم و استراتژی های قدیمی خود را به روز کنیم این مورد روی برندینگ شما قطعا تاثیر مثبتی خواهد داشت.
- به مشتریانوفادار خود همواره اهمیت بدهید.این مشتریان می توانند از محصولات و خدمات شما برای دیگران تعریف کنند و شرکت شما را به دوستانشان پیشنهاد دهند.به طور کلی آن ها مانند یک سفیر تبلیغ برند شما عمل میکنند که باعث می شود مشتری بیشتری به دست بیاورید و فروش و سود کسب و کارتان بیشتر شود.
نتیجه گیری ازبرندینگ و برند سازی موفق
مدیریت برند، پایه و اساس مناسبی را برای بازاریابی و ارتباطات شما ایجاد خواهد کرد.داشتن یک برند خوب می تواند کسب و کار شما را از یک شرکت کوچک در صنعت به یک رقیب موفق و بزرگ برای سایر شرکت ها تبدیل کند.
پس یک برند خوب برای کسب و کار خود بسازید و داستان کسب و کار خود را برای مشتریان خود بازگو کنید.