اقتصادیعمومیکسب و کار ویژه

نگهداری درخت پرتقال در گلدان

نگهداری درخت پرتقال در گلدان و روش تکثیر درخت پرتقال زینتی

پرتقال زینتی Citrus Mitis

نیازهای درخت پرتغال زینتی :

به سایه نسبی متحمل است، برای رشد و گلدهی نیاز به نور کامل دارد. پرتقال زینتی یا کامکوات حداقل 7 تا 9 ساعت در روز نیاز به نور کامل دارد (برای تامین نور می توانید از استفاده نمایید.) باید در مناطقی قرار گیرد که در اوایل روز نور کامل را دریافت کند و بعد از ظهر از تابش مستقیم به دور باشد. کاهش میزان نور منجر به کاهش گلدهی و میوه دهی در پرتقال زینتی و همچنین کاهش رشد آن­ها می­شود. هم چنین برای کسب اطلاعات بیشتر از خرید نهال گردو کلیک کنید.

در خت پرتقال زینتی نیاز به مکانی گرم در محدوده دمایی 25 تا 35 درجه سانتی گراد دارد. دمای زیر صفر درجه تا 10- درجه سانتی­گراد را می­تواند تحمل کند و کمتر از آن باعث از بین رفتن گیاهان می­شود. بطور کلی مقاومت گیاهانی که در گلدان کاشته می­شوند نسبت به گیاهانی که در باغچه کاشته می­شوند نسبت بر سرما کمتر است در این زمینه پرتقال زینتی نیز مستثنی از سایر گیاهان نیست بنابر این زمانیکه دمای هوا در پاییز به محدوده 12 درجه سانتی گراد رسید باید گلدان­ها به داخل منتقل شوند.

نیاز آبی متوسط دارد و به خشکی متحمل است اما بهتر است تنش خشکی به گیاه وارد نشود. آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه می­شود که در نتیجه آن باعث زرد شدن و ریزش تدریجی برگ­های گیاه شده و در نهایت گیاه از بین می­رود.

پرتقال زینتی یا کامکوات همانند گیاهان هم خانواده خود در خانواده مرکبات به عدم زهکشی مناسب خاک حساس است و در این حالت باعث خفگی ریشه می­شود، بنابراین خاک مناسب برای پرتقال زینتی باید داری زهکش مناسب باشد. مناسب ترین خاک برای پرتقال زینتی ترکیب خاک باغچه و خاکبرگ با نسبت برابر و مقداری ماسه با pH نسبتاً قلیایی است.

برای کوددهی گیاهان می­توان کود­های 20+20+20 +TE به مقدار 4 گرم در یک لیتر آب به صورت هر 20 روز یکبار از اوایل بهار تا اواخر تابستان استفاده کرد. نحوه و میزان استفاده از کود برای گیاهان با توجه به شرایط فیزیولوژیکی و سن گیاه متفاوت است بنابراین برای استفاده از کود حتما با کارشناسان مشورت نمائید تا بر اساس نیاز وشرایط گیاه بهترین فرمول برای شما ارائه شود.

به منظور کاهش دمای خاک اطراف گیاه می­توان از مالچ­های گیاهی با ضخامت 5 تا 7 سانتی­متر در اطراف گیاه استفاده کرد با این کار می­توان دمای اطراف ریشه را نسبت به محیط بیرون خنک نگه داشت که این کار باعث بهبود رشد گیاهان می­شود.

در صورت کاشت گلدانی از رقم­های پا کوتاه استفاده شود و از پیچیدن ریشه­ها به یکدیگر جلوگیری شود. استفاده از گلدان­های بزرگ مانع از در هم تنیده شدن ریشه­ها می­شود. باید توجه داشت که هر دو سال یکبار با توجه به رشد گیاه نسبت به تعویض گلدان اقدام شود.

در فصل رکود (زمستان و یا پاییز) باید در جای خنک و با نور زیاد قرار گیرد. در فصل­های رشد (بهار و تابستان)، انتقال گیاه به بیرون بهترین حالت را برای رشد گیاه فراهم می­کند.

گرده افشانی مصنوعی به کمک فرچه­ های کوچک به تشکیل میوه­ ها کمک می­کند.

برای تکثیر این گیاه می­توان از قلمه­ های(10 تا 15 سانتی متر) گرفته شده از شاخه­ های تازه رشد کرده در اواخر بهار و یا اوایل تابستان استفاده کرد. برای ریشه دار شدن قلمه­ ها، انتهای قلمه­ ها را به پودر ریشه زایی آغشته کرده و پس از آن به خزانه­ های با دمای بالای 20 درجه و پایین تر از 25 درجه دور از تابش مستقیم آفتاب منتقل شوند. در صورت بهینه بودن شرایط قلمه­ ها بعد تقریباً دو ماه و نیم ریشه دار می­شوند. پس از ریشه دار شدن و بعد از سازگاری قلمه ها آن­ها را می­توان در محیط آزاد قرار داد.

آیا تا به حال در زمینه ی ال ای دی مخصوص رشد گیاه مطلبی شنیده اید؟ جهت کسب اطلاع در زمینه لامپ رشد گیاه (چراغ رشد گیاه), به سایت گردو پالیز نهال مراجعه نمایید.

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا