علم و سلامت

ویتامین‌هایی که اثرات آلودگی هوا را خنثی می‌کنند

بر اساس یک گزارش واضح، یافته های این مطالعه نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با طیف گسترده ای از اثرات بر سیستم تنفسی و قلبی عروقی و افزایش مرگ و میر همراه است.

از طریق تنفس، ذرات مضر هوا وارد بدن شده و به سطح ریه می‌چسبند و در نتیجه باعث تحریک التهاب در بدن و کاهش مایعات بدن، به‌ویژه مایع موجود در ریه‌ها می‌شوند که سلول‌های مختلف از بین می‌روند. و خطر ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان ریه؛ بنابراین، مصرف غذاها و مواد مغذی که التهاب را کاهش می‌دهند، در کنار مصرف مقادیر زیادی از غذاهای آسان‌خورده، می‌تواند به کاهش اثرات مضر ناشی از استنشاق ریزگردها کمک کند.

لازم به ذکر است که با خوردن غذای مناسب و معتدل می توان بدن را از گرما در امان نگه داشت.

عملکرد اصلی ویتامین E عملکرد آنتی اکسیدانی آن است. روغن ها منبع این ویتامین هستند که با پختن از بین نمی روند، بلکه با سرخ کردن از بین می روند. منابع آن روغن سویا، روغن آفتابگردان، دانه گندم و سایر روغن های گیاهی است، به طوری که از انواع سبزیجات خوراکی در پخت و پز و فرآوری غذا استفاده می شود.

ویتامین C یکی دیگر از آنتی اکسیدان هایی است که می تواند به سیستم ایمنی کمک کند. این ویتامین در سبزیجات و میوه های تازه یافت می شود و به گرما، نور و محیط قلیایی بسیار حساس است. پرتقال، نمدار، پرتقال، نارنگی، توت فرنگی، سیب، خربزه، طالبی، انار و سبزی های سبز مانند اسفناج و سبزی کلرد، انواع فلفل با فلفل دلمه ای، شلغم، پیاز و پیاز در روزهای آلودگی هوا.

بتاکاروتن نیز از جمله کاروتنوئیدهای مهم و پیش ساز ویتامین A است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و شامل میوه های زرد و نارنجی و محصولاتی است که باید زیاد استفاده کنید. مراقبت از معده، کدو، گوجه فرنگی، زردآلو، آلو، طالبی، موز و گال بیمار توصیه می شود.

منیزیم موجود در هوای آلوده جذب فلزات سنگین مانند کادمیوم را کاهش داده و دفع سرب را افزایش می دهد و در نتیجه زمان تماس این ترکیبات مضر را در بدن به حداقل می رساند و به همین دلیل گیاهان سیاه رنگ مختلف را که به وفور در این ماده غذایی وجود دارد مصرف می کند. به همه توصیه می شود. منابع غذایی خوب منیزیم عبارتند از انجیر، لیمو، گریپ فروت، ذرت زرد، گردو، گردو، گردو، گردو، دانه ها، سبزیجات برگ دار مانند کلم، اسفناج، کرفس، کاهو، چغندر، غلات کامل و حبوبات مانند لوبیا و سویا. او هست همچنین مصرف سبزیجات، مرغ و آجیل را در روزهای آلودگی هوا در اولویت قرار دهید.

آنها بیشتر ماهی، گردو و خرفه می خورند. این غذاهای خوب امگا 3 در حفظ سلامت ریه موثر هستند. لازم به ذکر است که مصرف ماهی های چرب که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند می تواند در کاهش تنگی نفس و اثرات مضر ترکیبات التهابی مفید باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا