علم و سلامت

ایجاد روشی ارزان‌قیمت برای سنجش شنوایی نوزادان

بر اساس یک گزارش روشن، کنترل شنوایی نوزادان یک کار بزرگ است. زیرا پزشک نمی تواند تشخیص دهد که چه صداهایی را می شنوند و کدام را نمی شنوند. یک سیستم جدید با استفاده از تلفن همراه، AirPods و یک میکروفون ساده راه حلی ارزان برای این مشکل ارائه کرد.

در اکثر کشورهای توسعه یافته، نوزادان تازه متولد شده با تجهیزات ویژه برای کنترل ناشنوایی آزمایش می شوند.

این دستگاه به طور همزمان 2 صدای مختلف صوتی را در هر گوشی به کار رفته در اسپیکر پخش می کند. اگر شنوایی یک گوش نرمال باشد، سلول های مویی داخل آن در ترکیب با آهنگ های صدا مرتعش می شوند و تن سوم صدا ایجاد می شود.

این دستگاه تون سوم صدا را ردیابی می کند و به پزشکان نشان می دهد که در گوش هدف مشکل شنوایی وجود ندارد.

متأسفانه چنین دستگاه هایی بسیار گران هستند و نمی توان آنها را به طور گسترده در کشورهای در حال توسعه مورد استفاده قرار داد. به همین دلیل، اگر کودک ناشنوا باشد، والدین او متوجه نمی شوند و مهارت های زبانی کودک رشد نمی کند. یک سیستم جدید در مورد این موضوع کشف شده است.

دستگاه فوق توسط محققان دانشگاه واشنگتن اختراع شد و از دو ایرپاد معمولی استفاده می کند که دو صدای مجزا را پخش می کنند. این ایرپادها به دستگاه خاصی که حاوی سیگنال میکروفون تجاری است متصل می شوند. هنگامی که دو آهنگ مختلف به طور همزمان پخش می شود، این سیستم برای شنیدن صدای سوم زیر هر گوش قرار می گیرد. همچنین یک دستگاه تلفن همراه به یک سیم وصل شده و اپلیکیشن خاصی روی آن فعال است.

جاستین چان محقق ارشد این مطالعه گفت: صدایی که از هر گوش خارج می شود بسیار آرام است و گاهی اوقات اگر کودک سر خود را حرکت دهد به دلیل محیط صدا شنیدن آن دشوار است. ما الگوریتم هایی را در موبایل طراحی کرده ایم که به ما کمک می کند سیگنال را با وجود نویز پس زمینه ردیابی کنیم. الگوریتم های ذکر شده در واقع بر روی هر گوشی موبایلی پیاده سازی می شوند و نیازی به توسعه گوشی های هوشمند ندارند.

از این تکنیک برای آزمایش شنوایی 114 نفر در 3 کلینیک شنوایی در ایالت واشنگتن استفاده شد که 52 نفر از آنها کودکان تا شش ماهگی بودند. این آزمایش نشان داد که دقت این ابزار همانند سمعک های معمولی است و همه بیماران ناشنوایی را شناسایی می کند.

تحقیقات در این زمینه در Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا