علم و سلامت

چرا سکته قلبی اتفاق می افتد؟

به گزارش شفاف در برنامه شبکه بهداشت و درمان سیما، برادران عبدالوهاب، متخصص قلب، شرکت آنژیوپلاستی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره سکته قلبی صحبت کردند.

این کارشناس برنامه در پاسخ به سوالی درباره سکته قلبی گفت: شایع ترین علت مرگ و میر در دنیا سکته قلبی و سکته مغزی است که با تشکیل لخته در عروق کرونا که مسئول آن هستند، سکته قلبی رخ می دهد. خون را به قلب می رساند. توسط این رگ ها جریان خون قطع می شود، در صورت حمله قلبی گاهی لخته رگ را به طور کامل نمی بندد و خون تا حدی حفظ می شود که علائم درد شدید و فشار بر قفسه سینه است. و همچنین تعریق زیاد

این شرکت آنژیوپلاستی در پاسخ به این سوال که آیا می تواند سکته قلبی را پیش بینی کند، گفت: اگر علم به حدی برسد که بتواند سکته قلبی را پیش بینی کند، پیشرفت زیادی در درمان این بیماری حاصل شده است که جای بسی تاسف دارد. اکنون غیرممکن است.

وی افزود: برای اطلاع از روند بهبودی قلب، نوار قلب می گیریم. در صورت نیاز به اطلاعات در مورد دریچه های قلب، اکوکاردیوگرافی انجام می دهیم، همچنین برای بررسی سلامت عروق قلب، آنژیوگرافی با تشخیص و توصیه پزشک انجام می شود.

این متخصص قلب و عروق در پاسخ به این سوال که چرا سکته قلبی رخ می دهد، گفت: اگر تنگی رگ ها شدید باشد، احتمال سکته قلبی زیاد است، باید گفت که تنگی های کوچک نیز می تواند باعث سکته قلبی شود.

وی افزود: فرآیند سکته در اثر التهاب در پلاک چربی ذخیره شده در رگ ها ایجاد می شود. در این فرآیند پلاک چربی پاره می شود و با افزودن موارد دیگر به این پلاک لخته بزرگی ایجاد می شود که مسیر را کاملا مسدود می کند و باعث سکته قلبی می شود.

وی در ادامه علل تشکیل پلاک چربی در رگ ها و عوامل خطر مانند دیابت، فشار خون بالا، چربی و کلسترول بالا، استعمال دخانیات، تنبلی، سن بالای 45 سال در مردان و سن بالای 55 سال در زنان، غیره را تشریح کرد. -رعایت تغذیه، سلامت، اضطراب، استرس، خواب ناکافی، مشکلات روحی.

این متخصص قلب و عروق هشدار داد: در مشکلات قلبی فقط نباید به دنبال علائم جدی و ناتوان کننده بود و باید به دنبال حداقل علائم به ویژه در افراد در معرض خطر (افراد با سابقه خانوادگی، درد شدید و فشار خون بالا، دیابت و… بود). .) مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

وی افزود: افرادی با سابقه پزشکی مثبت می توانند رگ ها را مستقیم ببینند که به آن آنژیوگرافی می گوییم. آنژیوگرافی روی رگ های دست یا پا انجام می شود، اگر رگ ها باریک باشند از طریق آنژیوپلاستی آنها را باز می کنیم و منبع را در رگ باریک قرار می دهند. در این حالت ترجیحاً از سیستم دارویی استفاده شود که ظاهر خاصی داشته باشد و در اندازه رگ انتخاب و قرار گیرد.

برادران گفت: به نظر می رسد افراد سالم می توانند زیر نظر پزشک قلب خود را کنترل کنند.

یک استاد دانشگاه این توصیه را کرد: افرادی که دچار درد قفسه سینه می‌شوند سریعا با اورژانس تماس بگیرند، نوار قلب از این افراد در منزل انجام می‌شود و نوار تله مدیسین به مرکز قلب ارسال می‌شود و توسط متخصص قلب بررسی می‌شود. اگر حمله قلبی باشد. پس از نگه داشتن نوار قلب، بیمار بلافاصله برای آنژیوگرافی به نزدیکترین بیمارستان تعیین شده منتقل می شود و رگ بسته در اسرع وقت برای تثبیت جریان خون باز می شود. و به طور معجزه آسایی سلامت قلب به انسان باز می گردد.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران فشار خون بالای 130 روی 80 را فشار خون بالا دانست که نیاز به اقداماتی از تغییر سبک زندگی تا پزشکی دارد.

وی خاطرنشان کرد: فشار خون معمولاً علامتی ندارد و در نهایت با ایجاد خونریزی در عروق قلب و مغز باعث سکته می شود.

دکمه بازگشت به بالا