علم و سلامت

ویروس‌هایی که می‌آیند تا ماندگار شوند

برخی از ویروس ها مانند ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می شوند ما را بیمار می کنند و می گویند پس از مدت کوتاهی می میریم و سیستم ایمنی از بین می رود، اما ویروس هایی نیز وجود دارند که می توانند برای مدت طولانی در بدن باقی بمانند.

به گزارش تی تی آنلاین، اپیدمی فعلی (کووید-19)، مربوط به بررسی موارد کووید از بیماری مداوم یا عودکننده است. آیا کرونا یکی از آن پاتوژن های سرسخت است؟

ویروس شناسان این امکان را دارند که برخی از ویروس ها برای ماه ها یا حتی سال ها حتی پس از بهبودی فرد در بدن باقی بمانند.دوام“آنها صدا میزنند.”

بخشی از ویروس پایدار است و ویروس می تواند “در کنار” باقی بماند. در واقع، زمانی که ویروس ها به طور کلی ناپدید می شوند، مواد ژنتیکی را در محیط تنها می گذارند تا بعدا کشف شوند.

جیسون کیندراچوک، ویروس شناس در دانشگاه مانیتوبا در کانادا گفت: «مسلماً تاکنون شواهد زیادی وجود ندارد که نشان دهد این یک ویروس کرونا است، اما ما همچنان در حال بررسی این موضوع هستیم.

جاناتان کارن، ویروس شناس در دانشکده پزشکی دانشگاه کیس وسترن رزرو در ایالات متحده، می گوید: «اگرچه تداوم ویروس کرونا نادر است، با توجه به تعداد افرادی که قبلاً فقط کووید-19 داشته اند، این مورد (یعنی به دلیل طولانی شدن بیماری کووید) می تواند افزایش یابد.

این موارد در مورد ویروس پایدار و نهفته و کووید 19 گفته شده است.

اگرچه کارشناسان اکنون از همه تفاوت ها و تفاوت های جزئی بین عفونت های کروناویروس عقب مانده اند، اما هنوز توضیحات مفیدی برای عود یا تداوم عفونت وجود دارد.

دائمی اما ناپایدار

کارن توضیح می دهد که یک ویروس نهفته غیر پایدار اغلب فضاهای امنی برای ایمنی خود پیدا می کند. این ویروس می‌تواند در بسیاری از قسمت‌های بدن پنهان شود، اما برخی از قسمت‌های بدن بیشتر احتمال دارد زنده بمانند، زیرا سلول‌های ایمنی از آن قسمت‌ها به اندازه سایر قسمت‌های بدن محافظت نمی‌کنند. (ناحیه ای در بدن که کمتر در دسترس سیستم ایمنی است).

این الیاف خاص که «نقاط ایمنی» نامیده می‌شوند، شامل چشم‌ها و مغز و یک سیستم بیولوژیکی خوب به دلیل ماهیت شدید آن است: سلول های ایمنی می توانند به بافت زیر جلدی بدن آسیب بزنند (به دلیل عفونت ناشی از عوامل خارجی)، و مبارزه با عفونت اغلب بر خطر آسیب عصبی تأثیر نمی گذارد.

ویروس‌های پایدار اما پنهان هنوز وجود دارند، معمولاً به شکل ذرات ویروسی دست نخورده، که به تدریج سیستم ایمنی را آلوده و تکثیر می‌کنند و سیستم ایمنی به طور کامل در معرض قرار نمی‌گیرد. بنابراین، همچنان یک حمله سطح پایین بین سلول های ایمنی و پاتوژن وجود دارد. به گفته کارن، این یک معضل است.

راز زنده ماندن است

رایان مک نامارا، ویروس شناس مولکولی در دانشگاه کارولینای شمالی می گوید: «بعد از بسیاری از ویروس های نهفته، آنها از بدن خارج نمی شوند. اگرچه برخی از آنها را می توان در نهایت تمیز کرد، اما بیشتر این پاتوژن ها بدن را آلوده می کنند و تا آخر عمر بخشی از بدن خواهند بود.

همه ذرات ویروس عفونی در بدن وجود ندارند. فقط داشتن ژنوم ویروس کافی است. برخی از ژنوم های ویروسی نیز به کروموزوم سلول میزبان نفوذ می کنند. HIV نهفته نمونه ای از انسان کلاسیک است. این ویروس ژنوم خود را وارد DNA سلول های T و ماکروفاژها می کند که هر دو بخشی از سیستم ایمنی هستند. برای ویروس، این وعده طراحی است، زیرا سیستم ایمنی نامرئی می ماند و هر بار که حرکت می کند سلول ها را پراکنده می کند. این ویروس اغلب برای سال ها کند می شود تا دوباره رشد کند و باعث بیماری های عفونی شود.

بیماری کرونا کووید 19 را ایجاد می کند

کرونا عامل بیماری کووید-19 در انسان است، چگونه می‌توانیم رفتار آن را پیش‌بینی کنیم؟ در اینجا چند نکته و دلایلی وجود دارد که باید منتظر این موضوع باشید.

کیندراچوک از کووید می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد زمان تأخیر در میان ویروس‌هایی که توالی DNA خود را در مقطعی از زندگی دارند، رایج‌تر است». کرونا فقط از RNA استفاده می کند. اگرچه این نسخه جدیدی از ویروس کرونا است، اما کارشناسان می‌توانند چندین نوع سرنخ مشابه را پیدا کنند. ویروس‌های کرونا که باعث سرماخوردگی می‌شوند، عفونت‌های مختصری هستند.

او گفت: «درست است که برخی از افراد مبتلا به کووید-۱۹ که ژن‌های ویروسی منفی را تجربه می‌کنند، دوباره آزمایش مثبت می‌کنند، اما این لزوماً به معنای زنده ماندن ویروس نیست.»

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا