عمومی

کاربرد CRM

‏کاربردهای CRM و دلایل استفاده از آن

در این مقاله قصد داریم به کاربردهای CRM و دلایل استفاده از این نرم افزار کاربردی بپردازیم. در ابتدا برای درک بهتر از کاربرد CRM به توضیح مختصری از آن می پردازیم. CRM که مخفف مدیریت ارتباط با مشتری می باشد و با هدف ایجاد توسعه، پایداری و عمیق شدن ارتباط با مشتریان در طول دوره عمر مشتری می باشد. مدیریت ارتباط با مشتری با جمع آوری اطلاعات مشتریان از شبکه های مختلف کمک خواهد کرد تا با تک تک مشتریان، علایق و دغدغه های آنها آشنا شده بر همین اساس آن ها را طبقه بندی کنید.

سپس بهترین شکل با آنها در تعامل باشید و پس از درک رفتار های او خرید خوبی را به او پیشنهاد دهید. علاوه بر این استفاده از CRM سبب می‌شود تا نقاط منفی و مثبت کسب و کار خود را مشخص کنید، تمرکز کافی را به دست آورده تا مشکلات را حل کنیم. در نهایت مدیریت ارتباط با مشتری در فرایند بازاریابی، خرید و فروش ، پشتیبانی و تبلیغات برای به دست آوردن رضایت هرچه بیشتر مشتریان، خدمات رسانی ،افزایش سود بیشتر کمک خواهد کرد.

نرم افزار CRM در زمینه های متنوعی با کاربردهای ویژه وجود دارد که به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • کاربرد CRM در واحد فروش

یکی از خدمات ارائه شده از نرم افزار CRM در زمینه فروش می باشد کارشناسان با استفاده از این نرم افزار می توانند پیگیری‌های لازم را مدیریت کرده و محتوای صحیحی در اختیار مشتریان قرار دهند. این عوامل کمک زیادی در جهت ایجاد مسیرهای تعاملاتی صحیح خواهد کرد که در نهایت سبب بهبود روند فروش شرکت خواهد شد.

از جذاب ترین قسمت های نرم افزار  CRMمی ‌توان به خودکار بودن مدیریت فروش اشاره کرد. این نرم افزار با داشتن اطلاعات کامل مشتریان ، سوابق خرید و فروش  این توانایی را خواهند داشت که با سهولت فرآیندها را انجام داده و به تیم فروش برای انجام روند کار کمک کنند همچنین این نرم افزار توانایی ایجاد فاکتور و پیش فاکتور را به صورت خودکار در اختیار مشتریان قرار خواهد داد.

  • کاربرد CRM در وفاداری مشتریان

همانطور که از قبل گفتیم مهمترین موضوع و هدف هر کسب وکار رضایتمندی مشتریان و جذب مشتریان جدید خواهد بود. پس در جهت  تعهد و وفاداری مشتریان توجه به دو مورد برای هر شرکت نیاز می باشد ،خدمات پس از فروش و باشگاه مشتریان دو مورد بسیار کارآمد برای ممکن سازی اهداف خواهد بود. نرم افزارCRM با قرار دادن این دو مورد علاوه بر دسته بندی مشتریان و ارتقاء رضایت آنها سبب تمایل و انگیزه بیشتر مشتریان در خرید و خدمات رسانی خواهد شد.

  • کاربرد CRM در تبلیغات و بازاریابی

این نرم افزار برای اجرایی شدن روش های بازاریابی سازمان موارد مناسبی را در نظر گرفته است که با استفاده از امکانات این موارد اطلاعات صحیحی از بازار، نیاز مشتریان به دست خواهیم آورد و با توجه به اهداف، اطلاع رسانی لازم و ارتباطات هرچه بیشتر با مشتریان انجام شده که سبب نهایی شدن عملیات فروش خواهد شد.

یکی دیگر از کاربردهای نرم افزار CRM  توانایی مشاهده رفتار مشتریان با استفاده از برنامه های مختلف را دارا خواهد بود تا در زمان های لازم اطلاعات مناسب در اختیار آنها قرار دهد. یکی از کاربردهای این نرم افزار در بازاریابی و تبلیغات اجرایی شدن هرچه بهتر مجموعه‌های تبلیغاتی می باشد.

  • کاربرد CRM در ذخیره کردن اطلاعات مشتریان

با استفاده از این نرم افزار برای هر مشتری یک صفحه شخصی در سیستم ایجاد خواهد شد که کلیه تماس‌های برقرار شده و سوابق و اطلاعات او به این صفحه شخصی اضافه می شود همه اطلاعات مشتریان با استفاده از یک کلیک ساده به دست خواهد آمد و می توان آنها را ذخیره سازی کرده ، ثبت وظایف و انتظارات مورد نیاز مخاطبان خاص را با تمام نکات سوابق انجام داد.

همچنین تشکیل این قسمت سبب جلوگیری از فراموشی فرایند های مهم خواهد شد. این نرم افزار توانایی یکسان سازی با تمام فعالیت ها را داشته و تمام داده ها و اطلاعات مخاطبان را ثبت می‌کند ،از جهت دیگر توانایی گزارش نویسی و اطلاعات لحظه به لحظه را دارا خواهد بود.

  • کاربرد نرم افزار CRM در تجزیه اطلاعات و گزارش نویسی

استفاده از هوش تجاری توسط مدیران سبب می شود تا از طریق گزارش نویسی، بازیابی و تجزیه اطلاعات با یک دید متمرکز نسبت به فعالیت ها به دست آورده و در نتیجه مدیران و کارشناسان توانایی انجام عملکردی تاثیرگذار و قابل اطمینان بدون پرداخت هزینه های اجرایی بالا خواهند داشت. با استفاده از نرم افزار CRM، این توانایی به مدیران داده می شود تا از تمام فعالیت ها و عملکرد ها گزارش تهیه شده و تحلیل بی نقصی از تمام اتفاقات سازمان به دست آورده می شود.

  • کاربرد CRM در متمرکز سازی تماس های تلفنی

مرکز تماس تلفنی علاوه بر اینکه در تبلیغات آنلاین، فروشگاه های تلفنی و کسب و کارهایی که تلفن راه اصلی تماس آنها با مشتریان می باشد اهمیت دارد، برای هر شرکتی که از تلفن استفاده میکند کاربرد ویژه‌ای خواهد داشت. تمرکز تماس‌های تلفنی شامل تمام تماس های ورودی ، خروجی از  مشتریان سابق یا جدید شامل شده و در یک قسمت دریافت و ذخیره می شود، در نتیجه کارکنان و مخاطبان این توانایی را خواهند داشت که به صورت خصوصی به هر مشتری رسیدگی کنند. بدین صورت نظم در سازمان افزایش می یابد.

تمرکز سازی در CRM با منظم بودن این نرم افزار و توانایی ارتباط با همه مراکز تماس از جمله خطوط شهری به شما کمک می کند تا به همه مشتریان خود خدمات رسانی کنید و حتی یک مشتری را از دست ندهید. با انجام تماس تلفنی به اطلاعات تماس های ورودی و خروجی، تماس های از دست رفته و جزئیات هر تماس دسترسی خواهید داشت.

نرم افزارهای  CRMویژگی ها و کاربردهای زیادی برای ارائه خواهند داشت اما بهترین نرم افزار ‏CRM، نرم افزاری خواهد بود که علاوه بر آسانی و سهولت در انجام فرایند ها بتوانند برای رسیدن به اهداف هر کسب و کار بهترین خدمات را ارائه دهد، همه کارکنان باید آموزش نرم افزارCRM  دیده تا خدمات رسانی را به بهترین نحو انجام دهند.

باید توجه داشت که در این بین نرم افزار هایی وجود دارند که بسیار پیچیده بوده و زمان زیادی جهت یادگیری صرف خواهد شد و در ازای آن هزینه های بالایی پرداخت می‌شود. امروزه نرم افزارهای گوناگون به صورت رایگان و آزمایشی قابل استفاده می باشد پس برای انتخاب  نرم‌افزار مناسب در کسب و کار خود همه نکات گفته شده را در نظر بگیرید. در صورت نیاز برای دریافت مشاوره رایگان جهت پیاده سازی CRM و اطلاع از کاربردهای آن می توانید با کارشناسان رکاما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا