عمومیکسب و کار ویژه

وظایف الگوریتم موش کور Possum Algorithm چیست؟

الگوریتم موش کور گوگل چیست؟

تا پیش از معرفی این الگوریتم، کسب‌وکارهای غیرمحلی شانس زیادی برای حضور در فهرست نتایج جست‌وجوی گوگل نداشتند و اغلب، وب‌سایت‌هایی به کاربر نمایش داده می‌شد که در اطراف موقعیت مکانی کاربر حضور داشتند. این دسته بندی برای نمایش نتایج جست‌وجو، یک مشکل بزرگ برای کسب‌وکارهایی که در حاشیه شهرها و یا در شهر‌های کوچک فعالیت می‌کردند؛ ایجاد می‌کرد. فرض کنید شما به دنبال یک تعمیرگاه ماشین در گوگل هستید و عبارت «خرید رپورتاژ» را در گوگل سرچ می‌کنید.

تا قبل از معرفی الگوریتم موش کور، گوگل تنها نتایجی را به شما نشان می‌داد که در نزدیکی موقعیت مکانی شما قرار داشته باشند و تعمیرگاهی که در فاصله دور از شما و یا خارج از محدوده شهری قرار داشت، هیچ شانسی برای قرار گیری در فهرست نتایج جست‌وجوی گوگل نداشت.

این الگوریتم تغییرات زیادی در serp گوگل و همچنین رتبه برخی از سایت‌ها ایجاد کرد و این الگوریتم تصمیم می‌گیرد چه زمانی یک کسب‌وکار در فهرست نتایج جست‌وجوی گوگل قرار گیرد و چه زمانی فیلتر شود و نمایش داده نشود. این به این معنی است که کسب‌وکارهای محلی ممکن است همیشه در یک جست‌وجوی یکسان نمایش داده نشوند.

موش کور که در زبان انگلیسی Possum خوانده می‌شود، نامی است که برای به‌ روز رسانی تأیید نشده اما مستند شده‌ی گوگل در نظر گرفته شده است. این به روز رسانی در تاریخ یکم سپتامبر سال 2016 میلادی برای اولین بار معرفی شد. به نظر می‌رسد موش کور بیشترین تأثیرش را بر نتایج سئو محلی می‌گذارد. با این الگوریتم وب‌مسترها مشتریان نزدیک به موقعیت جغرافیایی خود را پیدا می‌کنند. از سوی دیگر کاربران در زمینه‌ی موضوع مورد نظر خود قادر به دستیابی به نزدیک‌ترین مکان به زندگی خود خواهند بود. به عبارت دیگر با استفاده از الگوریتم موش کور، گوگل نتایج مختلفی را بر اساس موقعیت فیزیکی کاربر ارائه می‌کند.

به دلیل اینکه این الگوریتم هیچ وقت توسط گوگل به صورت رسمی تأیید نشد، فرضیه‌ها در مورد اهداف بالقوه اش بسیار زیاد مطرح است. برخی هدف الگوریتم موش کور را تنوع در نتایج محلی دانسته اند. در حالیکه به روز رسانی فرض شده قطعاً این هدف را داشته است، یکی از عوارض جانبی چالش برانگیزش فیلتر کردن لیست کسب و کارهای قانونی بود که با عناوین دیگر ولی در همان ساختمان و محل حضور داشتند.

در مطالعه ای بر 1307 کسب و کار گفته شد الگوریتم موش کور گوگل بر حدود 64 درصد از نتایج محلی گوگل تأثیرگذار بوده است. به طور کلی می‌توان گفت با این هدف اصلی روانه‌ی بازار شد: ارائه‌ی نتایج بهتر و متنوع‌تر بر اساس موقعیت جستجوگر و آدرس کسب و کار. برای مشاهده پلتفرم رپورتاژ لطفا کلیک کنید.

دلیل انتخاب نام موش کور برای این الگوریتم چیست؟

گوگل معمولا نام الگوریتم‌های خود را بر اساس نام یک حیوان انتخاب می‌کند. پیش‌تر نیز الگوریتم‌های پنگوئن، پاندا، مرغ مگس خوار و… معرفی کرده بودیم که همگی بر اساس ویژگی‌های یک حیوان نام گذاری شده اند.

همانطور که گفتیم؛ الگوریتم موش کور، نتایج جست‌وجوی محلی را تغییر می‌دهد و ممکن است هنگام یک جست‌وجوی یکسان، نتیجه متفاوتی را نمایش دهد. همین امر باعث اشتباه برخی از وبمستران شد و آن‌ها فکر می‌کردند که سایت آن‌ها مشمول جریمه گوگل شده است؛ در صورتی که تنها به علت فیلتری که الگوریتم موش کور روی نتایج جست‌وجوی محلی اعمال کرده است، سایت از فهرست نتایج حذف شده است.

از این رو این الگوریتم را موش کور نام‌گذاری کرده‌اند؛ زیرا باعث برداشت کورکورانه وبمستران در سئو محلی و نتایج جست‌وجوی محلی شده است.

