سیپ ترانک (sip trunk) مخابرات چیست – مزایا و معایب

سیپ ترانک (sip trunk) مخابرات چیست

سیپ ترانک چیست؟ سیپ (SIP) مخفف Session Initiation Protocol می باشد؛ در توضیحی مختصر، به معنای یک پروتکل است که برای برقراری مکالمه در بستر شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. از واژه ترانک نیز در حالتی استفاده می شود که با استفاده از آن، امکان برقراری بیشتر از یک مکالمه وجود دارد. بنابراین سیپ ترانک (SIP Trunk) یک سرویس تلفنی است که با استفاده از آن، امکان ارسال و دریافت تماس های همزمان در یک شبکه با استفاده از IP ممکن می باشد. در حقیقت اینطور می توان گفت که سیپ ترانک یک ارتباط با ظرفیت بیش از یک تماس همزمان میان سرور VoIP مشترک و سوییچ های ارائه دهنده سرویس را ارائه می دهد. از مزیت های سرویس تلفن سیپ ترانک  (SIP Trunk)در مقایسه با روش های دیگر، می توان به مقرون به صرفه بودن، پایداری، مقیاس پذیری، انعطاف پذیری و … اشاره نمود. برای آشنایی با جزئیات سیپ ترانک چیست؟ در ادامه همراه ما باشید.

سیپ ترانک چیست؟

سیپ ترانک (SIP Trunk) متشکل از دو بخش شاملSIP  و Trunk می باشد. هر یک از دو عبارت سیپ و ترانک، به موضوعات مهم و جداگانه ای اشاره دارند. به همین دلیل در ادامه ابتدا به مفاهیم هر یک از این دو عبارت می پردازیم.

SIP چیست؟ 

SIP مخفف عبارت ” Session Initiation Protocol” است که در حقیقت یکی از مهم ترین پروتکل های VOiP به شمار می رود. در حقیقت سیپ یک راه ساده است که به کاربران این اجازه را می دهد تا به تماس هایی که در بستر شبکه برقرار می شوند، دسترسی داشته باشند. SIP یک پروتکل لایه برنامه است که کاربران با استفاده از آن می توانند بین دو نقطه پایانی، تماس، جلسات صوتی و یا تصویری را برقرار کنند. این تماس ها به صورت دو طرفه در قالب یک تماس تلفنی معمولی و یا تماس چند نفره و در قالب کنفرانس قابل برگزاری هستند.

بنابراین باید بگوییم کهSIP  یک پروتکل می باشد که اصلی ترین هدف از آن، فعال کردن سیستم های تلفن ویپ است.

پیشنهاد ویژه: مشاوره رایگان جهت خرید تلفن یالینک توسط کارشناسان ما در مرکز Voip آوای نوید

Trunk  چیست؟ 

ترانک یک خط ارتباطی یا پیوند می باشد که از آن برای انتقال همزمان چندین سیگنال استفاده می شود تا دسترسی شبکه را میان دو نقطه ایجاد کند.

پس از آشنایی با مفهوم تک به تک SIP و Trunk، می توانیم راحت تر با مفهوم SIP Trunk آشنا شویم. سیپ ترانک یک خط تلفن مجازی مخابرات می باشد که تعداد نامحدودی از کانال ها را برای برقراری تماس های بین شهری و بین المللی در بستر اینترنت، به سیستم PBX وصل می کند. اینگونه می توان تماس های محلی، تماس هایی در مسافت طولانی و در سطح بین المللی را به راحتی از طریق اینترنت، برقرار نمود.

از سویی دیگر SIP Trunk بین مرکز تلفن و سوئیچ مخابرات نیز یک لینک ارتباطی را برقرار می کند. به طوری که با کمک لینک ارتباطی که برقرار می‌ شود، می توان چندین تماس را به صورت همزمان و در بستر اینترنت برقرار نمود. در صورتی که یک سازمان و یک کسب و کار بخواهند از خطوط سیپ ترانک استفاده کنند، ابتدا باید یک مرکز تلفن تحت شبکه را راه اندازی کنند.

سیپ ترانک (SIP Trunk) چگونه کار می کند؟

سیپ ترانک چگونه کار می کند؟

سیپ ترانک در هنگام برقراری تماس و یا دریافت تماس، ابتدا ارتباط صوتی و یا تصویری را به بسته های داده تبدیل می کند. سپس داده ها را با استفاده از اینترنت، تحویل می دهد.

بنابراین فرمت مورد استفاده در تلفن های تحت شبکه (IP)، سیپ است. سیپ پروتکلی است که یک جلسه صوتی را از طریق اینترنت برقرار می کند. به طوری که با این پروتکل می توان یک تماس صوتی را با شخص دیگری برقرار کرد؛ با چندین نفر تماس تلفنی برقرار نمود و یا تماس های ویدئویی را برقرار کرد.

بنابراین سیپ ترانک ها به نوعی یک واسطه میان سیستم تلفن تجاری و ارائه دهنده خدمات تلفن اینترنتی (ITSP) هستند. در سیپ ترانک، زیرساخت های مجازی با زیرساخت های فیزیکی جایگزین می گردند.

برای استفاده از سیپ ترانک، به موارد زیر نیاز است:

  • اینترنت
  • جعبه PBX سازگار با SIP (این جعبه ها تحت عنوان ” IP PBX VoIP ” و یا آداپتورهای صوتی نیز شناخته می شوند.)
  • SIP-ISDN (در صورتی که سیستم PBX قدیمی باشد، به این مورد نیز نیاز خواهد بود.)
  • یک تلفن تحت شبکه برای برقراری مکالمه

مزایای سیپ ترانک چیست ؟

مزایای سیپ ترانک

استفاده از سیپ ترانک، دارای مزیت های بسیار زیادی است که در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها اشاره کرده‌ ایم:

راه اندازی سریع و تعمیر و نگهداری کم

سیپ ترانک تقریبا با اتصال اینترنتی راه اندازی می شود و برای راه اندازی آن، نیازی به استفاده از چندین خطوط تلفن آنالوگ سنتی نیست. از سویی دیگر با سیپ ترانک به اتصال فیزیکی به یک شرکت تلفن نیز نیازی نیست؛ بنابراین هیچ سخت افزاری، سیم کشی و یا جعبه مداری برای نصب و نگهداری آن نیاز نمی باشد.

مقیاس پذیری بالا سیستم تلفنی ویپ

دسته ای از کسب و کارها که از سیپ ترانک و سیستم تلفنی ویپ بهره می برند، می توانند خطوط تلفن بیشتری را تهیه کنند و بدون اینکه نیازی به نصب سخت افزار و یا زیرساخت های جدید باشد، مقیاس ارتباطات خود را بیشتر کنند.

در صورتی که در زمینه راه اندازی سیستم تلفنی voip پایدار و قابل ارتقا سوالی دارید، ما برای راه اندازی سیستم تلفنی ویپ، مجموعه های آوای نوید، سامانه ارتباط باران را به شما پیشنهاد می کنیم.

قابلیت اطمینان

با استفاده از سیپ ترانک و سیستم تلفنی VoIP، می توان سطحی را فراهم کرد که با استفاده از خطوط داده بیشتر، میزان خرابی را به حداقل رساند.

قابلیت های ارتباطی

با استفاده از سیپ ترانک و همینطور سیستم تلفنی تحت شبکه، می توان مکالمات صوتی، تصویری، چت و یا اشتراک فایل را برقرار نمود.

مقرون به صرفه بودن 

هزینه های مرتبط با خطوط ورودی، با استفاده از سیپ ترانک، بسیار کمتر است. به طوری که سیپ ترانک با تعویض چندین خط تلفن با یک نقطه ورودی، هزینه ها را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

سایر مزیت های سیپ ترانک

  • بهبود مشتری مداری:  خطوط سرویس تلفن سیپ ترانک در مقایسه با خطوط تلفن سنتی، پایدارتر است.
  • مالکیت دائمی خط تلفن:  سرویس های تلفن سیپ ترانک از نظر موقعیت جغرافیایی و مکانی محدودیت ندارند. به طوری که اگر حتی اگر شرکت، جابجا نیز شود، نیازی نیست هزینه اضافی و جداگانه برای انتقال خط پرداخت گردد.
  • کیفیت صداکیفیت صدا در تماس ‌های صوتی که با سیپ ترانک برقرار می شوند،HD است.
  • انعطاف‌پذیری:  برای مدیریت تماس های بیشتر، می توان چندین کانال را در کم ترین زمان ممکن اضافه نمود.
  • امنیت:  سرویس سیپ ترانک جزو امن ترین سرویس های تلفن موجود در بازار می باشد.

معایب سیپ ترانک چیست؟

در ادامه به بررسی معایب سیپ ترانک پرداخته ایم.

  • هزینه سیپ ترانک متناسب با نیازهای یک کسب و کار متفاوت است. بنابراین نمی توان یک هزینه ثابت را برای استفاده از سرویس سیپ ترانک در نظر گرفت.
  • احتمال قطعی در سرویس سیپ ترانک وجود دارد و برای رفع این مشکل، بهتر است از چند خط آنالوگ معمولی نیز در کنار این سرویس استفاده شود.
  • کسب و کارهایی که در مناطق روستایی قرار دارند، ممکن است به اتصال یا پهنای باند کافی جهت پشتیبانی از تماس های ویپ، دسترسی نداشته باشند.
  • کیفیت خدمات سیپ ترانک، میان ارائه دهندگان مختلف، متفاوت است.
  • برای جلوگیری از اقدامات هکرها برای استفاده از سیپ ترانک جهت برقراری تماس های جعلی، باید از اقدامات امنیتی مختلفی نیز استفاده گردد.

با تمامی این معایب، به دلیل اینکه استفاده از سیپ ترانک، منجر به کاهش هزینه ها می شود و یک عامل مهم و اقتصادی برای شرکت های مختلف است، دارای طرفداران زیادی است.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی پاسخ سوال سیپ ترانک (SIP Trunk) چیست و همینطور مزایا و معایب آن پرداختیم. یکی از مزیت های سیپ ترانک این است که هزینه های ارتباطات در تجارت و یک کسب و کار را به حداقل می رساند. با استفاده از SIP Trunk می توان در یک سازمان و یا یک شرکت، دستگاه های تلفن همراه کارمندان را از طریق برنامه های کاربردی از جمله VoIP به یکدیگر متصل کرد. همین موضوع سبب می شود که کارمندان به صورت تمام مدت و از طریق یک خط تلفن اختصاصی در دسترس قرار داشته باشند.

بنابراین به عنوان یک نتیجه گیری و جمع بندی، باید بگوییم که سیپ ترانک ممکن است یک مفهوم ساده جهت برقراری ارتباط نباشد، با این حال ساده کننده ارتباطات است و در طولانی مدت ارتباط شرکت ها و مشتریان را ساده تر می کند.

امیدواریم با مطالعه این مقاله، به پاسخ سوال خود یعنی سیپ ترانک چیست؟ برسید. توصیه می کنیم در هنگام خرید سیپ ترانک، فاکتورهایی شامل پشتیبانی فنی، امنیت، کیفیت تجهیزات، طراحی شبکه، برخورداری از پهنای باند کافی، تهیه نسخه پشتیبان، برنامه های خدمات و … را مد نظر قرار دهید. از همراهی شما تا انتهای این محتوا متشکریم.

دکمه بازگشت به بالا