علم و سلامت

ممنوعیت مصرف آسپیرین برای کودکان تَب‌دار / خطر شیوع عفونت‌های تنفسی پس از جام‌جهانی

یکی از اعضای شورای علمی کشوری مقابله با کرونا با تشریح آخرین وضعیت کرونا و آنفولانزا در ایران گفت: یکی از داروهای ممنوعه برای کودکان در این شرایط آسپرین است، زیرا کودک با ابتلا به آنفولانزا و آسپرین می تواند رسیدن. مرحله نارسایی شدید کبدی که متاسفانه میزان مرگ و میر آن بالاست.

دکتر. سید احمد طباطبایی در گفت وگو با تی تی آنلاین. وی با نشان دادن کاهش درصد جان باختگان کرونا گفت: متاسفانه برخی از ایالت ها به دلیل رعایت نکردن دوباره به رنگ قرمز و طلایی نزدیک می شوند که نشان از افزایش نرخ ابتلا دارد. اما با مرگ کاهش می یابند. افتتاح مدارس، حضور مردم بدون رعایت بهداشت در اجتماعات و… باعث شد روند بیماری دوباره تغییر کند.

همان الگوی بروز آنفلوانزا در ایران و جهان

وی در خصوص وضعیت گسترش نفوذ در منطقه گفت: ایران تقریباً از نفوذ جهانی الگو گرفته است. در دنیا به خصوص با شروع سرما، شاهد شیوع آنفلوآنزا در تمام گروه های سنی هستیم، اما مشکل آنفولانزا این است که علائم بسیار متفاوت و متغیری دارد و الگوی عفونت واحدی وجود ندارد؛ اما در این میان، آنفولانزا در تمام گروه های سنی شیوع پیدا می کند. اگر برخی علائم خفیف و برخی علائم شدید دارید.

مطالعات اپیدمیولوژیک تنها راه برای افتراق عفونت های ویروسی تنفسی است

وی درباره کودکان مبتلا به آنفلوآنزا گفت: با توجه به اینکه امسال مهدکودک ها و مدارس همه در آن حضور داشتند، شیوع این بیماری بسیار افزایش یافته است و این در شرایطی است که نمی توان با اطمینان صددرصد گفت که فردی به آنفولانزا مبتلا شده است. . بدون آزمایش، بیماری های تنفسی یا ویروسی کرونا. برخی از راینو ویروس ها، انترو ویروس ها، آدنوویروس ها و غیره. آنها عفونی می شوند و علائمی دارند که از آنفولانزا قابل تشخیص نیستند و می توانند علائم گوارشی یا تنفسی ایجاد کنند. این روشی متفاوت برای مراکز ویروس شناسی است که مطالعات اپیدمیولوژیک را در سطح جامعه انجام دهند و سپس ببینند کدام یک از این ویروس ها در جامعه بیشتر است.

وی افزود: خوشبختانه بیماران آنقدر مریض نیستند که در بیمارستان بستری شوند، بنابراین پزشکان معمولا بر اساس علائم تشخیص بالینی می دهند. البته در کسانی که بیماری زمینه ای مانند فیبروز کیستیک، نقص ایمنی، اختلال عملکرد گل مژه دارند، که سابقه بیماری عصبی عضلانی و … دارند. بیماری آنها بدتر شد و زایمان آنها به بیمارستان آمد.

آنها همچنین انواع مختلفی از سرماخوردگی دارند

طباطبایی بیان کرد: در دو سال گذشته به دلیل مجازی شدن آموزش و غیبت کودکان در مدارس، میزان ابتلا به آنفلوآنزا در کشور کم بود، اما پس از نوسازی مدارس، کودکان در معرض این ویروس قرار گرفتند که آن را نداشتند. قرارداد. قبل از اخیراً مردم به انواع کرونا عادت کرده‌اند، اما باید بدانند که انواع راینوویروس‌ها (سرماخوردگی) علائم متفاوتی دارند و به همین دلیل افراد و کودکانی که سرما می‌خورند علائم متفاوتی دارند.

وی با بیان اینکه ایمنی ایجاد شده پس از آلوده شدن به این ویروس های تنفسی مادام العمر بهبود نمی یابد، تصریح کرد: به همین دلیل با ورود مجدد ویروس مجدداً افراد می توانند آلوده شوند. به همین دلیل است که جامعه بین المللی اصرار دارد که فاصله گذاری اجتماعی، پوشیدن ماسک، رعایت پروتکل ها، شستن دست ها و … مورد توجه جدی قرار گیرد. همچنین اگر کسی مریض است باید در جماعت شرکت کند.

تزریق سرم شرطی برای درمان بیماری نیست

وی با انتقاد از مصرف بی مورد و خودسرانه آنتی بیوتیک ها تاکید کرد: بسیاری از افراد آنتی بیوتیک هایی مانند آزیترومایسین را برای سفارش تهیه می کنند که این درست نیست. اما در برخی موارد این نظر اشتباه است که تا زمانی که سرم و آمپول تزریق نشود بهبود نمی یابد. برای مدت کوتاهی که طی آن آب ورودی به بدن پس از 3 یا 4 ساعت به این ترتیب خارج می شود. تزریق سرم برای همه بیماران ضروری نیست و چیزی جز هزینه درمان و احساس نادرست رفع کمبود این داروها به همراه نخواهد داشت.

یکی از اعضای شورای علمی کشوری مقابله با کرونا با تاکید بر درمان خانگی مبتلایان به آنفولانزا و سایر بیماری‌های ویروسی مشابه، گفت: استفاده زیاد از مایعات گرم، استراحت و … جزو درمان‌های خانگی است. گاهی اوقات وقتی کودک به توصیه پزشک یک روز از مدرسه مرخصی می گیرد، باید در خانه بماند تا والدینش او را به پارک و بیرون از خانه ببرند. متأسفانه این روزها بیمار مجبور است سرفه های مداومی را تحمل کند که کودک آن را برطرف نمی کند، با استفاده از مایعات گرم می توان تا حدودی این حالت را کاهش داد.

آنتی بیوتیک ها هیچ تاثیری در درمان آنفولانزا ندارند

وی افزود: گاهی حتی پس از ابتلا به عفونت ویروسی که مخاط تنفسی به طور کامل ترمیم نشده است، کودکان مستعد سرفه هستند و متاسفانه برای اکثر آنها آنتی بیوتیک تجویز می شود و زمانی که می خواهیم خانواده را متقاعد کنیم که وجود ندارد. نیاز به آنتی بیوتیک بله، پاسخ این سوال این است که چرا این دارو را تجویز نمی کنیم؟ در حالی که لازم نیست و بسیاری از این موارد پس از چند هفته بهبود می یابند. درست است که بیش از 60 درصد عفونت های ویروسی در هفته اول بهبود می یابند، اما حدود 15 تا 20 درصد تا هفته سوم و درصد کمی از علائم تا هفته چهارم باقی می مانند. در صورتی که بیمار علائم تب، ناتوانی در تنفس، تنفس سریع، نرم شدن، کبودی لب ها، دهان و انگشتان، ناتوانی در خوردن و آشامیدن، عدم تحمل فعالیت های روزانه و … را نداشته باشد، نباید از او مراقبت شود. دارد

ممنوعیت مصرف آسپرین برای کودکان تب دار

وی در خصوص مصرف خودسرانه آسپرین برای درمان عفونت های ویروسی تنفسی مانند آنفولانزا در کودکان، تصریح کرد: یکی از داروهای ممنوعه در این سایت برای کودکان آسپرین است. زیرا کودک با ابتلا به آنفولانزا و مصرف آسپرین به مرحله نارسایی شدید کبدی می رسد که متاسفانه مرگ و میر بالایی دارد. داروهایی که در این موارد تب در کودکان توصیه می شود معمولاً استامینوفن و اگر موثر نباشد مراقبت مایع، کاهش لباس و استفاده از داروهای دیگر مانند دیکلوفناک، ایبوپروفن، پیروکسیکام و … است. می تواند موثر باشد

واکسیناسیون موثر آنفولانزا حتی پس از بهبودی

وی در پاسخ به این سوال که آیا تزریق این واکسن حتی پس از بهبودی از رودخانه نیز موثر خواهد بود، توضیح داد: تزریق واکسن قطعا مفید است؛ زیرا آنفولانزا انواع مختلفی دارد و اصلاً مشخص نیست که آیا فردی دارای علائم آنفولانزا یا سایر عفونت های ویروسی مانند کرونا، راینوویروس و غیره است، بنابراین واکسیناسیون قطعا مفید خواهد بود. در عین حال از واکسن تاج نیز نباید غافل شد.

افزایش بروز عفونت های ویروسی تنفسی پس از جام جهانی

این کارشناس ریه کودکان درباره روند شیوع آنفلوآنزا پس از جام جهانی نیز گفت: هر نوع تجمع و تماس بدون حفاظ می تواند شرایط شیوع بیماری را فراهم کند و فرقی نمی کند که این چه نوع تجمعی باشد. پس از جام جهانی باید انتظار داشت که چنین عفونت هایی در همه کشورها گسترش یابد.

بخور سرد و گرم در چه شرایطی مفید است؟

وی در خصوص تهیه انفیه سرد یا گرم در بیماران مبتلا به عفونت های تنفسی، گفت: استفاده از انفیه برای عفونت های ساده تنفسی تا حدودی مفید است. اما در کسانی که آسم و التهاب راه های هوایی دارند استفاده از انفیه مناسب نیست و باعث تشدید سرفه نیز می شود. زیرا رقیق تر از مایعات است. در کسانی که تحریک پذیری ندارند، استفاده از انفیه تا حدودی مناسب است.

وی در پایان تاکید کرد: همچنین باید از برخی روش های سنتی که مورد تایید نیست مانند استفاده از دود عنبر، بخور و… خودداری کنیم زیرا می تواند آسیب های جدی ایجاد کند.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا