اقتصادیعمومیکسب و کار ویژه

مصارف پودر کربنات کلسیم

مصارف پودر کربنات کلسیم

سه نوع از سنگ های حاوی کربنات کلسیم حفاری در صنعت پودر کربنات کلسیم استفاده می شوند. این سه نوع سنگ، سنگ آهک، گچ و دولومیت هستند. سنگ آهک و گچ هر دو شکل کربنات کلسیم و دولومیت ترکیبی از کربنات کلسیم و منیزیم است. همه دارای ناخالصی ها مانند رس هستند، اما برخی از سنگ ها بیش از ۹۷٪ خالص هستند. سنگ آهک و دیگر محصولات مشتق شده از آن به طور گسترده ای در صنایع ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند و ترکیبات اسیدی را در زمینه های مختلف خنثی می کنند.

 تولید کننده پودر میکرونیزه، مقدار زیادی سنگ آهک درحدود ۱۵۰۰ K گرم استفاده می شود تا اکسید کلسیم تولید شود که به عنوان کلسترول آفتابگردان شناخته می شود.

آب را می توان به آهک اضافه کرد تا هیدروکسید کلسیم را تشکیل دهد. این فرایند به عنوان “لغزش” شناخته می شود. هیدروکسید کلسیم جامد به عنوان آهک یا آهک هیدراته ، و محلول در آب به عنوان شیر آهک شناخته شده است.

اصطلاح آهک اغلب برای پوشش آهک ، آهک (آهک هیدراته شده) و شیر آهک استفاده می شود.

برای استفاده خاص، انتخاب مناسب از چهار نوع سنگ آهک، آهک خام، آهک یا شیر آهک ساخته شده است. در بسیاری از کاربردها، آهک سریعتر از سنگ آهک واکنش می دهد اما گران تر است، زیرا برای تولید آن از سنگ آهک نیاز به دمای بالا دارد.

استفاده از سنگ آهک و آهک

پودر کربنات کلسیم قیمت: عمده استفاده از آهک و سنگ آهک در صنعت ساخت و ساز و ساخت سیمان است. همچنین در صنایع شیمیایی و متالورژی و کشاورزی استفاده می شود.

تولید سالانه کربنات کلسیم

داده های تولید سالیانه کربنات کلسیم در دسترس نیست. تقریبا ۱ میلیارد تن از دو سنگ اصلی، سنگ آهک و دولومیت، سالانه در ایالات متحده استخراج می شود. با توجه به مقادیر نسبی آهک که در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، برآورد معدن کربنات کلسیم در سراسر جهان ۱۵ میلیارد تن در سال است.

کاربردهای کربنات کلسیم

کلسیت یا کربنات کلسیم یک ماده معدنی است که به طور طبیعی وجود دارد. قابل تغییر است. کاربرد صنعتی آن به خصوصیاتی مانند ترکیب، اندازه و شکل ذرات، وزن مخصوص، سختی و رنگ بستگی دارد. عمده استفاده از آهک و سنگ آهک در صنعت ساخت و ساز و ساخت سیمان است. همچنین در صنایع شیمیایی و متالورژی و کشاورزی استفاده می شود.

در سراسر جهان، نسبت آهک مورد استفاده در صنایع مختلف عبارتند از:

  • ۶۰٪ متالورژی (به طور عمده تولید فولاد، شکل گیری سرباره و استفاده از آن در کوره انفجار)
  • ۲۵٪ ساخت (به عنوان مثال، آن را با آسفالت در جاده سازی استفاده می شود، برای تثبیت خاک و در ساخت ملات و گچ)
  • ۱۵٪ برای استفاده های شیمیایی و صنعتی (به عنوان مثال برای تولید سفید کننده های مورد استفاده در تولید کاغذ، برای تولید کربنات کلسیم رسوب، پودر استفاده شده در پوشش های کاغذ و رنگ و در پالایش شکر برای حذف ناخالصی های کلوئیدی) و برای محیط زیست استفاده می کند (به عنوان مثال، با خاکستر سودا توسط شهرداری و صنعت، برای نرم کردن آب (حذف یون کلسیم و منیزیم)، در بهبود فاضلاب برای حذف ذرات کلوئیدی و سولفوریزاسیون گاز دودکش)

با این حال، این نسبت ها در کشورهای مختلف متفاوت است.

به عنوان مثال، در ایالات متحده، نسبت ها عبارتند از:

  • ۳۸٪ متالورژی (به طور عمده تولید فولاد)
  • ۳۱ درصد استفاده از محیط زیست (به عنوان مثال، با خاکستر سودا، و صنعت برای تسکین آب (حذف یون کلسیم و منیزیم)، در بهبود فاضلاب، برای حذف ذرات کلوئیدی و سولفوریزاسیون گاز سوز
  • ۲۲٪ استفاده های شیمیایی و صنعتی (به عنوان مثال برای تولید سفید کننده ها در تولید کاغذ، برای تولید کربنات کلسیم رسوب، پودر استفاده شده در پوشش های کاغذ و رنگ و در پالایش شکر برای حذف ناخالصی های کلوئیدی)
  • ۸٪ ساخت و ساز (برای مثال، آن را با آسفالت در جاده ها استفاده می شود، برای تثبیت خاک و در ساخت ملات و گچ)
  • ۱٪ دیگر

استفاده از آنها در بخش های مختلف و صنایع گوناگون

کاربردهای پودر کربنات کلسیم

به جرات می توان گفت که کربنات کلسیم از مهم ترین، مفیدترین و پرمصرف ترین مواد جهان برای تولیدات و صنایع مختلف می باشد. این ماده به صورتهای مختلف مثل کلوخه کربنات کلسیم، پودر کربنات کلسیم، کربنات کلسیم پوشش داده شده یا کوتد و سنگ دانه بندی شده کربنات کلسیم کاربرد دارد که در این متن سعی می کنیم مهم ترین مصارف و کاربردهای پودر کربنات کلسیم را عنوان کنیم.

صنعت ذوب آهن و متالوژی

از مهم ترین مصارف کربنات کلسیم در صنعت متالوژی و ذوب فلزات گوناگون نظیر آهن است. در صنعت دوب فلزات و متالوژی کربنات کلسیم به عنوان کمک ذوب و تصفیه کننده در کوره های ذوب به کار می رود.

مصالح ساختمانی و ساخت و ساز

کربنات کلسیم برای صنعت ساخت و ساز بسیار حیاتی است، هم به عنوان یک ماده ساختمانی در نوع خود (به عنوان مثال سنگ مرمر)، و هم به عنوان یک ماده تشکیل دهنده سیمان مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در ساخت ملات مورد استفاده در چسباندن آجرها، بلوک های بتونی، سنگها، زونا های سقف، ترکیبات لاستیکی و کاشی ها نقش دارد. کربنات کلسیم تجزیه می شود و دی اکسید کربن و آهک را تشکیل می دهد، ماده مهمی در ساخت فولاد، شیشه و کاغذ است. از کربنات کلسیم به دلیل خاصیت ضد اسیدی در محیط های صنعتی برای خنثی سازی شرایط اسیدی در خاک و آب استفاده می شود.

کاغذ، پلاستیک، رنگ و پوشش

کربنات کلسیم پرکاربردترین ماده معدنی در صنایع کاغذ، پلاستیک، رنگ و پوشش است که هم به عنوان پرکننده – و هم به دلیل رنگ سفید ویژه آن – به عنوان رنگدانه پوشش است. در صنعت کاغذ سازی به دلیل روشنایی بالا و ویژگی های پراکندگی نور، در سراسر جهان ارزش گذاری می شود و به عنوان پرکننده ارزان قیمت برای ساخت کاغذ مات روشن استفاده می شود. از پرکننده در انتهای ماشین آلات تولید کاغذ استفاده می شود و پرکننده کربنات کلسیم باعث می شود تا کاغذ درخشان و صاف باشد. کربنات کلسیم به عنوان یک ماده توسعه دهنده می تواند تا ۳۰٪ وزن در رنگ را نشان دهد. همچنین از کربنات کلسیم به عنوان پرکننده در چسب ها و مواد درزگیر استفاده می شود.

بهداشت شخصی و تولید مواد غذایی

از کربنات کلسیم به عنوان مکمل کلسیم موثر در رژیم غذایی، ضد اسید، چسب فسفات یا ماده پایه برای قرص های دارویی استفاده می شود. همچنین در بسیاری از قفسه های فروشگاه های مواد غذایی در محصولاتی مانند بیکینگ پودر، خمیر دندان، مخلوط خشک دسر، خمیر و شراب یافت می شود. کربنات کلسیم ماده موثره آهک کشاورزی است و در خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد. کربنات کلسیم از طریق تصفیه آب و پسماند نیز به نفع محیط زیست است.

صنایع کاربردی دیگر

پودر کربنات کلسیم در صنایع کاربرد وسیعی دارد. در معدن، صنعت نفت، صنایع شیشه ای و فولادی، در صنعت کاغذ، مهر و موم و چسب، در تولید ملات، بلوک های بتونی، کاشی، در ساخت جاده ها و ساختمان ها و سایر کارهای مهندسی، در صنایع شیمیایی و متالوژی، پلاستیک pvc، جوهر چاپگر، گریس ها و روان کننده ها استفاده می شود

دکمه بازگشت به بالا