مهاجرت از ترکیه به اروپا

مهاجرت از ترکیه به اروپا مطلبی است که در این مقاله با جزئیات به آن پرداخته ایم. درصد بسیار زیادی از مردم ایران  زندگی در کشورهای اروپایی را رویایی دست نیافتنی می‌دانند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، باید نسبت به تغییر طرز فکر اشتباه خود اقدام نمایید. جالب است بدانید که دولت‌های کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا مسیرهای مشخصی برای پذیرش مهاجران طراحی کرده‌اند. در صورتی که شما هم در مسیر درستی قرار بگیرید و مراحل دریافت اقامت را به درستی انجام دهید، می‌توانید زندگی جدیدی در کشورهای برتر اروپایی شروع نمایید. در ادامه این مطلب قصد داریم روش‌ها و مزایای مهاجرت از ترکیه به اروپا را بررسی کنیم. اگر شما هم به تازگی وارد کشور ترکیه شده‌اید و قصد مهاجرت از ترکیه به اروپا را دارید، این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

Migration from Türkiye to Europe

مهاجرت از طریق ترکیه

در سال‌های اخیر تعداد نفرات زیادی از ایران با روش‌های گوناگون به کشور ترکیه مهاجرت کرده‌اند. عمده این افراد که با روش سرمایه‌گذاری به خاک ترکیه رسیده‌اند، قصد دارند که زندگی یا تحصیلات خود را کشورهای اروپایی ادامه دهند. ترکیه نیز به دلیل موقعیت خاص خود می‌تواند شرایط انجام این کار را ساده‌تر کند؛ زیرا ترکیه کشوری اوراسیایی است و درصدی از خاک آن در قاره اروپا قرار دارد. به همین دلیل ایرانیان مقیم این کشور برای مهاجرت به اروپا مسیر هموارتری پیش روی خود خواهند داشت.

مراحل دریافت پاسپورت ترکیه

اولین گام برای مهاجرت از ترکیه به اروپا دریافت پاسپورت ترکیه‌ای است. افرادی که در خاک ترکیه اقامت دارند، طبق ضوابط و قوانین خاصی موفق به دریافت پاسپورت رسمی این کشور خواهند شد. همچنین مدت زمان دریافت پاسپورت نیز کاملا به روش مهاجرت متقاضی و شرایط زندگی وی در ترکیه بستگی دارد. به طور کلی مدارک و مراحل دریافت پاسپورت ترکیه به شرح زیر است:

  • ✔ پاسپورت اصلی فرد متقاضی و خانواده وی در صورت مهاجرت خانوادگی
  • ✔ ارائه سند وضعیت تاهل
  • ✔ مدارک هویتی رسمی
  • ✔ گواهی عدم سوء سابقه
  • ✔ مدارک پزشکی و سلامت متقاضی
  • ✔ داشتن تسلط کافی به زبان ترکی
  • ✔ اثبات توانایی مالی جهت زندگی در خاک ترکیه
  • ✔ ارسال درخواست دریافت پاسپورت با توجه به شرایط پرونده متقاضی ( در این مرحله حتما از وکلای با تجربه کمک بگیرید )

توافق میان ترکیه و اتحادیه اروپا

از آنجایی که بخشی از خاک ترکیه در اروپا قرار دارد، این کشور جزو سایر ملت‌های اروپایی قرار می‌گیرد. به همین دلیل توافقی میان ترکیه و اتحادیه اروپا صورت گرفته تا مردم این کشور توانایی اخذ اقامت سایر کشورهای اروپایی را داشته باشند. مدت زمانی که پروسه دریافت اقامت سایر کشورهای اروپایی از طریق ترکیه انجام می‌شود کاملا به وضعیت متقاضی بستگی دارد. همچنین فرد قبل از ارسال این درخواست باید تابعیت کشور ترکیه را داشته باشد.

زمان لازم برای دریافت ویزای شینگن با پاسپورت ترکیه

مردم ترکیه و کلیه مهاجرانی که تابعیت کشور ترکیه را کسب کرده‌اند و قصد مهاجرت از ترکیه به اروپا را دارند می‌توانند برای دریافت ویزای شینگن اقدام نمایند. همچنین این افراد با استفاده از ویزای شینگن خود توانایی سفر و ورود به کشورهای اروپایی را خواهند داشت. کسانی که دارای پاسپورت شهروندی و عادی کشور ترکیه هستند، پس از مدت دو هفته موفق به دریافت ویزای شینگن خواهند شد. همچنین مذاکراتی انجام شده که در آینده شهروندان ترکیه بدون دریافت ویزا امکان سفر به ۲۶ کشور عضو منطقه شینگن را داشته باشند. یکی از محبوبترین این مسیرها، است.

روش‌های مهاجرت از ترکیه به اروپا

همانطور که در بخش ابتدایی مطلب گفته شد، شهروندان و مقیمان کشور ترکیه می‌توانند برای دریافت تابعیت کشورهای اروپایی اقدام کنند. این اصلی‌ترین و ساده‌ترین راهی است که برای مهاجرت از ترکیه به اروپا وجود دارد. اما در شرایطی امکان دریافت تابعیت کشورهای اروپایی توسط مهاجران کشور ترکیه نیست و باید از روش‌های دیگری اقدامات لازم صورت بگیرد. به طور کلی روش‌های مناسب و تضمین شده برای مهاجرت به کشورهای اروپایی عبارتند از:

  • مهاجرت از طریق دریافت پذیرش دانشگاه‌ها
  • کسب اقامت با ویزای کاری
  • مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری
  • سایر روش‌های مهاجرتی مانند ازدواج و پناهندگی

متقاضیان برای اینکه از خاک ترکیه به کشورهای اروپایی راه پیدا کنند، می‌توانند از روش‌های بالا گزینه مناسب با توجه به شرایط خود را انتخاب نمایند. همچنین جهت موفقیت در هر یک از روش‌ها باید مسائل قانونی به درستی رعایت شوند. در قسمت بعدی مطلب قصد داریم بگوییم که جهت پیمودن هر یک از مسیرها باید چه اقداماتی را انجام  دهید.

مهاجرت کاری

یکی از بهترین روش‌های مهاجرتی، مهاجرت و اخذ اقامت با ویزای کاری است. اگر شما هم سابقه کاری درخشانی دارید یا در حرفه خاصی متخصص هستید، با استفاده از مهارت خود می‌توانید به کشورهای اروپایی مهاجرت کنید. اتحادیه اروپا نیز شرایط خاصی را برای دریافت متقاضیان ویزای کاری تدارک دیده که باید از آن اطلاع داشته باشید. به طور کلی هر ساله لیستی از مشاغل مورد نیاز کشورهای اروپایی اعلام می‌شود. افرادی که در مشاغل این لیست تخصص دارند، می‌توانند مدارک خود را برای دریافت ویزای کاری ارسال نمایند. همچنین در صورت وجود برخی عوامل، دریافت ویزا توسط متقاضی ساده‌تر خواهد شد. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • ✔ سابقه کار در شرکت‌های بین المللی
  • ✔ داشتن پیشنهاد کاری از کشورهای اروپایی
  • ✔ مدرک تحصیلی و زبان
  • ✔ تمکن مالی مناسب

داشتن پیشنهاد کاری

برای مهاجرت از ترکیه به اروپا با ویزای کاری باید پیشنهاد کاری از کشور مقصد داشته باشید. با وجود پیشنهاد کاری مسیر دریافت ویزا هموار شده و حتی در مواردی کلیه مراحل صدور ویزا توسط شرکت مربوطه انجام خواهد شد. همچنین اگر در شرکت‌های بین المللی ترکیه‌ای سابقه کار دارید، برای کسب عنوان‌های شغلی مناسب در کشورهای اروپایی شانس بیشتری خواهید داشت. پس از دریافت پیشنهاد کار توسط کارفرما نیز باید باقی مراحل دریافت ویزای کاری را انجام دهید.

ارائه سابقه کار و مدارک تحصیلی

شرکت‌های اروپایی برای استخدام مهاجران معمولا سخت‌گیری زیادی می‌کنند. به همین دلیل باید تمامی اقدامات لازم را با دقت انجام دهید که برای استخدام شدن در شغل مورد نظرتان به هیچ مانعی برخورد نکنید. به طور کلی باید تمامی مدارک مربوط به سوابق کاری و رزومه خود را به صورت ترجمه شده در اختیار شرکت مورد نظر قرار دهید. همچنین کلیه مدارک تحصیلی، مدرک زبان کشور مورد نظر، مدارک هویتی و پزشکی باید در لیست مدارک شما حضور داشته باشند.

تسلط به زبان کشور مقصد

برای مهاجرت از ترکیه به اروپا باید به زبان کشور مقصد خود تسلط کافی داشته باشید. به خصوص جهت مهاجرت کاری که شرکت‌ها تاکید بسیار زیادی روی میزان مهارت کارمندان خود روی زبان رسمی کشور دارند؛ زیرا کارمندان خارجی نباید بابت مکالمات یا نامه نگاری‌های کاری خود مشکل خاصی داشته باشند. همچنین در برخی از شرکت‌های اروپایی بین المللی کارمندان علاوه بر زبان رسمی کشور باید به زبان‌های بین المللی نیز تسلط کافی داشته باشند. به همین دلیل اگر قصد مهاجرت مهاجرت از ترکیه به اروپا را دارید، باید به فکر دریافت مدرک زبان رسمی کشور مورد نظر خود باشید.

دریافت اقامت پس از ویزای کار

دقت کنید که ویزای کاری بسیاری از کشورهای دنیا به صورت موقت صادر می‌شود، اما در شرایطی می‌توان این ویزای موقت را به اقامت دائم تبدیل کرد. به همین دلیل است که بیشتر متقاضیان ویزای کاری اهداف بلند مدت برای کسب اقامت دائم کشور محل کارشان را دارند. به طور کلی اگر افراد طی مدت کارشان عملکرد خوبی از خود نشان دهند و از پس مخارج زندگی بر بیایند، امکان ارسال درخواست اقامت دائم را خواهند داشت.

کار در کشورهای برتر اروپایی می‌تواند امتیازات بزرگی برای متقاضیان این روش مهاجرتی داشته باشد. شما هنگام مهاجرت از ترکیه به اروپا با ویزای کاری می‌توانید با خانواده سفر کنید. همچنین فرزندانتان امکان تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های اروپایی را خواهند داشت. بدیهی است که چنین شرایطی بستر رشد و آرامش اعضای خانواده شما را فراهم خواهد کرد.

کلام آخر

مهاجرت یک تصمیم بسیار پیچیده و پر از استرسی است که افراد باید با در نظر گرفتن تمام عوامل مربوط به آن نسبت به عملی کردن مهاجرت اقدام کنند و ممکن است در این راه با مشکلاتی نیز مواجه شوند اما نتیجه نهایی که به دست می‌آید بسیار شیرین و مورد پسند است و دستیابی به همین نتیجه است که باعث می‌شود یک فرد از خانه و کشور خود به کشوری دیگر نقل‌مکان کند.

البته طی تحقیقات متعددی که از افراد ایرانی که قصد مهاجرت از ترکیه به اروپا داشتند صورت گرفته است و طبق این تحقیق مشخص می‌شود که حدود صد هزار ایرانی وجود دارد که در سال 1990 به ترکیه رفته‌اند و بر اساس عوامل مختلفی قادر به مهاجرت از طریق ترکیه نشده‌اند و بیشتر آن‌ها بدون مدرک در این کشور زندگی می‌کنند. پس این نکته را باید توجه داشت که مشاوره از یک موسسه معتبر و متخصص در این زمینه می‌تواند تمام مشکلات یک مهاجر را رفع کند و قدم‌به‌قدم در این راه با او همراه باشد. موسسه حقوقی سفیران در این زمینه بهترین عملکرد را ایفا می‌کند و در تمام مسیر مهاجرت از مشاوره تا راهنمایی‌های نهایی در خدمت افرادی است که قصد مهاجرت از ترکیه به اروپا را دارند.

دکمه بازگشت به بالا