علم و سلامتکسب و کار ویژه

آیا قهوه ضد دیابت است؟

چه بخواهید خطر ابتلا به قند خون را کاهش دهید، چه در حال حاضر دیابت داشته باشید، بهتر است در مورد اثرات قهوه و قند خون اطلاعات کسب کنید. طبق گفته کلینیک مایو، کافئین موجود در قهوه می‌تواند بر عملکرد انسولین برای همه انواع دیابت (دیابت نوع 1، دیابت نوع 2، دیابت بارداری و پیش دیابت) تأثیر بگذارد زیرا ممکن است منجر به افزایش یا کاهش سطح قند خون شود. اما قهوه چگونه می‌تواند به پیشگیری از دیابت کمک کند؟ خرید پک دیابت دکتر بیز راهی آسان برای درمان دیابت .

دیابت چیست؟

دیابت (یا قندخون) بیماری است که توانایی بدن برای پردازش قند خون (یا گلوکز خون) را مختل می‌کند. رژیم غذایی نقش مهمی در کنترل انواع دیابت دارد، زیرا یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به نگه داشتن سطح قند خون در محدوده هدف کمک کند. برای مبتلایان به دیابت مهم است که بدانند برخی غذاها و نوشیدنی‌ها چگونه بر قند خونشان تأثیر می‌گذارند. مصرف قهوه چه تاثیری بر دیابت دارد؟ ارابطه بین کافئین و انسولین چیست؟

تاثیر قهوه بر دیابت نوع ۲ چیست؟ آلیم کانجی، پزشک متخصص غدد درون ریز، می‌گوید: داده‌ها نشان می‌دهد که مصرف قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد. قهوه حاوی آنتی اکسیدان است (مولکول‌‌هایی که به جلوگیری یا به تاخیر انداختن برخی از انواع آسیب سلولی کمک می‌کنند). رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان  خطر ابتلا به بیماری‌‌هایی مانند بیماری‌‌‌های قلبی عروقی و دیابت را کاهش می‌دهد. قهوه همچنین حاوی مواد معدنی مانند منیزیم است (البته مقدار کمی که به بدن در تجزیه قند کمک می‌کند.

دکتر کانجی می‌گوید: «در حال حاضر، هیچ توصیه رسمی برای مصرف قهوه به عنوان روشی برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 وجود ندارد و بنابراین، تعداد معینی فنجان را نمی‌توان توصیه کرد. با این حال، مطالعات موجود نشان می‌دهد که سه تا چهار فنجان در روز منجر به کاهش خطر می‌شود. اما اگر دیابت نوع 2 دارید، ممکن است مصرف قهوه برای شما ضرر داشته باشد. کافئین موجود در فنجان قهوه کنترل قند خون را دشوار می کند.

آیا قهوه برای افراد دیابتی ضرر دارد؟ کسانی که مبتلا به دیابت هستند مجبور نیستند نوشیدنی قهوه مورد علاقه خود را ننوشند، اما میزان کافئین مصرفی آنها مهم است  و همچنین مقدار شیرین‌کننده‌‌هایی که اضافه می‌کنند. قیمت گانودرما برای دیابت بسیار ارزان میباشد . برای اینکه بفهمید کافئین قند خون شما را افزایش می‌دهد یا خیر، با پزشک یا کارشناس تغذیه صحبت کنید. بهتر است قند خون خود را در طول صبح بعد از نوشیدن فنجان قهوه یا چای معمولی آزمایش کنید. سپس بعد از اینکه نوشیدنی را برای چند روز حذف کردید، میزان قندخونتان را بسنجید. وقتی این نتایج را مقایسه می‌کنید، متوجه می‌شوید که آیا کافئین تأثیر دارد یا خیر

تاثیر کافئین بر انسولین چیست؟ از آنجایی که قهوه به تنهایی (بدون قند، بدون لبنیات) حاوی کربوهیدرات نیست، صرف نوشیدن یک فنجان نباید سطح گلوکز را افزایش دهد. برای آزمایش تأثیر آن بر متابولیسم گلوکز، محققان معمولاً از شرکت‌کنندگان در مطالعه می‌خواهند که کافئین یا قهوه را همراه با غذا یا آزمایش تحمل گلوکز خوراکی (که در آن افراد نوشیدنی با گلوکز بالا می‌نوشند) مصرف کنند و سپس سطح انسولین و گلوکز خود را کنترل کنند. محققان دریافتند کافئین اثربخشی انسولین را مختل می‌کند. تحقیقات نشان داده است که حساسیت به انسولین در پاسخ به یک دوز کافئین پس از ۷۲ ساعت اجتناب از کافئین کاهش می‌یابد.

توصیه‌ها و جایگزین‌‌‌های قهوه برای مبتلایان به دیابت افراد مبتلا به دیابت که نگران تأثیر قهوه بر قند خون خود هستند، می‌توانند میزان مصرف خود را کاهش دهند، از افزودن شیرین‌کننده‌ها صرف نظر کنند، قهوه بدون کافئین مصرف کنند یا جایگزینی برای قهوه مانند چای بنوشند که حاوی همان پلی فنول‌های مفید قهوه است. یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که به مدت دو ماه چهار فنجان چای سبز در روز می‌نوشیدند، کاهش وزن، دور کمر و کاهش فشار خون را تجربه کردند. علاوه بر این، اثرات ضد دیابتی پلی فنول‌های موجود در چای سبز، از جمله بهبود تحمل گلوکز، توسط مطالعات روی حیوانات و انسان ها تایید شده است.

راه‌حل چیست؟ اگر کافئین بخشی از برنامه روزمره شما است، توجه داشته باشید که احتمالاً حساسیت شما را به انسولین کاهش می‌دهد. سعی کنید آن را با وعده‌های غذایی پر کربوهیدرات مصرف نکنید. برخی از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که افراد مبتلا به دیابت، قهوه بدون کافئین بنوشند  تا از مزایای آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی بدون تأثیر بر حساسیت به انسولین بهره‌مند شوند. اگر اهل قهوه نیستید، نوشیدن قهوه را فقط برای درمان دیابت شروع نکنید. می‌توانید همان اسیدهای کلروژنیک مفید قهوه را از طریق میوه و سبزیجات از جمله سیب، کنگر فرنگی، هویج و گوجه فرنگی دریافت کنید. به نظر می‌رسد نوشیدن چای سبز نیز اثرات مثبت بلندمدتی دارد.

جمع‌بندی

قهوه حاوی مواد شیمیایی بسیاری است که اثرات متفاوتی بر بدن دارند. برخی از آنها برای افراد مبتلا به دیابت مفید هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است مضر باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که قهوه ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در افراد کاهش دهد. برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، نظرات دانشمندان متفاوت است. برخی از مطالعات می‌گویند که کافئین ممکن است حساسیت به انسولین را کاهش دهد، قیمت پک زگیل تناسلی دکتر بیز موجود در سایت . اگرچه سایر مواد شیمیایی سالم موجود در قهوه می‌توانند این اثرات را کاهش دهند. به همین دلیل، برخی از پزشکان بر این باورند که روی آوردن به قهوه بدون کافئین راه مطمئن‌تری است.

سوالات متداول

آیا قهوه در صورت ابتلا به دیابت بی‌خطر است؟ اگرچه شواهد در مورد فواید قهوه متفاوت است، اما تا زمانی که مراقب قند خون خود باشید و به قهوه با قند کمتر پایبند باشید، نوشیدن قهوه بی‌خطر است. کافئین چقدر قند خون را بالا می‌برد؟ در یک آزماش سطح گلوکز خون افراد چندین بار در طول هفته آزمایش شد و مشخص شد افرادی که کافئین می‌نوشیدند، قند خونشان حدود 8 درصد بیشتر از افرادی بود که کطبق گفته کلینیک مایو ، مصرف حداکثر ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز برای اکثر افراد بی خطر است، اما در افراد مبتلا به دیابت، این ماده ممکن است بر نحوه رفتار انسولین تأثیر بگذارد که می تواند منجر به کاهش یا افزایش قند خون شود.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا