علم و سلامتکسب و کار ویژه

لاغری با زیره و دارچین

چند سالی است که لاغری با زیره مطرح شده و ادعاهای زیادی درباره لاغری شکم و پلو با زیره عنوان می شود. در واقع طی سال‌های اخیر توجه افراد و دانشمندان بر روی رژیم‌های غذایی طبیعی بسیار بیشتر شده و به نوعی مردم متوجه این موضوع شده‌اند که درمان و راهکار بسیاری از مشکلات در رژیم‌های غذایی می‌باشد که پدربرزگ‌ها و مادربزرگ‌های ما از آن استفاده می‌کردند. البته بستن ناحیه شکم و پهلو برای لاغری نیز مرسوم بوده است که امروز پوشیدن گن رکابی دو لایه آرتان برای گرم نگه داشتن و لاغر شدن ناحیه شکم و پهلو توصیه میشود.

زیره یکی از ادویه‌های بذری می‌باشد که بسیاری از برخی از فعالین تغذیه، آن را برای لاغری و کاهش وزن به افراد دچار اضافه وزن و مشکلات گوارشی توصیه می‌کنند. البته مصرف زیره به تنهایی باعث کاهش وزن و لاغری نمیشود و بهتر است از یک گن رکابی فورمیسی در کنار مصرف این ادویه بهره برد تا به نتایج دلخواه رسید. اگر در مورد تجربه‌ های لاغری با زیره مطالبی شنیده‌اید و قصد ایجاد تحول در رژیم غذایی خود با زیره را دارید اما نمی‌دانید از کجا و چگونه شروع کنید، این مقاله مخصوص شما آماده شده است.

با زیره لاغر شدم! آیا واقعیت داره؟

زیره یکی از ادویه‌های بذری پرطرفدار میان اهالی کرمان و طرفداران لاغری با رژیم‌های غذایی می‌باشد. اما آیا مصرف زیره باعث لاغری و کاهش چربی‌های بدن می‌شود؟ برای روشن کردن این موضوع لازم است تا سری به تاثیرات زیره بر روی لاغری بزنیم. زیره یکی از مواد غذایی بسیار کم کالری و پر خاصیت است که در طب سنتی استفاده‌های فراوانی از آن می‌شود. مصرف زیره سبب افزایش سوخت‌وساز و متابولیسم بدن شده و فیتوسترول و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن باعث کاهش قند خون و کاهش کلسترول می‌شود. همچنین زیره سرشار از فیبر بوده و مصرف آن باعث کاهش اشتها و میزان وعده‌های غذایی می‌شود. درنتیجه زیره باعث می تواند به لاغری کمک کند اما باید یک نکته حائز اهمیت را به یاد داشته باشید.

لاغری یا زیره نه تنها امکان‌ پذیر می‌باشد، بلکه مصرف زیره باعث کاهش سطح کلسترول خون و قند نیز می‌شود اما برای لاغری با زیره لازم است تا رژیم غذایی خود را مدیریت نمایید. به عبارت دیگر اگر رژیم غذایی مناسبی نداشته باشید، تاثیر زیره بر روی لاغری شما بسیار کمتر از تاثیر رژیم بد غذایی شما بر روی چاقی خواهد بود. بنابراین برای نتیجه‌گیری از مصرف زیره بر روی لاغری بایستی رژیم غذایی کنترل شده ای داشته باشید و پوشیدن گن تاپی 6 قزنه 9 فنره آنچری را جدی بگیرید و مصرف مواد غذایی پر کالری را محدود نمایید.

خواص دانه زیره برای بدن و کاهش وزن

دانه زیره جزء یکی از پرخاصیت‌ ترین مواد غذایی ادویه‌ ای می‌باشد اما بسیاری به دلیل طعم زیره، تمایلی زیادی به مصرف آن ندارند. زیره نه‌ تنها برای لاغری موثر می‌باشد، بلکه مصرف دانه زیره به حفظ سلامت بدن و پیش‌گیری از بسیاری از بیماری‌ها کمک قابل توجهی می‌کند. زیره در دو نوع زیره سبز و زیره سیاه وجود دارد که هر یک از آن‌ها، خواص منحصر بفرد خود را دارند. بارزترین خواص دانه زیره سبز و سیاه، کمک به سلامت بدن و بهبود عملکرد دستگاه های مختلف درون بدن است. هر دو نوع زیره سبز و زیره سیاه کالری کمی داشته و قرار گرفتن آن در رژیم غذایی می‌تواند کمک شایانی به کاهش وزن نماید.

خواص دانه زیره سبز برای لاغری و سلامتی

دانه زیره سبز دارای خواص قابل‌ توجهی برای لاغری و حفظ سلامتی می‌باشد. بد نیست بدانید که زیره سبز نسبت به زیره سیاه درشت تر است و عطر کمتری هم دارد. به همین ترتیب خاصیت گرمی کمتری نسبت به زیره سیاه دارد. برخی از خواص دانه زیره سبز برای لاغری و سلامتی عبارتند از:

۱- مصرف زیره سبز به افزایش متابولیسم کمک می کند

مصرف زیره سبز باعث افزایش متابولیسم بدن شده و میزان کالری‌ سوزی شما را افزایش می‌دهد. همانطور که می‌دانید همه ما در روز مقداری کالری دریافتی و مقداری کالری مصرفی داریم. برای لاغری و کاهش وزن می‌توان کالری‌ های دریافتی را کمتر کرده و یا کالری مصرفی را افزایش داد. زیره سبز کالری بسیار کمی داشته و به دلیل افزایش سوخت‌وساز بدن، میزان کالری مصرفی شما را افزایش می‌دهد.

۲- مصرف زیره سبز به بهبود هاضمه کمک می کند

مصرف زیره سبز به دلیل طبع گرم آن و همچنین تحریک غددی که مسئولیت ترشح اسیدها و آنزیم‌ های معده را دارند، باعث بهبود هضم غذا شده و برای لاغری افرادی که دچار مشکلات هاضمه هستند، بسیار مفید می‌باشد.

۳- مصرف زیره سبز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود

زیره سبز دارای ویتامین C می‌باشد. ویتامین C نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا کرده و جزء آنتی‌ اکسیدان‌ های محلول در آب می‎‌باشد. شاید برای تان جالب باشد که کمبود ویتامین C در بدن باعث افزایش جذب گلوکز در سلول‌ها شده و تولید انسولین در بدن افزایش می‌یابد. در این وضعیت، چربی‌سوزی بدن کاهش پیدا کرده و وزن افزایش پیدا می‌کند.

۴- سایر خواص زیره سبز برای سلامتی

مصرف زیر سبز به صورت خفیف به سایر عملکرد های بدن هم کمک می کند تا بهینه تر و بهتر باشند. هر چند خواص این ادویه در عملکرد کلی بدن تاثیر گذار است اما به طور خاص تاثیر گذاری بیشتری روی عملکرد بخش های زیر در بدن دارد:

  • کاهش مخاط ریه
  • کاهش استرس
  • کمک به درمان هموروئید
  • تقویت حافظه
  • درمان بی خوابی
  • رفع کم خونی
  • رفع نفخ روده و معده

خواص دارچین برای لاغری؛ آنچه که باید درباره دارچین بدانید

دارچین، (Cinnamomum verum)، که به آن دارچین سیلان نیز می‌گویند، درخت همیشه سبز بوته‌ای از خانواده لورل (Lauraceae) است. دارچین ادویه‌ای است که از پوست درخت آن به دست می‌آید. دارچین بومی سریلانکا (سیلان سابق)، سواحل همسایه مالابار هند و میانمار (برمه) است و در آمریکای جنوبی و هند غربی نیز کشت می‌شود. دارچین دارای رایحه‌ای ملایم و طعمی گرم و شیرین است. دارچین برای طعم دادن به انواع غذاها از شیرینی‌ها گرفته تا نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود و در بسیاری از جاها در فراورده‌های نانی نیز کاربرد دارد.

دارچین زمانی ارزشمندتر از طلا بود. در مصر برای مومیایی کردن و اعمال مذهبی به دنبال دارچین بودند. در اروپای قرون وسطی از دارچین برای مراسم مذهبی و به عنوان طعم دهنده استفاده می شد. گونه‌های مختلف مرتبط نیز به عنوان منبع ادویه دارچین کشت می‌شوند، از جمله کاسیا چینی (Cinnamomum cassia)، ویتنامی یا سایگون، دارچین اندونزیایی C. burmannii)) و دارچین مالابار (C. citriodorum).

آیا دارچین می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟

ادویه‌هایی مانند دارچین می‌توانند گزینه‌های مناسب خوش عطر و خوش طعمی برای افرادی باشد که قند و نمک را بخاطر دیابت یا فشارخون بالا از رژیم غذایی خود حذف کرده‌اند. اما شواهد کمی در علم پزشکی وجود دارد که نشان دهد، دارچین برای لاغری مناسب است و می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

مطالعه‌ای در سال 2017 که در مجله Metabolism: Clinical and Experimental منتشر شد، نشان داد که سینامالدئید، یک ترکیب شیمیایی که به عطر و طعم دارچین کمک می‌کند، ممکن است به سلول‌های چربی انسان و موش در سوزاندن کالری کمک کند. اما مشخص نیست که با خوردن دارچین می‌توانید اثر مشابهی داشته باشید و چربی‌سوزی در بدن صورت گیرد. بهتر است برای کاهش وزن به جای اینکه به خواص جادویی هر ماده خاصی تکیه کنید، بر مصرف کالری کمتر تمرکز کنید. شما می‌توانید با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی چربی‌های اضافه خود را بسوزانید.

دمنوش زیره و دارچین:

این دمنوش، بمب انرژی است. بدن شما را گرم می‌کند، سیستم دفاعی‌تان را قوی کرده و ترشحات بینی و حلقتان را کاهش می‌دهد. برای تهیه این دمنوش یک قاشق چایخوری زیره را با ۲ تکه چوب دارچین دم کنید و ۱۰ دقیقه بعد در فنجان ریخته و صاف کنید و بنوشید.

بررسی مختصر دمنوش زنجبیل و زیره

با تنوع گیاهان دارویی که در طبیعت و محیط دوروبرمون هست می تونیم درمان بیماری‌های شایع رو درمان کنیم. از گذشته تا به امروز استفاده از دمنوش و دم‌کرده‌ی گیاهان راه‌حلی بی‌خطر برای کنترل و درمان انواع بیماری‌ها بوده و خواص گیاهان دارویی در واکنش به بیماری‌ها مورد توجه بوده و هست. زنجبیل یکی از این گیاهان دارویی و دمنوش اون روشی مناسب و راحت برای درمان مشکلات سلامتیه.

زنجبیل با خواصی همچون رفع علائم آنفلوانزا و سرماخوردگی، نرم کردن گلو و رفع سرفه، درمان مشکلات قلبی عروقی، درمان التهاب و دردهای عضلانی و مفصلی، بهبود سوخت‌وساز بدن و رفع انواع دردها گیاه دارویی مشهوری در طب سنتی به شمار می ره. با گسترش مصرف دمنوش ها و ترکیب کردن انواع گیاهان دارویی با هم، همه به دنبال انتخاب بهترین دمنوش با خواص بالا هستن.

ترکیب زنجبیل با زیره یکی از این مخلوط هاست، خواص مشابه و مؤثر این دو گیاه برای سلامتی بدن خیلی مؤثره. زیره از قدیم برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده بوده و هنوز هم در رفع و درمان یه سری از بیماری‌های دارای جایگاه ویژه ایه. خواصی همچون رفع دردهای عضلانی و مفصلی، سلامت پوست و مو، کنترل و کاهش وزن، رفع اختلالات گوارشی و تنظیم فشارخون از کاربردهای گوناگون زیره هست.

دکمه بازگشت به بالا