اقتصادیعمومیکسب و کار ویژه

در استانبول از کجا قهوه بخریم

چای ترکی؛ سوغات معروف استانبول ترکیه

یکی از بهترین سوغاتی های شهر استانبول  قهوه فوری موکا  است. وقتی وارد شهر استانبول شدید متوجه می شوید که نوشیدن چای جز فرهنگ مردم این شهر است. در طول تاریخ ‌مردمان ترک برای پذیرایی از مهمانانشان برای آن ها چای سرو می کردند.
قهوه لاته گانودرما دکتر بیز  مشکی رنگ است و بدون شیر سرو می شود. برای تهیه چای از کتری های مخصوصی به نام çaydanlık استفاده می کنند. در سال های گذشته در استانبول چای های گیاهی ( به خصوص برای پذیرایی از توریست ها) رواج پیدا کرده است.
انواع چای های گیاهی را می توانید در مغازه ها ادویه فروشی ببینید. چای ترکی بهترین سوغاتی برای پدر و مادرها، همکاران و دوستانی است که عاشق چایی هستند. برای خرید این سوغاتی می توانید به بازار ادویه استانبول (بازار مصری ها)‌یا بازار بزرگ استانبول مراجعه کنید. قیمت آن بین ۷ تا ۲۷ لیر ترکیه است.

 شیرینی های ترکی؛ لذیذترین سوغات خوراکی استانبول

یکی از بهترین سوغاتی های شهر استانبول شیرینی های خوشمزه و متنوع این شهر است. شیرینی های ترکی انواع مختلفی دارند که در ادامه آن ها را نام می بریم:
• شیرینی قرابیه
• لوکما
• شوبیت (Şöbiyet)
• فیستیکلی سارما (Fıstıklı Sarma)
• بلبل یواسی (Bülbül yuvası)
• سوتلو نوریه (Sütlü Nuriye)
• آشوره (Ashure)
• دوندورما (Dondurma)
• راحت الحلقوم
• شکرپاره
• کونفه
• باقلوا
در هنگام خرید شیرینی های ترکی حتما درباره مواد اولیه آن ها از فروشنده سوال بپرسید چرا که بعضی از مواد به کار رفته در این شیرینی ها در مسیر برگشت به ایران به راحتی خراب می شوند. شیرینی های ترکی را می توانید به هر فردی سوغاتی دهید. برای تهیه این سوغاتی می توانید به شیرینی فروشی های شهر استانبول، بازار مصری ها، ‌بازار بزرگ یا بازار آراستای استانبول مراجعه کنید.

 سنگ چشم زخم؛ یکی از سوغات ارزان استانبول

یکی از معروف ترین سوغاتی های شهر استانبول سنگ چشم زخم است. به راحتی می توانید این سنگ را از روی ظاهر چشم مانند و آبی رنگ آن شناسایی کنید. این سنگ به طور معمول به عنوان طلسم استفاده می شود. باور عموم بر این است فردی که این سنگ را همراه خود دارد در برابر طلسم و نفرین های شوم در امان می ماند. امروزه از این سنگ بیشتر به خاطر ظاهر زیبای آن استفاده می کنند تا تاثیراتی که ممکن است بر روی افراد بگذارد.
عکسهایی از افراد مشهور مثل برد پیت یا ریحانا وجود دارد که این سنگ را به دور گردن خود انداخته اند.
از سنگ چشم زخم در ساخت وسایل مختلفی مثل مگنت های یخچال، کیف، زیورآلاتی مثل دستبند، النگو استفاده می شود. می توانید این وسایل را به عنوان سوغاتی برای دوستان خود بخرید. قیمت آن ها حدودا ۳ تا ۱۷۵ لیر است. برای خرید آن‌ها می توانید به مغازه های سوغاتی فروشی در سطح شهر یا بازار بزرگ استانبول مراجعه کنید.

 دویه جات ترکی؛ خوشبوترین سوغات شهر استانبول

کشور ترکیه یکی از کشورهایی است که طعم و مزه غذاهای آن بسیار متنوع است. این تنوع در طعم و بو به خاطر ادویه جات مختلفی است که در غذاها استفاده می شود. اگر به غذاهای ترکی علاقه دارید و دوست دارید خودتان در خانه آن ها را درست کنید حتما ادویه جات ترکی را از استانبول خریداری کنید و به ایران بیاورید. می توانید بخشی از آن ها را به عنوان سوغاتی به نزدیکان خود بدهید.
این سوغاتی را می توانید از یا بازار بزرگ خریداری کنید. در این بازار، ادویه جات را به صورت تازه و باز می فروشند. هر مقدار ادویه که نیاز دارید را درون پلاستیک میریزند و مهر و موم می کنند و به راحتی می توانید آن را تا ایران بیاورید. این سوغاتی را می توانید برای افرادی بخرید که علاقه به آشپزی دارند.

 ظروف سرامیکی شهر ایزنیک؛ زیباترین سوغات شهر استانبول

یکی از بهترین و معروف ترین سوغاتی های شهر استانبول ظروف سرامیکی خوش رنگ و لعابی است که در شهر ایزنیک ساخته می شود و قدمت تاریخی دارد. اگر از مکان هایی نظیر کاخ توپکاپی،‌ مسجد رستم پاشا یا مسجد سوکولو محمد پاشا دیدن کرده باشید می توانید ظروف سرامیکی جذابی که در گذشته توسط هنرمندان شهر ایزنیک ترکیه ساخته شده است را ببینید.
اگر زیبایی این ظروف شما را جذب کرد و دلتان خواست تا تعدادی از این ظروف را داشته باشید یا برای دوستانتان به سوغات ببرید می توانید مدل های جدید این ظروف را تهیه کنید چرا که نمی توانید ظروف ساخته شده در شهر ایزنیک را از کشور ترکیه خارج کنید. منظور از مدل های جدید، ظروف سرامیکی است که طرح و شکل آن ها کاملا با ظروف سرامیکی شهر ایزنیک هم‌خوانی دارد و آن ها را می توانید به عنوان سوغاتی به خانه ببرید. این ظروف در شکل های مختلفی مثل بشقاب، کاسه و گلدان به فروش می رسد.
این سوغاتی را می توانید برای والدین،‌ پدربزرگ و مادربزرگ خود تهیه کنید. فروشنده های این سوغاتی معمولا آن را طوری بسته بندی می کنند تا بتوانید آن ها را تا ایران حمل کنید. برای خرید ظروف سرامیکی ترکی می توانید به بازاربزرگ، بازار آراستا و بازار مصری ها مراجعه کنید. هزینه آن حدودا ۲۰ لیر ترکیه است.

 گلیم های ترکی؛ از فرش تا روبالشتی و کوسن

یکی از خواستنی ترین سوغاتی های شهر استانبول قالی های جذاب و رنگارنگ ترکی است. قیمت این قالی ها متفاوت است و گران ترین آن ها قالی های دستبافی است که داستانی را در دل تار و پود خود پنهان کرده اند. بعضی از فروشندگان قالی می توانند سمبل هایی که در تار و پود قالی به کار رفته را برای شما تفسیر کنند تا با داستان پشت آن‌ها آشنا شوید. اگر نمی خواهید هزینه زیادی را برای خرید قالی بپردازید می توانید انواع ماشینی آن را به عنوان سوغات بگیرید و برای دوستان و آشنایانتان ببرید. این قالی ها را می توانید به دیوار آویزان کنید یا بر روی زمین بندازید.
اگر در چمدانتان جای کافی برای حمل قالی های ترکی را ندارید می توانید روبالشتی یا روکش هایی که برای کوسن استفاده می شوند را بخرید. جنس و طرح های این روکش های کاملا شبیه به قالی های ترکی است و می توانید برای زیبا کردن خانه تان از آن ها استفاده کنید. این سوغاتی را می توانید برای همسر، مادر، ‌مادربزرگ یا رئیس خود تهیه کنید. برای خرید گلیم های ترکی حدودا ۱۰۴۲ لیر باید هزینه کنید. اگر هم قصد خرید روبالشتی دارید، باید حدودا ۱۷۳ لیر خرج کنید. برای خرید این سوغاتی باید به بازار بزرگ استانبول مراجعه کنید.

لامپ های ترکی؛ سوغاتی که بهسختی میتوان از آن چشم برداشت

یکی دیگر از سوغاتی های جذاب و زیبایی که می توانید در شهر استانبول تهیه کنید لامپ های ترکی است. حمل کردن این لامپ ها تا ایران سخت است و ممکن است وسط راه شکسته شود اما به قدری زیبا و جذاب است که به احتمال زیاد وسوسه خواهید شد تا یکی از آن ها را برای خود یا اطرافیانتان بخرید. از اکثر مغازه های سوغاتی فروشی شهر استانبول می توانید لامپ های ترکی را در رنگ، ‌اندازه و شکل های مختلف خریداری کنید.
اگر دوست دارید خانه خود را با وسایل ترکی تزئین کنید یا دوستان و آشنایانی دارید که دوست دارند دکوراسیون داخلی زیبایی داشته باشند، حتما از این لامپ ها بخرید. هزینه این سوغاتی حدودا ۲۵ تا ۱۰۰ لیر است. برای خرید آن می توانید به مغازه های سوغاتی فروشی یا بازار بزرگ استانبول مراجعه کنید.

 حوله های حمام ترکی؛ دستباف و نرم

شاید برایتان جای سوال باشد که چرا حوله های ترکی را به عنوان سوغاتی های معروف استانبول معرفی می کنیم. علت این است که حوله های ترکی از نظر کیفیت و ماندگاری یکی از بهترین ها در دنیا هستند. اگر بلیط هواپیما به مقصد استانبول را خریداری کرده اید و می‌خواهید در سفر خود به این شهر یک سوغاتی مرغوب و با کیفیت خریداری کنید حتما این حوله ها را در انتخاب اول خود قرار دهید.
حوله های کشور ترکیه بسیار نرم هستند و به سرعت آب را به خود جذب می کنند. برخی از آن ها دست ساز هستند و کیفیت بسیار بالاتری دارند و ممکن است تا یک کیلو وزن داشته باشند. حوله هایی هم هستند که با ماشین ساخته شده اند. این نوع از حوله های ترکی سبک تر و ارزان تر هستند و کیفیت آن ها در مقایسه با حوله های دست ساز کمتر است.
قیمت این سوغاتی بین ۴۵ تا ۶۵ لیر است. برای خرید آن می توانید به بازارهای زیر مراجعه کنید:
• بازار بزرگ استانبول
• بازار مصری های استانبول
• بازار آراستا

 صابون سیاه ترکی؛ ارگانیک و مقوی

یکی از سوغاتی های معروف شهر استانبول صابون سیاه ترکی است. از گذشته تا به حال از این صابون برای پاکسازی پوست و نرم و لطیف کردن آن استفاده می شود. این صابون از مواد اولیه کاملا طبیعی ساخته شده است و جنس آن شبیه به کره است. اگر از استحمام در حمام های ترکی لذت برده اید و دوست دارید این تجربه را در حمام خانه تان هم داشته باشید چند عدد از صابون های سیاه ترکی را خریداری کنید و همراه خود به ایران بیاورید.
اگر هم دوستان و آشنایانی دارید که به حمام ترکی علاقه دارند و فکر می کنید این سوغاتی برای آن ها مناسب است حتما برایشان چند عدد صابون سیاه خریداری کنید. قیمت این سوغاتی حدودا ۴۵ لیر است
صابون سیاه ترکی را می توانید از بازار بزرگ،‌ بازار مصری های، بازار آراستا و مغازه های فروش لوازم آرایشی و بهداشتی شهر استانبول خریداری کنید.

 قهوه ترک؛ بهترین سوغات استانبول برای قهوهدوستان

یکی از معروف ترین سوغاتی های شهر استانبول قهوه ترک است. اگر اهل کافی شاپ باشید، قبل از سفر به شهر استانبول، هر زمان که به کافی شاپ می رفتید نام قهوه ترک را در منوی کافی شاپ مشاهده می کردید. اگر هم قهوه خور باشید، در سفرتان به شهر استانبول قهوه ترک را بارها مزه کرده اید و از نوشیدن آن لذت برده اید. اگر در هنگام بازگشت به ایران دلتان برای بو و طعم این قهوه تنگ می شود می توانید آن را خریداری کنید و با خودتان به خانه بیاورید. اگر دوستانی دارید که عاشق قهوه هستند،‌ می توانید به آن ها نیز سوغاتی بدهید.

دکمه بازگشت به بالا