اقتصادیکسب و کار ویژه

چگونه می توان با توجه به رنگ میلگرد تقلبی بودن آن را تشخیص داد؟

تشخیص تقلبی بودن میلگرد، با پلاک های نصب شده بر روی میلگرد

مبتدی ترین روش هایی که می‌توان با استفاده از آن تقلبی یا اصل بودن میلگرد را تشخیص داد، پلاک های نصب شده بر روی میلگرد قزوین است؛ این پلاک ها هویت محصول را معرفی می‌کند که به صورت ورقی یا فلزی، روی محصول نصب می‌شود.

اطلاعاتی که روی این پلاک ها درج می‌شود، معمولاً شامل نوع میلگرد، کد شمش، شماره بسته، سایز میلگرد، طول میلگرد، وزن بسته، تاریخ تولید و آدرس کارخانه و… می‌باشد.

تصویماره 2 – پلاک های نصب شده بر روی میلگرد

وزن میلگرد، روش قطعی برای تشخیص میلگرد تقلبی

، بهترین روش برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن میلگرد محسوب می‌شود.

جالب است بدانید کارخانجات معتبر، طبق جدول اشتال محصول تولید می‌کنند و همه محصولات، در وزن مشخصی تولید و توزیع می‌شوند. پس میلگردهای یا تقلبی، اختلاف وزن زیادی با نمونه های استاندارد دارند.

قبل از بررسی موارد دیگر، ابتدا به تعریف مختصری از جدول اشتال می‌پردازیم.

خرید تیرآهن: جدول اشتال، کتابی است که اصلی ترین پروفیل ها، مواد اولیه ساخت آن ها، نوع اتصال، قوانین و مقررات ساخت و سازهای آهنی و فولادی را در یک پکیج، جمع آوری کرده است.

متاسفانه، خریداران میلگرد، به دنبال خرید میلگرد های با وزن سبک تری هستند تا هزینه کمتری پرداخت کنند ولی باید به این نکته توجه داشت که به بهانه ارزانی، استاندارهای خرید میلگرد را نادیده بگیریم.

بیشتر بخوانید:

تأثیر رنگ بر تقلبی یا اصل بودن میلگرد

میلگرد های اصل و باکیفیت، معمولاً به رنگ های تیره و سیاه مایل هستند.

سؤالی که شاید تاکنون برای شما پیش آمده باشد، این است که اگر رنگ میلگرد تغییر پیدا کند و زرد شود، آیا تأثیری در کیفیت میلگرد ایجاد میشود؟

برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید بگوییم که زرد شدن رنگ میلگرد در اثر رطوبت یا شرایط جوی نامناسب، تغییر پیدا می‌کند که اصطلاحاً به آن زنگار هم می‌گویند که اگر زنگار در کوتاه مدت به وجود آمده باشد، وارد عمق پروفیل نشده و هیچ خللی در کیفیت میلگرد ایجاد نمی‌کند.

تصویر شماره 3 – تأثیر رنگ بر تقلبی یا اصل بودن میلگرد

بیشتر بخوانید:

تضمین تقلبی یا اصل بودن با گواهی کنترل کیفیت میلگرد

گواهینامه کنترل کیفیت هم به عنوان روشی برای شناخت میلگرداصل از تقلبی استفاده می‌شود.

شاید برای شماهم این سؤال پیش آمده باشد که گواهی کنترل کیفیت میلگرد چیست؟

گواهی کنترل کیفیت میلگرد، گواهینامه ای است که کارخانجات تولیدی، برای حفظ اصالت کالای خود از آن استفاده می‌کنند.

در واقع این گواهینامه، در تضمین کنترل کیفی محصول نقش بسزایی دارد.

تصویر شماره 4 – گواهی کنترل کیفیت میلگرد

گواهینامه کنترل کیفیت از چند بخش تکیل شده است:

این بخش شامل اطلعاتی از قبیل: معرفی محصول شامل ( شماره گواهینامه، نام و طول محصول، استاندارد محصول، شماره بندل، نوع شمش ) خواص مکانیکی و خواص شیمیایی می‌باشد.

در این بخش مقدار سه پارامتر مشخص میشود که شامل:

  • استحکام تسلیم : بیان کننده نقطه ای است که در آن فلز در برابر نیروی وارده تسلیم میشود .
  • استحکام کشش نهایی : بیان کننده نقطه ای که نیروی اعمالی به بیش‌ترین مقدار خود می‌رسد .
  • ازدیاد طول : ازدیاد طول، نوعی تغییر شکل میلگرد است.

 

  • خواص شیمیایی

در این قسمت، درصد خلوص مواد شیمیایی مثل ( کربن – سیلسیم – منگنر – فسفر- نیکل – کروم – گوگرد) اندازه گیری می‌شود .

بنابراین هر محصولی که استاندارد و اصل باشد، برگه آنالیز یا گواهی کنترل کیفیت به همراه خود دارد.

پس از تولید میلگرد، طبق آیین نامه ملی کشورمان ایران، آزمایش های کنترل کیفی را بر روی میلگردهای تولیدی، انجام می‌شود تا میلگرد ازلحاظ کیفیت مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد.

از جمله آزمایش هایی که بر روی میلگردهای مورد آزمایش انجام می‌گیرد، می‌توان به آزمایش کشش، تاشدگی و جوش پذیری اشاره کرد.

آزمایش کشش میلگرد:

در این آزمایش، میلگردهای مورد آزمایش، در فک دستگاه کشش قرار می‌گیرند تا کشیده شوند سپس بر روی دستگاه موجود، نیروی وارد آمده بر این میلگرد مشخص و اندازه گیری می‌شود.

آزمایش تاشدگی در میلگرد:

انجام این آزمایش به این صورت است که ابتدا میلگرد مورد آزمایش را به اندازه 45 درجه خم می‌کنند سپس در آب داغ یا جوش قرار می‌دهند بعد از آن به میزان 5/22 خم مورد نظر را باز می‌کنند، اگر مشکلی در میلگرد مورد آزمایش اتفاق نیفتاد، میلگرد تأیید می‌شود.

آزمایش جوش پذیری میلگرد:

قبل از انجام این آزمایش، ابتدا آزمایش کشش و تاشدگی بر روی میلگردهای مورد آزمایش انجام می‌گیرد، اگر نتیجه آزمایش مثبت و رضایت بخش بود، میلگردها توسط واحد کنترل کیفیت تأیید می‌شوند.

و در اخر، باتوجه با موارد گفته شده در بالا می‌توان، میلگرد اصل را ازتقلبی تشخیص داد. برای مشاوره و خرید میلگرد استاندارد و با کیفیت می‌توانید از کارشناسان مدیران آهن، مشاوره رایگان بگیرید . برای مشاوره رایگان و اطلاع از به روزترین قیمت ها، کافی است با شماره   تماس گرفته یا به صفحه قیمت محصولات مراجعه نمایید

امروزه صنایع فلزی مانند تولیدات فولادی و آهنی تقریباً در تمامی زمینه‌ها مانند پروژه های ساختمان سازی به کار می روند. خب مسلماً کاربرد وسیع و گسترده این تولیدات باعث افزایش کارخانه های تولیدکننده در سطح ایران شده است. توجه داشته باشید که امروزه متاسفانه به دلیل پر رونق بودن کسب و کار و سود کلان در این صنعت، افراد سودجو و فرصت طلبی محصولات فیک و تقلبی را روانه بازار می کنند. محصولات فیک و تقلبی از نظر کیفی هیچ گونه ارزشی ندارند و استفاده از این محصولات می تواند صدمات جبران ناپذیر و آسیب های جانی و مالی را به بار آورد.
فعالیت افراد سودجو در این زمینه ایجاد می‌کند تا خریداران میلگرد پیش از ثبت نهایی خرید خود باید با راهکارهای تشخیص میلگرد تقلبی از میلگرد اصل آشنا باشند. آنچه که مهم است یافتن یک مرکز خرید معتبر و قابل اطمینان است. با توجه به اینکه تعداد این مراکز فروش بی شمار است، بنابراین یافتن چنین مرکز معتبری کار چندان ساده ای نیست. اما نگران نباشید ما در این مقاله تیم با اقتدار را به عنوان معتبرترین و قابل اعتماد ترین مرکز فروش تولیدات آهنی و فولادی خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد. مجموعه ما از اولین روز کاری خود در نظر داشته تا برای جلب اعتماد مشتریان و خریداران همواره اجناس اصلی را ارائه دهد.

ما در این مقاله با توجه به تجربه های دیرینه شرکت شهر آهن راهکارهایی را ارائه خواهیم داد که می‌توان با استفاده از آن ها میلگرد تقلبی را از اصلی تشخیص داد. هدف از گردآوری این مطالب این است که خریداران محترم در حین خرید میلگرد با تردید مواجه نشوند. در واقع به جرأت می‌توان گفت که چندین راه و روش برای تشخیص میلگرد تقلبی از اصل وجود دارد که ما پرکاربردترین و راحت ترین آن ها را خدمتتان عرض خواهیم کرد.
همانگونه که مطلع هستید هر کارخانه تولید کنند های علائم اختصاری و نشانه های مختص به خود را دارد که در هنگام تولید هر محصولی این نشانه را روی آن ها حک می کند. صنعت آهن و میلگرد نیز از این قاعده مستثنا نیست و آرم اختصاری کارخانه تولید کننده حتماً روی نمونه ها حک می شود. حتی مشاهده شده است که علاوه بر این موضوع، روی برخی از میلگردها روش تولید را نیز حک می کنند. بنابراین اولین راهکار توجه به این نشانه حک شده است که اگر میلگرد فاقد این آرم باشد قطعاً فیک و تقلبی است و باید از خرید آن پرهیز کنید.
دومین راهی که می توان با توجه به آن میلگرد تقلبی را از اصل تشخیص داد پلاک های نصب شده بر روی میلگرد است که به عنوان مبتدی ترین و ساده ترین روش شناخته شده است. وظیفه اصلی این پلاک ها معرفی هویت اصلی محصول است که به صورت چهارگوش های فلزی یا ورقی روی محصول مورد نظر درج می شوند. همچون و را مکی تاونید در این سایت مشاهده کنید.

 

بهترین روشی که میلگرد اصل را از تقلبی متمایز می‌کند، وزن‌میلگرد است چراکه کارخانه های معتبری که اقدام به تولید محصولات اصلی می‌کنند و مطابق با استانداردهای مربوطه میلگرد ها را در وزن مشخص و معینی تولید می کنند؛ بنابراین پر واضح است که میلگردهای تقلبی اختلاف وزن مشهودی را با نمونه های استاندارد دارند. مسئله ای که در این زمینه وجود دارد این است که اغلب خریداران برای اینکه هزینه کمتری را بپردازند به دنبال خرید میلگرد هایی با وزن سبک هستند، اما باید فراموش نکنند که ارزانی یک محصول باعث شود تا استاندارد های تولید میلگرد را نادیده بگیرند.
شاید باور این مسئله سخت باشد، اما رنگ میلگرد نیز گواهی بر تقلبی بودن یا اصل بودن میلگرد است چرا که میلگردهای با کیفیت و اصل اغلب متمایل به رنگ های سیاه و تیره هستند. یک سوال پرتکرار که برای اغلب متقاضیان پیش می آید این است که اگر رنگ میلگرد به زرد متمایل شود آیا در کیفیت نهایی میلگرد خللی ایجاد می‌کند یا خیر؟ اگر زنگار در بازه زمانی کوتاهی به وجود آمده باشد و به عمق پروفیل راه پیدا نکرده باشد می توان گفت که هیچ گونه خللی در کیفیت نهایی میلگرد ایجاد نمی کند. آخرین روشی که با توجه به آن می توان میلگرد اصل را از تقلبی تشخیص داد، گواهی کنترل کیفیت میلگرد است. گواهی کنترل کیفیت میلگرد در واقعی گواهینامه است که در کارخانه های تولید کننده برای حفظ و نگهداری از اصالت کالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای اطلاع از با ما همراه باشید

دکمه بازگشت به بالا