کسب و کار ویژهورزش

فرق دنده سبک و سنگین دوچرخه چیست؟

امروزه دوچرخه های زیادی در طرح ها و رنگ های متنوع در بازار وجود دارند که انتخاب مناسب یک دوچرخه را برای مشتریان دشوار کرده است. موضوع دنده دوچرخه نیز یکی از مباحث مهمی است که باید در هنگام خرید دوچرخه به آن توجه داشته باشید. اما می خواهیم بدانیم که تعداد دنده ها به چه معناست و تفاوت دنده های سبک و سنگین در چیست و در چه مسیرهایی باید از آن ها استفاده کرد.

تغییر دنده

به حرکت زنجیر از روی یک چرخ دنده به روی چرخ دنده ی دیگر تغییر دنده گفته می شود. تغییر دنده را باید با استفاده از شیفتر انجام دهید در واقع شیفتر یک اهرم است که آن را بر روی فرمان دوچرخه قرار داده اند و با استفاده از آن می توان دنده ها را تغییر داد و دوچرخه را کنترل کرد.

برای تغییر دنده ها از دو اصطلاح استفاده می شود، Up shifting یعنی رفتن به دنده بالا و Down shifting به معنی تغییر دنده به دنده پایین تر می باشد.

اگر دوچرخه شما دارای 3 دنده باشد یعنی 3 چرخ دنده مجزا از هم دارد که هر کدام از آن ها به صورت جداگانه عمل خواهند کرد. حال اگر دوچرخه شما دارای 10 دنده باشد پیچیده تر است.

اگر دوچرخه شما 18 سرعت مختلف داشته باشد، شما می توانید با شیفتر سمت چپ تنها 3 دنده را انتخاب کنید و هر کدام از این 3 دنده 6 سرعت مختلف داشته که شما با استفاده از شیفتر سمت راست می توانید آن را تنظیم کنید.

همان طور که اشاره کردیم تغییر دنده با استفاده از شیفتر ها صورت می گیرد، برای دوچرخه دو عدد شیفتر بر روی فرمان تبیه شده است که یکی از آن ها برای تغییر چرخ دنده های طبق قامه و دومی برای تغییر چرخ دنده های عقب کاربرد دارد.

زمانی که شیفتر چپ بر روی عدد 1 قرار گرفته باشد به این معنی است که زنجیر روی کوچک ترین چرخ دنده قرار گرفته است، زمانی که روی عدد 2 قرار گرفته باشد یعنی در چرخ دنده میانی و عدد 3 یعنی روی چرخ دنده بزرگ تر قرار دارد.

استفاده از دنده سبک در سر بالایی

در مسیرهای سر بالایی باید دوچرخه را در دنده 1 قرار دهید یعنی در کوچک ترین چرخ دنده قرار دارد و زمانی که حرکت شما به سمت سرا شیبی است متوجه می شوید که هیچ نیرویی بر روی پدال حس نمی شود.

به عبارت دیگر شما احساس می کنید که بین شما و پدال دوچرخه هیچ گونه استحکاکی وجود ندارد، گردش پاها با سرعت و فشار کمی انجام شده واما دور دوچرخه کند است و نمی توانید به راحتی دوچرخه را کنترل کنید. بنابراین شما باید برای حل این مشکل راه حلی پیدا کنید.

شما باید دنده دوچرخه را افزایش دهید و در واقع شما با افزایش دنده دوچرخه به 2 و یا 3 می توانید زمان و مقاومت را برای هر دور کامل پدال افزایش دهید. به عبارت دیگر زمانی که شما از چرخ دنده های بزرگ تر استفاده می کنید می توانید برای چرخش بعدی هر پدال فرصت بیشتری به وجود آورید.

توجه داشته باشید که شما  می خواهید از بالای یک تپه به سمت پایین حرکت کنید بنابراین در این حالت شما به کمترین نیرو برای حرکت دوچرخه نیاز دارید پس برای این که سرعت شما افزایش پیدا کند باید استحکاک و مقاومت بیشتری تولید کنید که این کار با استفاده از دنده های بالا امکان پذیر است.

نحوه هماهنگی چرخ دنده های جلو و عقب

شما باید سعی کنید بین چرخ دنده های جلو و عقب هماهنگی ایجاد کنید و این موضوع نیازمند این است که بتوانید چرخ دنده ها را به خوبی تنظیم کنید. اگر به طور نادرست از چرخ دنده ها استفاده کنید و زنجیر به صورت نامناسب بر روی چرخ دنده های جلو عقب قرار بگیرد می تواند موجب خرابی دنده ها و آسیب به دوچرخه شود.

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 90

فرق دنده سبک و سنگین چیست؟

همان طور که در بالا نیز ذکر کردیم در بالا رفتن از تپه ها و سربالایی ها به دلیل مقاومت نیروی جاذبه، فشار چند برابری بر روی پاها حس می شود. بنابراین در این شرایط بهتر است که از دنده سبک استفاده کنید.

بنابراین می توان گفت که هر چقدر شیب بیشتر بود باید از دنده 1 و اگر شیب کمتر بود باید از دنده 4 استفاده کرد تا دوچرخه سوار بتواند در شرایط بهتری به دوچرخه سواری بپردازد.

زمانی که از دنده کوچک استفاده می کنید زمان کمتری برای چرخش پدال نیاز دارید و زمانی که از دنده بزرگ تر استفاده می کنید با هر بار رکاب زدن مسافت بیشتری را می توانید طی کنید.

وقتی که در سرا شیبی قرار می گیرید دقیقا این حالت برعکس حالت قبل می باشد و باید از دنده سنگین استفاده کنید، این یعنی این که زنجیر در قسمت جلو را بر روی چرخ دنده بزرگ تر قرار داده و در قسمت عقب باید روی دنده کوچک( دنده های 5 تا 9) قرار دهید.

و در نهایت زمانی که در سطح صاف دوچرخه سواری می کنید، سعی کنید از چرخ دنده میانی در جلو و در قسمت پشت از دنده های 1 تا 9 استفاده کنید. زمانی که شما در قسمت عقب از دنده 1 استفاده کنید کمترین فشاری بر روی ساق پای شما وارد می شود و سرعت حرکت شما نیز کم می شود.

بنابراین هر چقدر دنده ها را افزایش دهید میزان فشار و سرعت شما نیز بیشتر می شود.

دکمه بازگشت به بالا