اقتصادیکسب و کار ویژه

قرارداد حسابداری چیست و چگونه تنظیم می‌شود؟

با توجه به اهمیت حسابداری در کسب و کار امروز، به‌نظر می‌رسد وجود شرکت حسابداری برای مدیریت امور مالی و مالیاتی بسیار ضروری است. اما قبل از همکاری صاحبان کسب و کار با شرکت‌های حسابداری، توافق‌نامه‌ای میان طرفین نوشته می شود که در آن به نحوه تقسیم کار، حقوق، نوشتن گزاراش‌های مالی و… پرداخته خواهد شود. این قرارداد سندی است که می‌توان در آن شرح وظایف دو طرف قرارداد را مشاهده کرد تا درصورت تخلف یکی از طرفین، بتوان از این مدرک استفاده کرد.

معرفی قرارداد حسابداری

این قرارداد، مانند دیگر قراردادها اداری شامل مقرراتی است که طرفین باید آن‌ها را رعایت کنند. این قرارداد ممکن است بین یک شرکت تجاری با یک شرکت حسابداری باشد، پس حتماً  طرفین یک شخص واحد نیستند. در این قرارداد لازم است هردو طرف با رضایت کامل و بدون اجبار این کار را انجام دهند. همچنین لازم است شما به‌عنوان صاحب کسب و کار اطلاعاتی نسبت به شرکت حسابداری و اعتبار آن کسب کنید. در قرارداد حسابداری نباید هیچ ابهامی وجود داشته باشد و در این قرارداد لازم است کلیه ارزش‌های مالی و اقتصادی مشخص شود.

نکته مهم دیگر اینکه قرارداد حسابداری می‌بایست براساس به‌روزترین قوانین تنظیم شود و وظایف حسابدار یا شرکت حسابداری به‌طور کامل توضیح داده شود. معمولاً این قرارداد در دو نسخه کاملاً یکسان به‌صورت شماره گذاری شده صادر می‌شود. یکی از نسخه‌ها به کارفرما و دیگری به شرکت حسابداری داده می‌شود تا هرکدام درصورت نیاز، مدرکی معتبر برای کارهای خود داشته باشند.

انواع قرارداد حسابداری

همانطور که گفته شد، در قرارداد حسابداری قوانین و مقرراتی ذکر می‌شود که طبق آن چارچوب‌هایی برای فعالیت حسابدار و کارفرمایش مشخص می‌شود‌. این قرارداد معمولا به‌ دو شکل منعقد می‌شود:

  1. قرارداد پیمانکاری حسابداری: در اینگونه قراردادها ملاک کارفرما، دادن حقوق براساس ساعت کاری نیست! در این نوع قرارداد، حسابدار یا شرکت حسابداری توافق می‌کند که کارهای محوله را در بازه زمانی مشخصی انجام دهد. این کار می‌تواند بدون نیاز به حضور حسابدار در شرکت و به‌صورت آنلاین انجام شود.
  2. قرارداد کار حسابداری: در این قرارداد، یک فرد یا تیم حسابداری موظفند که در ساعت کاری مشخص در محل کار حضور داشته باشند. مانند دیگر شغل‌های اداری در این گونه کار کردن، حسابدار در هر ماه حقوق ثابتی دریافت می‌کند و دارای حق بیمه نیز هست.

مزایای قرارداد حسابداری

یکی از نشانه‌های قانونی بودن یک شرکت حسابداری، انعقاد قرارداد با کارفرماست. بدون قرارداد احتمال اختلافات، ضرر و ریسک به حداکثر می‌رسد. علاوه‌بر این نوشتن قرارداد حسابداری با مهر معتبر فواید زیر را داراست:

  • داشتن یک مدرک معتبر در همه زمان‌ها
  • کاهش احتمال اختلاف، شکایت و متهم کردن افراد
  • مشخص شدن حد و حدود هر شخص و حوزه مسئولیت‌های او
  • کاهش احتمال کم‌کاری کردن و جا زدن شرکت‌های حسابداری

چرا باید قرارداد حسابداری منعقد کنیم؟

همانطور که ذکر شد، قرارداد به‌عنوان یک سند مکتوب بین حسابدار و کارفرماست. تمامی وظایف و مسئولیت‌هایی که دو طرف به آن ملزم هستند در صورت قرارداد ذکر شده‌اند و هیچکدام از دو طرف نمی‌توانند کار بیشتری را از یکدیگر درخواست کنند. این موضوع درمورد درآمد و حقوق افراد نیز صادق است. حقوق و افزایش حقوق سالیانه در قرارداد ذکر شده و کارفرما نمی‌تواند این قانون را زیرپا بگذارد. به‌ همین دلیل توصیه می‌شود که این قرارداد نوشته شده تا بتوان در شرایط بحرانی از آن به‌عنوان مدرک معتبری استفاده کرد.

متن قرارداد حسابداری

اولین چیزی که برای نوشتن متن قرارداد می‌بایست به آن توجه شود، این است که همه موضوعات به‌صورت کامل نوشته شود و حتی به جزئیاتی که‌ به‌نظر کم‌اهمیت می‌آید نیز پرداخته شود. دقت داشته باشید این قرارداد کاملا محرمانه‌ است و هیچ شخص ثالثی نباید از وضعیت مالی، میزان سود و بدهی شما آگاهی داشته باشد. در بند اول این قرارداد مشخصات طرفین از جمله نام و نام خانوادگی، نام پدر، محل تولد، کد ملی، نشانی و..‌. وجود دارد. در بندهای بعدی این قرارداد موارد زیر به‌ترتیب وجود دارد:

  • نوع قرارداد
  • نوع کار
  • محل انجام کار
  • تاریخ عقد قرارداد
  • مدت قرارداد
  • تعطیلی یک روز در هفته
  • مرخصی سالیانه
  • حق السعی
  • حقوق و مزایای کارگر
  • عیدی و پاداش
  • حق سنوات

نکات مهم برای عقد قرارداد حسابداری

این قرارداد می‌تواند حسابدار و کارفرما را درمورد مسئولیت‌های خود راهنمایی کند. در این قرارداد به‌ همه حزئیات و کلیات پرداخته می‌شود. بهتر است در زمان عقد قرارداد به موارد زیر دقت کنید:

  • انعقاد قرارداد برمبنای به‌روزترین قوانین اداره کار
  • عدم وجود هرگونه ابهام در بندهای قرارداد
  • درج کلیه مسئولیت‌های طرفیت
  • تحقیق درمورد اعتبار هر یک از طرفین
  • ارائه ضمانت برای افزایش صداقت در کار

جهت مطالعه کامل در مورد نکات قرارداد حسابداری  که باید رعایت شود می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید

https://hesabis.ir/accounting-contract-tips/

 

سخن پایانی

قرارداد حسابداری، مدرکی قانونی است که به‌عنوان راهنمای کارفرما و حسابدار برای انجام مسولیت‌های آن‌هاست‌. ممکن است بسیاری از افراد به‌دلیل عدم آگاهی در شرکتی استخدام شده و هیچگونه قراردادی را امضا نکنند. این افراد ممکن است در آینده با کاهش حقوق، افزایش ساعت کاری و کم بودن مرخصی مواجه شوند و هیچ مدرکی برای ارائه نداشته باشند. بهتر است قبل از عقد قرارداد حسابداری نسبت به اعتبار طرفین اطمینان حاصل کنید تا بتوانید همکاری مثمر ثمر و با هدف پیشبرد اهداف خود داشته باشید.

دکمه بازگشت به بالا