تأثیرات الگوریتم موش کور

افراد متخصص سئو پدیده‌هایی که در ادامه آمده است را به عنوان مواردی ذکر کرده اند که بر اساس فرضیه از به روز رسانی اصلی نشأت گرفته اند:

فیلتر شدن نتایج جستجوی وابسته

قبل از به روز رسانی موش کور، ظاهر شدن در یک پکیج نتایج جستجوگرهای محلی برای برخی از کسب و کارهای چند منظوره که در یک دسته بندی گوگل قرا می‌گرفتند و در یک مکان واقع شده بودند بسیار عادی بود. منظور از پکیج محلی (بسته‌ی محلی) مجموعه ای معمولاً متشکل از سه مورد از کسب و کارهای محلی است که در رابطه با نتایج ارگانیک گوگل در صورتی که واژه‌ی جستجو شونده هدفی محلی داشته باشد، ظاهر شوند. نتایج جستجوی محلی نیز نتیجه‌های گسترده ای است که با کلیک کردن بر روی لینک “مکان‌های بیشتر” در قسمت پایینی بسته‌های محلی ایجاد می‌گردد. اما لازم به ذکر است بعد از به روز رسانی موش کور بسیاری از این لیست‌ها توسط قابلیت زوم نقشه‌ی گوگل فیلتر شدند.

کسب و کارهای فراتر از مرزهای شهر رتبه بندی را افزایش می‌دهند.

بر اساس گزارش محلی ” جوی هاکینز” (Joy Hawkins)، رتبه بندی کسب و کارهایی که دارای آدرس پستی با نام شهر هستند ولی به طور فیزیکی فراتر از مرزهایی که گوگل درک می‌کند واقع شده اند، بهبود یافته است. در مورد سناریوی مرزهای گوگل، جوی هاکینز مثالی را مورد توجه قرار می‌دهد از یک کسب و کار که از رتبه‌ی 21 به رتبه‌ی 10 صعود کرده است. این موضوع قابل توجهی است چرا که در صنعت سئو محلی مدت‌ها دیده شده که کسب و کارهایی که فراتر از مرزهای شهر واقع شده اند شانس کمی در جهت کسب رتبه‌ی محلی برای عبارت‌هایی دارند که یا در مورد آن شهر خاص است و یا شامل نام آن شهر می‌شود.

 دقت در شناسایی آدرس

یکی دیگر از تغییراتی که الگوریتم موش کور ایجاد کرده است، شناسایی دقیق آدرس محل کسب‌وکار است. در صورتی که آدرس فیزیکی محل کسب‌وکار شما تغییر کند و شما آدرس جدید را در نقشه گوگل ثبت کنید، آدرس قبلی به صورت اتوماتیک از گوگل حذف می‌شود. از طرف دیگر، دقت گوگل در شناسایی آدرس ثبت شده در گوگل مپ و آدرس مشخص شده در سایت افزایش یافته است. از این رو باید هنگام ثبت آدرس خود دقت کافی را داشته باشید و توجه داشته باشید که آدرس ثبت شده در نقشه گوگل با آدرس سایت تطابق داشته باشد.

تنوع در ارائه نتایج

پس از معرفی الگوریتم موش کور، هنگام جست‌وجوی یک عبارت، گوگل نتایج مشابه را نیز به شما نمایش می‌دهد. به عنوان مثال؛ اگر شما عبارت «طراحی وب‌سایت» را جست‌وجو کنید، علاوه بر نمایش شرکت‌های طراحی وب‌سایت در اطراف شما، وب‌سایت‌های آموزش طراحی ‌سایت و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات سئو را نیز به شما نمایش خواهد داد.

تئوری‌های دیگر در مورد تأثیرات الگوریتم موش کور

درباره‌ی تأثیرات الگوریتم موش کور در صنعت سئو محلی نظریات دیگری نیز مطرح گردیده است. یکی از این نظریه‌ها شامل افزایش حساسیت نزدیکی جستجوگر (search proximity) می‌شود. نزدیکی جستجوگر به معنی فاصله‌ی موقعیت فیزیکی یک جستجوگر انسان با کسب و کاری است که در نتایج بسته‌ی محلی نشان داده می‌شود.

به علاوه، فرضیه‌هایی مبتنی بر عملکرد بهتر ومستقل فیلتر محلی گوگل در کسب و کارهایی که رتبه‌ی بالایی دارند نسبت به فیلتر ارگانیک موش کور حکایت دارد. در طی سالیان زیادی میزان هم پوشانی بسته‌ی گوگل محلی و نتایج الگوریتم ارگانیک موضوع مناظره‌های همیشگی بوده است. در حال حاضر اعتقاد بر این است که قدرت ارگانیک کسب و کار به شدت بر رتبه بندی بسته‌های محلی تأثیرگذار است.به همین جهت مشاهده‌ی برخی از کسب و کارهای خوب در بسته‌ی محلی علیرغم رتبه بندی پایین ارگانیک، نکته‌ی جالبی است، اما مجدداً موضوعی تلقی می‌شود که مربوط به الگوریتم موش کور است.

تحت تأثیر قرار گرفتن توسط الگوریتم موش کور

بررسی لیست “Google My Business” به شناخت آسیب احتمالی ناشی از الگوریتم موش کور کمک فراوانی خواهد کرد. بایستی به رتبه‌ی خود در لیست قبل از به بازار روانه شدن الگوریتم موش کور که یکم سپتامبر 2016 نگاهی بیندازید. اگر در آن تاریخ رتبه‌ی بالایی داشته اید ولی بعد از آن با نزول رتبه مواجه شده اید احتمالاً تحت تأثیر الگوریتم موش کور قرار گرفته اید.

اگر کسب و کارتان یک دسته را با یک کسب و کار دیگر در یک ساختمان به اشتراک بگذارد (حتی اگر شما یک شماره‌ی مجزا و یا یک عنصر دیگر را دارا باشید) برای کلمه‌ی کلیدی معمول خود جستجو کنید. سپس روی نقشه ای که در کنار جستجوگر محلی قرار دارد زوم کرده تا متوجه شوید که لیست شما مجدداً ظاهر می‌شود یا خیر. اگر پاسخ تمامی این موارد “بله” است، باید گفت احتمال تحت تأثیر الگوریتم موش کور قرار گرفتن بسیار زیاد است.

نحوه‌ی جبران خسارت الگوریتم موش کور

باید گفت متأسفانه چنانچه گوگل لیست شما را به دلیل وابستگی یا موقعیت مکانی فیلتر کند، هیچ راه حل آسانی برای بازیابی رؤیت پذیری قبلی‌تان وجود ندارد. به نظر نمی‌رسد اضافه کردن یک شماره‌ی واحد واقعی و یا غیر واقعی تأثیر خاصی در فیلتر داشته باشد، ولی بایستی موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  1. یه یاد داشته باشید گوگل همواره مرتبط ترین نتایج را به کاربر نمایش می‌دهد.بهبود کلی سئو محلی (شامل اعتبار دامنه، لینک‌ها، محتوا و تعداد بازدیدهای طبیعی گوگل) به شما کمک می‌کند تا گوگل را “متقاعد کنید” که اگر قرار است یک کسب و کار در دسته‌ی شما نمایش داده شود آن باید کسب و کار شما باشد.
  2. به دلیل اینکه یکی از محرک‌های الگوریتم موش کور حضور کسب و کارهای چند منظوره در دسته بندی همسان و یا موقعیت مکانی یکسان است، ممکن است بخواهید تجربه ای از تغییر لیست Google My Business خود داشته باشید. به طور مثال چنانچه دسته بندی فعلی شما “وکلای حرفه ای عمومی” باشد و به دلیل حضور یک رقیب قوی‌تر در موقعیت جغرافیایی‌تان گوگل نام شما را فیلتر کند می‌توانید دسته بندی را به چیزی تغییر دهید که مطمئن باشید در موقعیت مکانی شما کسی از آن استفاده نمی‌کند، مثلاً وکالت قانونمند. توجه داشته باشید تغییر دسته بندی به خودی خود می‌تواند موجب نوسانات بسیار شدید در رتبه بندی و ترافیک وب‌سایت گردد و تنها می‌بایست با درک کاملی از تأثیرات منفی بالقوه‌ی آن انجام پذیرد. اگرچه اگر ترافیک شما قبل از آن به دلیل فیلترینگ به صفر رسیده باشد این آزمایش می‌تواند مفید عمل کند.
  3. به دلیل اینکه الگوریتم موش کور مرحله ای را برای فیلتر کردن لیست‌ها بر اساس وابستگی مشترک تعیین کرده است، این مسئله موجب ایجاد لیست‌هایی برای شیوه‌های پزشکی و قانونی، آژانس‌های املاک و مدل‌های تجاری مشابه می‌شود. اگر گوگل تنها یک لیست در موقعیت شما نمایش دهد و فهرست اصلی را به نفع فهرست یکی از شرکا در عمل شما فیلتر می‌کند، این موضوع می‌تواند یک سناریوی نابرابر در محل کار شما ایجاد و در نهایت منجر به گیجی مصرف کننده شود.

حقایقی دیگر در مورد الگوریتم موش کور

نام این الگوریتم از سناریویی که توسط “فیل رازوک” (Phil Rozvek) مطرح شد گرفته شده است: سناریویی بیان کننده‌ی این موضوع که لیست‌های کسب و کارهای محلی با اینکه واقعاً وجود دارند ولی غالباً نشان داده نمی‌شوند. در این مورد اصطلاح “play possum” به کار گرفته شد که در زبان فارسی به موقعیتی گفته می‌شود که فرد تظاهر به خواب یا بیهوشی کند.

مطالعات کمی در مورد تأثیرات الگوریتم موش کور بر نتایج جستجو انجام گرفته است و لازم است بررسی‌های بیشتری در این مورد صورت بگیرد.

منبع : seochatter.com

دکمه بازگشت به بالا