علم و سلامت

علل افزایش آرتروز زانو در ایرانیان

رئیس پژوهشگاه روماتولوژی مرسر نیز در تشریح علائم آرتروز علل افزایش آرتروز زانو در کشور را تشریح کرد.

دکتر. احمدرضا جمشیدی در گفت وگو با تی تی آنلاین. وی با بیان اینکه علامت اصلی آرتروز درد است، گفت: درد در بیماری مفصلی مکانیکی است. یعنی دردی که با استراحت کاهش می یابد و با فعالیت بیشتر می شود. به عنوان مثال، زانو درد هنگام راه رفتن از علائم آرتریت است که به تدریج افزایش می یابد و می تواند متورم شود و حرکت مفصل را محدود کند. به عنوان مثال، مفصل زانو ممکن است به گونه ای باشد که پاشنه ران را بتوان با خم کردن ساق پا به هم متصل کرد، یا حداقل پنج سانتی متر از هم فاصله داشته باشد، اما زمانی که فردی از آرتروز زانو رنج می برد. فاصله بین پاشنه و ران مایل است، به 30 سانتی متر می رسد و این یکی دیگر از مراحل پیشرفته آرتروز است.

او اضافه کرد؛ آرتریت در ایران و آسیا معمولاً مفصل زانو را درگیر می کند. زیرا این مفصل وزن مردان را تحمل می کند.

این فوق تخصص روماتولوژی در مورد اولین حمله آرتروز گفت: شروع آرتروز می تواند در سنین پایین باشد اما علائم در سنین بالا خود را نشان می دهد. به عنوان مثال، جوانی که به طور ناگهانی و بدون آمادگی بدنی کافی از کوه بالا می رود یا به ورزش های سنگین می پردازد، در سنین پایین در معرض خطر ابتلا به آرتروز قرار دارد. البته علائم بیماری به خصوص در زنان ایران از سن 35 تا 40 سالگی شروع می شود و با افزایش سن علائم بیشتر می شود.

وی با تاکید بر نقش اصلی پیشگیری از آرتروز گفت: یکی از عادات ایرانیان دو زانو یا چهار زانو نشستن است که باید صاف شود و برای نشستن از صندلی استفاده کرد. از طرفی با کاهش وزن، کنار گذاشتن عادات بد مانند سیگار کشیدن، ورزش صحیح و احتیاط در بالا رفتن از پله و … می توان زمان بیشتری را برای بیمار خرید تا کار با تعویض مفصل متوقف نشود. اما در نهایت پس از درمان دارویی و تزریق، آخرین درمان آرتروز، تعویض مفصل و پروتز است.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا