اقتصادی

واکنش‌ها به افزایش سن بازنشستگی/ تغییر سن بازنشستگی درست است؟

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین، بحران صندوق‌های بازنشستگی حالا جدی‌تر از همیشه است و همین موضوع سبب شده است بارها بخث افزایش سن بازنشستگی مطرح باشد.

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته حداقل سن بازنشستگی در سال اول اجرای برنامه هفتم قرار است ۵۳ سال باشد. در عین حال مقرر است بر اساس ماده ۶۶ لایحه برنامه هفتم توسعه، سن و سابقه قابل قبول در تمامی حالات احراز شرایط بازنشستگی در کلیه سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی در طول برنامه هفتم به ازای هر سال شش ماه افزایش‌ می‌یابد.

یعنی اگر در سال ۱۴۰۳ قرار باشد اجرای برنامه هفتم توسعه آغاز شود، فردی که به سن بازنشستگی رسیده باید ۶ ماه دیگر هم کار کند و حق بیمه بپردازد تا بازنشست شود. در سال ۱۴۰۴ فردی که به سن بازنشستگی رسیده باید یک‌سال دیگر کار کند. در سال ۱۴۰۴ افراد در سن بازنشستگی باید ۱.۵ سال و در سال ۱۴۰۵ باید ۲ سال بیشتر کار کنند. به عبارتی در یک دوره ۵ ساله و به تدریج، سن بازنشستگی ۲.۵ سال افزایش پیدا می‌کند.

در همین رابطه کاربران تی تی آنلاین دیدگاه‌های خود را درباره با سن بازنشستگی مطرح کردند. حسین، یکی از کاربران تی تی آنلاین نوشت: موافقم، به شرطی که حقوق‌های نجومی مدیرای شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی حذف بشه.

کاربر دیگری عنوان کرد: موافق نیستم و ظلم به کارگرانی هست که در مشاغل سخت و زیان‌آور زحمت می‌کشند.

کاربری تصریح کرد: به‌جای افزایش سن بازنشستگی و خروج از بحران حقوق کلان کارمندان تامین اجتماعی را کاهش دهند و یا از دست‌اندازی به صندوق پرداخت حق بیمه بیمه‌گران برای سایر اقشار خودداری کنند.

کارمند تامین اجتماعی، کاربر تی تی آنلاین نوشت: حقوق کلان کارمندان تامین اجتماعی؛ ما که ندیدیم و نگرفتیم بعد از 18 سال سابقه حکم من زیر ۱۰ میلیون است با مدرک فوق لیسانس و سمت کارشناس ارشد.

کاربری متذکر شد: خیر، چون اونی که به سن بازنشستگی می‌رسه می‌خواد بعد از اون استراحت کنه و از بیمه‌ای که سال‌ها واریز کرده استفاده ببره. دلیلی نداره یک بازنشسته بیشتر کار کنه در حالی که جوان‌ها بیکار هستند.

کاربری خاطرنشان کرد: در رابطه با افزایش سن بازنشستگی موافق نیستم؛ چراکه باید سن بازنشستگی کمتر شود تا نیروهای جوان‌تر بتوانند جایگزین افراد مسن شوند، زیرا تحصیل‌کرده‌تر و به‌روزتر و آمادگی بهتری برای کار دارند.

۲۲۳۲۲۵

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا