علم و سلامت

افزایش ظرفیت پزشکی برای دستیابی به نسبت ۲۰ پزشک به ۱۰ هزار جمعیت

معاون علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به افزایش مخاطبان دانشکده پزشکی گفت: در جلسه 14 آذرماه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ارتقای چشم انداز دانشکده پزشکی نتایج کمبود پزشک نیز مورد موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است تا الزامات و زیرساخت های لازم برای افزایش ظرفیت ها فراهم شود. تنظیم داروها برای اجرای برنامه علمی کشور.

به گزارش تی تی آنلاین دکتر. منصور کبگانیان معاون علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هیأت جامع اجرای طرح علمی در کمیته علمی کشور گنجانده شده است، گفت: پزشکی در قالب یک هیئت علمی کشور به تصویب هیئت علمی کشور رسیده است. مدت حداقل 5 سال در واقع تعداد سی هزار نفر در شورای عالی تحریک شد. البته رشد دانشجويان پزشكي مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي است ولي در مورد تعداد و درصد رشد بحث دقيق تري صورت گرفته است. جمع‌بندی رئیس‌جمهور و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به گونه‌ای بود که این سؤال برای بررسی دقیق‌تر به کمیته استانداری درباره اجرای سیاست جامع علمی در این حوزه بازگردانده شد.

دکتر. منصور کبگانیان با اشاره به حضور کارشناسان در حوزه های مختلف آموزش عالی و کارشناسان پزشکی گفت: در این جلسه رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، رئیس سازمان نظام پزشکی، وزیر بهداشت، درمان و درمان حضور داشتند. و آموزش پزشکی، رئیس بهداشت، درمان و کمیسیون آموزش پزشکی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون اصل 90 گروه شورای اسلامی و نمایندگان گروه های شورای اسلامی، اعضای شورای اسلامی شورای عالی توسعه مطالعات حقوقی و فرهنگی، دانشکده پزشکی ایران.

وی گفت: ستاد اجرای طرح جامع علمی کشور شامل تامین زیرساخت ها و بودجه برای افزایش توان پزشکی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. رئیس جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که این بخش از کار به دولت و حمایت آن واگذار می شود. دکتر. میرکاظمی; تنظیم کننده قوانین و تشریفات نیز برای این امر اعلام آمادگی کرده است. در این راستا کمیته استانداری دغدغه اجرای کمیته علمی کشوری نداشت، اما یک سری بحث ها و اصلاحات زیربنایی لازم بود که در این جلسه به تصویب رسید.

قائم مقام شورای عالی علوم و فناوری در ادامه انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس این مصوبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است در خصوص الزامات نظام، امور پزشکی و خانوار از جمله بهداشت گزارش دهد. شبکه ای از ستادها را برای اجرای یک استراتژی جامع علمی فراهم کنید.» اعضای مجمع استدلال کرده اند که بسیاری از پزشکان عمومی باید کاهش یابد. پزشک خانواده از آن دسته مواردی است که در حوزه خاصی نیاز به پزشک عمومی دارد، اما در بخش پزشکی تخصصی احتمالاً صنعت باید در سیستم 2 به یک قرار گیرد که مصوبه دولت در کمیسیون تطبیق است. یک سیاست جامع علمی ملی

دکتر کبگانیان تصریح کرد: محور دوم ارتقای هیأت علمی دانشجویان در حوزه های اولویت دار بخش خصوصی این است که در برخی بخش های مستقل تراکم پزشک داریم، اما بسیاری از بخش های خصوصی در این زمینه دچار مشکل هستند. امروز خوشبختانه محور سوم به دلیل اختلاف نظرها خیلی نهایی شده است. در محور سوم، پروژه خود را در سال 1410 برای دستیابی به استانداردهای منطقه ای و جهانی به پایان می رسانیم، نسبت 20 به 10 هزار نفر پزشکی است و امروز این محور تایید شده است.

وی افزود: در ستاد اجرای پژوهش جامع علمی کشور، محاسبه سال پایه 12 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر بود که به مناظره ها پیوستند و کارشناسان رتبه 13 پزشک را به ازای هر 10 هزار نفر کسب کردند. با وجود اینکه عدد 12 از ستاد اجرای هیئت جامع علمی کشور ترسیم شده بود، اما طبق اعداد و ارقام و اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جمع بندی این جلسه افزایش تعداد 13 به 1400 به 20 مورد بود. به 1410 برای هر صد نفر.

دکتر. کبگانیان بخش اساسی مصوبه افزایش درصد رشد واحدهای درمانی در هر سال را برشمرد و گفت: ضمن ارائه مباحث در این پردیس، رقم زیر به درصد کمیسیون داده شد. بنابراین هر درصدی که در این کمیسیون تصویب شود هر سال این نسبت افزایش می یابد. اعضا ظرف دو یا سه روز آینده کمیسیون ها را در انتخابات ویژه تشکیل می دهند. بنابراین در کنگره شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه جدیدی نخواهیم داشت و در جلسه شورا به آن اشاره خواهد شد.

به گفته وی، پیروان این اطلاعیه به عنوان داوطلبان پزشکی و وزیر آموزش و پرورش می دانند که از این روز به بعد، ارزیابی امکانات آموزشی دانشجویان پزشکی نسبت به سال گذشته چند درصد افزایش می یابد، اما بدون هیچ گونه تخلف 5 تا 10 درصد که در سال های گذشته افزایش داشته است، اما ستاد کمیته جامع علمی کشور سی درصد افزایش ظرفیت پزشکی دارد که تا تصمیم کمیسیون تخصصی می گذاریم.

معاون علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آمار فجیع بالای 19 نفر از ده داوطلب با 70 هزار معدل پزشکی، گفت: این داوطلبان نخبه کشوری هستند و نباید به کشورهایی بروند که پزشکی دریافت نمی کنند. رفتار.” بر این اساس از روسای تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی می‌خواهیم همکاری کنند تا گروه‌های ملی در بخش پزشکی تا رسیدن به استانداردهای ملی آموزش پزشکی و بسیاری از آنها برای زندگی مسالمت آمیز با خانواده‌های خود تلاش کنند. ساکنان آنها برای درمان آنها به ایران می آیند.

در نهایت دکتر منصور کبگانیان هشدار داد: خوشبختانه نگرانی بابت مشکلات موجود از جمله تعداد تخت‌های بیمارستانی وجود ندارد. تعداد اساتید دانشگاه علوم پزشکی نیز با اصلاح ضوابط و با همکاری هیأت عالی پذیرش تکمیل می شود. برای دانشجویان پزشکی نیز خروجی خوابگاه در نظر گرفته شده است و از خانواده ها می خواهیم در این زمینه همکاری کنند و راهنمایی های 13 گانه در این خصوص مدنظر قرار گرفته است، زیرا تنها یک مورد از عزیزان مربوط به موضوع خوابگاه است. که انشاءالله انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا