علم و سلامت

ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

در واقع ، از اولین روزی که یک مرد خردمند روی زمین ظاهر شد ، سر خود را به آسمان بلند کرد و به عظمت شگفت انگیز خود خیره شد ، این شیفتگی وجود داشت. تأثیر این دانش بر اعماق اندیشه و ذهن انسان باعث شده است که نجوم به بخشی از بازتاب آن درباره دانش و آنچه از آسمان می بیند و تحلیل های منطقی که در علم دارد تبدیل شود.
این دانش ، مانند بسیاری از علوم باستانی ، در طول قرون متمادی با بسیاری از مغالطه ها و تخیلات مرتبط بوده است ، و گویا به یک علم بزرگ تبدیل شده است که به آن نجوم و نجوم می گویند. ستاره شناسی بیش از هزار سال است که با این تصاویر علمی تخیلی در ارتباط است که تأثیرات عمیقی بر ذهن و جامعه انسان گذاشته است. تاریخ نجوم و مخترعان آن به طور گسترده نوشته شده است ، و شاید یکی از سریع ترین آنها کتاب خواب راه رفتن است ، که زندگی انسان نجوم را از اولین دوران تا به امروز دنبال کرده است.
من با این کار از شخص کوستلر الهام می گیرم و این غیرت ریشه در عشق من به بهشت ​​دارد ، زمانی که مادرم در هوای آزاد در رختخواب دراز کشید ، و من گاهی اوقات در میان عشق و ترس از سر خود می گذرم. به پوست خود نگاه کردم ، به آسمان نگاه کردم ، و کمی بعد از ترس روی صورتم کشیدم.
چگونه علم نجوم در قرن پانزدهم و شانزدهم و پس از آن تغییر کرده است و داستان انقلاب و تکامل رخ داده در نجوم در این قرن مکانی است که در بسیاری از کتابها و تفسیرها دخیل بوده است.
در ایران ، مجله نجوم این دانش را به صورت عاقلانه به داوطلبان ایرانی چه از نظر تحقیق و توسعه تاریخی و چه معاصر ارائه کرده است. من قبلاً این مجله را مانند هر عموم ایرانی که نظری در این مورد داشتند تماشا می کردم. اما سالهاست و افسوس که او را به دلیل درد جزئی می بینم. در این زمان ، هنگامی که مسائل مختلف مربوط به آن را مرور کردم ، به اهمیت انتشار این مجله پی بردم ، هم در زمینه انتشار دانش در بین مردم به منظور تأیید نظرات آنها ، و هم برای اهداف دیگر ذکر می کنم.

داستان از این قرار است که بخش بزرگی از مردم فکر می کنند که اشتباه در دویدن در آسمان ریشه در مغالطه دارد. این علم بر اساس وجود علم نادرست در بین مردم بنا شده است که هزاران سال زندگی یک انسان ناتوان از نظر علمی را برای هزاران سال بیان کرده و بر آن بنا کرده است. در واقع ، در اینجا دو س ،ال ، به ویژه نجوم مطرح می شود: اول ، اطلاعات غلط گسترده در مورد نجوم. ثانیاً ، عمق این شناخت غلط از زندگی مشترک مردان.
اگر نیاز به اصلاح در جامعه بشری دارد ، باید توجه داشت که بخش زیادی از خرابی و البته عقب گرد مربوط به همان دانش اشتباه است که نه تنها در نجوم ، بلکه در بسیاری موارد دیگر نیز وجود دارد. در مورد دارو هم همینطور است. انواع دروغ های علمی مشکوک مشکلات زیادی را برای بشر ایجاد کرده است. برخی از این مغالطه ها کلامی هستند. به عنوان مثال ، اعتقاد خاصی در نجوم و پزشکی وجود دارد که ما به پزشک احتیاج نداریم و هرکسی که درد داده است تحت درمان قرار می گیرد. یا در نجوم ، به نام روایت ، مطالب بیهوده ای در مورد بدبختی های روزها گفته می شود ، که بسیاری از علمای دینی آن را قبول ندارند. اما اینها وجود دارد و در دسترس مردان سکولار در قالب یک کتاب راهنمای نجات دهنده زندگی بوده است. اما بخش دیگری از این اختلال به مشکلات داخلی خود شناخت مربوط می شود.
این واقعیت که ستاره ها بر زندگی انسان ها تأثیر می گذارند و سلسله آنها را قادر می سازد که به قدرت برسند یا از قدرت خارج شوند یا اینکه سرنوشت مردان را می توان از طریق فال آنها به دست آورد. در این رابطه ده ها هزار صفحه در کتابهای نجومی باستانی در میان مسلمانان و غیر مسلمانان وجود دارد که مرتباً تحت عنوان علم تکثیر و توزیع می شوند. سپس متوجه می شویم که چگونه شبه علم می تواند فقدان دانش را در ذهن ما ایجاد کند ، و سپس ، اعتماد عمیق به آنها و نقش این دانش عمیق در زندگی بشر می تواند مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کند.
به نظر من ، اگر تاریخ تأثیر نادرست شبه نجوم و ویرانی هایی که پس از جنگ و غیره برجای گذاشته است را مرور کنیم ، چندین جلد وجود خواهد داشت. تصحیح این افکار مستلزم اراده ای قوی است که می تواند دانش رذیله را از ذهن افراد حذف کند ، و این تنها برای ارتقاء دانش مردان در سنین مختلف است ، زیرا می تواند بر ذهن خشن مردان جامعه تأثیر بگذارد. بسیاری از علوم نمی توانند تأثیر عمومی داشته باشند ، اما نجوم یکی از زمینه هایی است که آگاهی عمومی در آن تأثیر زیادی دارد.
متأسفانه ، به دلیل نادیده گرفته شدن این پدیده ، گاهی پس از صدها سال کشفیات وسیع علمی و پزشکی در این زمینه ، احساس می کنیم که این اطلاعات نادرست هنوز در دست گرفته شده و اجازه داده می شود ذهن مردم را به حرکت درآورد. از این منظر ، من به نجوم به عنوان یک مجله علمی نگاه می کنم که به طبقه متوسط ​​جامعه نیز حمله می کند و می خواهم از کسانی که ده سال قبل از همه این تلاش ها کمک کردند تشکر کنم. زیرا من این را نه تنها شرط تاریخ علم یا پیشرفت عمومی آن ، بلکه نوعی اصلاح می دانم

*منتشر شده در شماره ویژه سی ساله مجله نجوم

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا