اقتصادی

ماجرای رایگان شدن آب، برق و گاز مدارس چیست؟

در نهایت در سال 1397 نمایندگان مجلس شورای اسلامی با لایحه دهم موافقت کردند که بر اساس آن هزینه های آب، برق و گاز در مدارس دولتی رایگان است. علیرغم برخی ایرادات، طرح اجرا آغاز شده و از همان سال هر سال مورد بررسی و تصویب قرار گرفته است.

به گزارش تی تی آنلاین، مدارس دولتی کشور از سال 1388 از پرداخت آب، برق و گاز معاف شدند و از آن زمان تاکنون اجرای این طرح هر ساله به تصویب مجلس می رسد. در سال جاری با توجه به موافقت اعضای کمیسیون تلفیق در بررسی هیأت‌های اکونومیست، مصوب شد که انواع پایگاه‌ها اعم از حوزه‌ها و پایگاه‌های مقاومت، سالن‌های فرهنگی و سالن‌های ورزشی از کلیه شعب از جمله جدا شوند. آب ها عوارض گاز و برق شهری خودتو ببخش کلاه لبه دار

همچنین با تصویب کمیسیون تلفیق بودجه و در حمایت از آموزش و پرورش، تعرفه مصرف آب، برق و گاز در سال 1401 برای کلیه مدارس کشور رایگان خواهد بود.

گذشتند از همان تصویب اول مخالفانی از جمله وزارت نیرو داشت که طبق قانون اساسی، اداری و فرهنگی، مقررات را رعایت نکردند. در همان زمان رضا اردکانیان وزیر وقت نیرو در این خصوص گفت: علیرغم اینکه مدارس آب و برق زیر نظر وزارت نیرو اداره نمی شد، اما متاسفانه این موضوع تغییر کرد. مجلس شورای اسلامی آب و برق مدارس را تامین می کند او آزاد شد.

برخی کارشناسان نیز بر این باورند که اجرای این راهبرد در عدم تعیین اثربخشی واقعی آب و صنعت موفق بوده است و در نتیجه باید برنامه ریزی ها در این زمینه تغییر یابد. داریوش مختاری – کارشناس – تی تی آنلاین با انتقاد از اجرای این راهکار در سال های اخیر گزارش داده است: اگرچه این معضل باعث کاهش هزینه های مدارس شده است، اما نکته حائز اهمیت این است که آب و صنعتی شدن به مسائل بیشتر فرهنگ سازی مصرف در مدارس دامن زده است. که کاهش آن هزینه دارد.

وی با بیان اینکه مدارس باید سازوکارهایی را برای کاهش مصرف آب و انرژی در نظر بگیرند و آموزش را مقدم بر کار خود قرار دهند، گفت: تحویل آب، برق و گاز به مدارس نیز پیامدهای منفی در این زمینه خواهد داشت.

این کارشناس با نشان دادن لزوم فرهنگ سازی در مدارس برای حفظ و تجهیز مدیریت گفت: اگر دانش آموزان با مفهوم پس انداز در مدارس آشنا شوند تا بزرگسالی در کنار هم می مانند و از آن کشور بهره مند می شوند.

به گفته مختاری، کاهش هزینه مدارس نه تنها اجرای منطقی این راهبرد است، بلکه قطعاً پیامدهای زیانباری را به دنبال خواهد داشت، زیرا مانع فرهنگی خواهد بود. پشتيباني ها مشكلات جاده هاي ما هستند و اگر مي خواهيم از مساجد يا مراكز آموزشي حمايت كنيم، بايد تمام تلاش خود را براي جلوگيري از اين مسئوليت مخاطره آميز اجتماعي انجام دهيم.

وی با بیان اینکه می توان سقف ها را برای این مشکل در نظر گرفت و اگر سقف حذف شده بود به صورت پلکانی محاسبه شود، افزود: در غیر این صورت زمینی برای خسارت آب و جلوگیری از توسعه آموزشی ایجاد می شود. بنابراین اگر قرار است عفو برگزار شود، هم برای حق رای و هم برای تصمیم گیری در مورد عفو در جوامع باید حالت تغییر کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا