علم و سلامت

ضرورت تزریق واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر/ افراد دارای علائم یک هفته در خانه بمانند

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: از 2 هفته گذشته به تدریج تعداد مبتلایان به آنفلوآنزا افزایش یافته است و هفته گذشته 30 هزار نفر به صورت سرپایی در بیمارستان درمان شدند که پس از آن حدود 1200 تا 1400 نفر در بخش بستری شدند.

به گفته وی، تعداد مراجعات به بیمارستان به دلیل آنفولانزا در 2 هفته گذشته 50 درصد افزایش یافته است.

ادامه می دهد: وضعیت کشور از نظر اپیدمی ویروس کرونا وخیم نیست. زنان باردار، بیماران قلبی، کلیوی و ایمنی مشکوک به ابتلا به آنفولانزا هستند و باید واکسن را دریافت کنند. آنفولانزا و واکسن های قدیمی معتبر هستند. اما تزریق واکسن به همه ضروری نیست. هفته گذشته 2 میلیون دوز واکسن آنفلوانزا در کشور توزیع شد.

به گفته وی، آنفولانزا یک بیماری رایج است که در همان کشور قدیمی شیوع پیدا کرده است. در 2 سال گذشته، به دلیل گسترش تاج مردان، آنها پرسونا می پوشیدند و به دلیل محدودیت ها، ویروس زیاد ظاهر نشد. اما امسال رعایت قوانین با کاهش پوشانده شده بود.

وی افزود: مبتلایان به آنفولانزا پنج تا یک هفته استراحت کنند. حتما از ماسک استفاده کنید و فاصله گذاری اجتماعی همراه با شستن دست ها و مراقبت از خود را رعایت کنید.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر روزانه کمتر از هزار دوز واکسن کرونا تزریق می شود. توصیه می شود افرادی که شش ماه از تزریق قبلی واکسن می گذرد از معجون حافظه استفاده کنند. پیش بینی بیماری عروق بیماری کرونا دشوار است. تاج به تدریج مانند رودخانه ای می شود که سالی یک بار واکسینه می شود. اما معمولاً بیماری‌های ویروسی به گونه‌ای هستند که از حالت همه‌گیری فراتر رفته و محلی، ملی و منطقه‌ای می‌شوند.

وی گفت: کادر درمانی بسیار سخت با ویروس کرونا مبارزه کردند. پرسنل رسیدگی کننده نیاز به پرداخت حقوق و تامین دارند که این یک واقعیت است و معتقدم زیرساخت ها باید حفظ شود.

وی گفت: در حال حاضر سالانه 2200 پزشک متخصص در کشور فارغ التحصیل می شوند و برای پوشش خوب در کشور به 3500 فارغ التحصیل پزشک متخصص نیاز داریم. سالانه 2000 معلم در مناطق مختلف فارس مشغول به کار هستند و در این شکی نبود. اما سوال جدی ماندگاری پزشک به مسائل مختلفی برمی گردد که بعد از دو سال پزشکان به سمت نقش های ممتاز می روند.

به گفته وی، برای حمایت بیشتر، سقف کارایی در بخش های خصوصی برداشته شد و مالیات در بخش دولتی و خصوصی نزدیک به علت مورد در میان متخصصان کاهش یافت.

وی افزود: تعرفه ها به صورت منطقی افزایش نیافته است و بیمه ها در این زمینه به مردم کمک می کنند تا این مبلغ را پرداخت نکنند. برای طول عمر پزشکان و پزشکی، حتی خصوصی باید رعایت شود.

وی گفت: در حال حاضر 267 خدمت در حوزه دندانپزشکی تعریف شده است که تعداد کمی از آنها مشمول ضمانت می شوند. خدمت باید صندلی دولت را افزایش دهد. اکثر خدمات در حال حاضر در بخش خصوصی ارائه می شود که باید در بخش دولتی نیز انجام شود که نیاز به منابع مالی دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا