اقتصادیعلم و سلامتعمومیکسب و کار ویژه

آیا مصرف قهوه با داروهای خواب‌آور تداخل دارد؟

قهوه و کافئین اثرات آنها

خواص قهوه گانودرما دکتر بیز: قهوه به علت وجود کافئین نیز در بسیاری از مکمل های چربی سوز تجاری گنجانده شده است.
تعدادی از مواد فعال موجود در قهوه می توانند متابولیسم را تحت تاثیر قرار دهند:
کافئین: محرک اصلی در قهوه
تئوبرومین : محرک اصلی در کاکائو که در مقادیر کوچکتر هم در قهوه یافت می شود.
تئوفیلین: یکی دیگر از محرک های موجود در کاکائو و قهوه؛ که برای بهبود آسم نیزاستفاده شده است.
اسید کلروژنیک: یکی از اصلی ترین ترکیبات فعال بیولوژیکی در قهوه که ممکن است به جذب کربوهیدرات کمک کند. مهمترین آنها کافئین است که بسیار قوی است و به طور کامل مورد مطالعه قرار گرفته است. کافئین با مسدود کردن یک انتقال دهنده عصبی به نام آدنوزین کار می کند. با مسدود کردن آدنوزین، کافئین باعث افزایش انتشار انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین می شود.که، به نوبه خود، باعث می شود احساس انرژی وهشیاری ایجاد شود.
به این ترتیب، قهوه کمک می کند تا اکتیو بمانید و احساس خستگی نکنید. همچنین، می تواند عملکرد ورزش را به طور متوسط به میزان 11 تا 12 درصد بهبود بخشد.

قهوه می تواند به حرکت چربی از بافت چربی کمک کند

طریقه مصرف قهوه گانودرما دکتر بیز: کافئین سیستم عصبی را تحریک می کند که سیگنال هایی را مستقیما به سلول های چربی ارسال کنند، که چربی را کاهش دهند .
این کار را با افزایش سطح خونی هورمون اپی نفرین انجام می دهد. اپی نفرین، همچنین از طریق خون به بافت های چربی حرکت می کند و آنها را به شکستن چربی ها ملزم و آنها را در خون آزاد می کند.

قهوه می تواند میزان متابولیسم را افزایش دهد

میزان کالری که در حالت استراحت می سوزد، میزان متابولیسم استراحت (RMR) نامیده می شود.
مطالعات نشان می دهد که کافئین می تواند RMR را با 3-11٪ افزایش دهد. یک مطالعه نشان داده است که کافئین افزایش سوزش چربی را تا 29٪ در افراد لاغر افزایش می دهد، در حالی که افزایش چربی سوزی در افراد چاق تنها 10٪ بوده است.این اثر همچنین به نظر می رسد که با سن کاهش می یابد و در افراد جوانتر بیشترمی باشد.

قهوه و از دست دادن وزن در دراز مدت

یک هشدار عمده وجود دارد:  در بدن افراد در طول زمان به اثرات کافئین تحمل ایجاد می شوند. در کوتاه مدت، کافئین می تواند میزان متابولیسم را افزایش دهد و چربی سوزی را افزایش دهد، اما بعد از مدتی افراد به اثرات قهوه مقاوم می شوند و اثرگذاری متوقف می شود.
اما حتی اگراثر چربی سوزی قهوه در درازمدت کم شود، هنوز یک احتمال وجود دارد که اثرگذاری آن روی اشتها باقی بماند و به افراد کمک کند کمتر غذا مصرف کنند.

چقدر قهوه باید برای کاهش وزن مصرف کرد

مصرف بیش از 4  فنجان قهوه بخشی در رژیم غذایی سالم توصیه نمی شود. به یاد داشته باشید که فقط نوشیدن قهوه به شما کمک نمی کند وزن خود را از دست بدهید. قهوه به عنوان یک کاتالیزور برای سرعت بخشیدن به روند عمل کند، اما یک رژیم سالم، متعادل همراه با ورزش منظم برای کاهش وزن بسیار مهم است.

تداخلات دارويى با قهوه

از آنجایی که قهوه و کافئین نوشیدنی پرطرفدار در بین تمامی مردم جهان است و به دلیل خواص ضد خستگی و بهبود کیفیت عملکرد مغز در زمان خستگی به طور گسترده ای استفاده میشود. بنابراین طبیعی است که خیلی از افراد با سابقه مصرف داروهای مختلف به طور همزمان قهوه و نسکافه نیز مصرف نمایند. لذا توجه به تداخلات دارويى با قهوه اهميت دارد.

از آن جمله تداخل خطرناک کافئین با افدرین مى باشد که به دلیل خاصیت محرک بودن هر دوى این مواد، احتمال عوارض جانبی زیاد مخصوصا عوارض قلبی افزایش مى يابد.

بايد توجه نمود كه تداخلات ضعیفتر با سایر داروها عمدتاً با عدم مصرف همزمان و فاصله گذاری حدود ۲ ساعت بین مصرف دارو و قهوه قابل پیشگیری است.

همچنين برخی از داروهای پر مصرف که با قهوه تداخل دارند عبارتند از: آدنوزین، آلندرونات، کلوزاپین، دیسولفیرام، استروژن، فلووکسامین، لووتیروکسین، لیتیوم، برخی داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد انعقاد خون، فنوباربیتال، تئوفیلین و وراپامیل.

در صورتی که عادت به مصرف قهوه به صورت روزانه دارید، حتماً تداخل داروهای مصرفی و قهوه را از پزشک خود یا دكتر داروساز داروخانه سوال نمایید.

اگر قرار به انجام تست های قلبی دارید، حداقل ۲۴ ساعت قبل از تست از نوشیدن چای سبز، چای سیاه، قهوه و نسکافه خودداری کنید

تداخل در جذب:

مطالعات روی داروهای تیروئیدی مثل لووتیروکسین (Levothyroxine) و داروهایی که در پوکی استخوان یا استئوپروز مصرف می شوند (مثل فوزاماکس (Fosamax)) نشان می‌دهد که کافئین می‌تواند جذب این داروها را تا ۶۰ درصد کاهش دهد.

تداخل در انتقال:

قرص‌ها چیزی نیستند که قبلاً بودند. بسیاری از آنها با کپسول یا کاورهای شیمیایی پوشیده شده‌اند تا دارو را در طول گذشت زمان و یا در جای مناسب آزاد کنند (مثل پرزهای معده یا روده). اسیدیته نسبی قهوه به اندازه گرمی آن، می‌تواند روی چگونگی و محل آزادشدن داروها و انتقال آنها اثر بگذارد.

اثرات تشدید کنندگی کافئین:

از آنجا که کافئین یک دیورتیک خفیف (ادرارآور) می‌باشد مصرف همزمان قهوه با داروهای دیورتیک، ایده مناسبی نمی‌باشد. محرک ها و داروهایی که اثر تحریکی دارند مثل قرص های اشتها آور، افدرین۱، آدرال، داروهای آسم و گشاد کننده‌های برونش) نباید همزمان با قهوه مصرف شوند؛ چرا که کافئین، اثرات تحریکی آنها را افزایش می دهد. این موضوع، در مورد داروهایی مثل نووکائین و داروهای برطرف کننده میگرن که میزان جذب را افزایش می دهند نیز، صدق می‌کند. این داروها همچنین می‌توانند باعث افزایش سرعت ضربان قلب و احساس تپش قلب شوند و مصرف کافئین با این داروها، این اثر را تشدید می‌کند. داروهایی که اثرات تحریکی ندارند می توانند وسوسه مصرف کافئین را در شما بیشتر کنند. مثل قرص های کنترل بارداری، ضد افسردگی‌های دسته MAOI۲ و آنتی بیوتیک‌های دسته کینولون مثل افلوکساسین و سیپرو.

در حالی که ما امیدواریم همه قهوه بیشتری بنوشد، اما می‌دانیم که می تواند ایده خوبی برای بعضی از افراد نباشد.

اگر در حال مصرف دارو هستید (چه این دارو تجویز باشد یه بدون نسخه)، حتماً اطلاعات و هشدارهای آن محصول را با دقت مطالعه کنید. هنوز مطمئن نیستید؟ در گوگل جستجو کنید یا به سایت های WebMD یا drugs.com سری بزنید. اما همچنان بهتر است از دکتر یا داروساز خود بپرسید و مطمئن شوید که مصرف دارو برای شما ضرری نداشته باشد

دکمه بازگشت به بالا