اقتصادی

آمادگی بورس انرژی برای همکاری با وزارت نفت در بخش سوآپ و ترانزیت

مدیرعامل بورس انرژی از آمادگی برای توسعه همکاری با ملی نفت ایران برای استفاده از ابزارهای مالی مختلف از جمله تامین مالی موازی آتی و سایر ابزارها خبر داد و گفت: همکاری با بورس انرژی نیز آسان است.

به گزارش تی تی آنلاین، به نقل از بورس انرژی ایران، علی نقوی در افتتاحیه اجلاس «فعالان ملی نفت و پول و سرمایه ایران» با حضور مدیران ارشد بانک‌های نفت و بخش و بازار سرمایه برگزار شد. پوست چرب در مرکز گفتگو قرار دارد. وی با توجه به امکانات قانونی که در این زمینه وجود دارد، گفت: الگوهای کلی مقاومت اقتصادی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در سال 1392 نشان دهنده مشارکت افراد در فروش نفت و گاز است. تنوع شیوه های فروش و باز بودن آن در زمینه اقتصادی.
به گفته نقوی، ماده هجدهم قانون توسعه ابزارها و مؤسسات مالی جدید، تبصره 1 ماده 13 قانون موضوع عدم تورم در شرایط رکودی. قوانین اقتصادی ایران و اسلامی و مصوبات هیأت وزیران از دیگر ابزارهای قانونی است. که باید در نظر گرفته شود.
وی در ادامه از قانون رفع موانع تولید خبر داد و توضیح داد: یکی از امکانات این قانون صیقل دادن است که اگر خوراک دام را به صورت تجاری خریداری کنید، خدمات نفت به آنها 2 درصد تخفیف می دهد.
به گفته مدیرعامل بورس انرژی ایران، اگر پالایشگاه ها مواد غذایی خود را بر اساس سازوکار بورس انرژی خریداری کنند و سپس محصولات خود را صادر کرده یا به دولت بفروشند، در حالی که شفافیت مالی صنعت و نفت در حال افزایش است، عالی است. پتانسیل استفاده از ابزارهای مالی در عملکرد این گردش مالی نیز رخ می دهد. همچنین اعمال تخفیف 2 درصدی باعث افزایش سود و ایجاد انگیزه و جذابیت برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های جدید می شود.

نقوی با تشریح روند زنجیره نقدینگی و ایجاد ابزارهای مالی در بازار فعال معاملاتی گفت: از سال 1397 تا 30 آذرماه سال جاری ده ها هزار و 180 میلیون تن محصول توسط جامعه ملی نفت ایران عرضه شد. به تومان 6500 مایل معامله می کردند.
کلاه لبه دار
وی درباره استانداردهای موازی آتی نیز گفت: بورس صنعت 45 هزار تن اوراق سلف میعانات نفتی و گازی صادر کرده است که از این میزان حدود 19500 میلیارد دلار از سوی شرکت ملی نفت و 22 هزار میلیارد تن از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی و مابقی آن صادر شده است. توسط شرکت های دیگر منتشر شده است. شرکت ملی نفت ایران می تواند با عرضه نفت و دارایی در بازار فیزیکی و همچنین با استفاده از ابزارهای مالی مانند قراردادهای آتی و اختیار معامله، گواهی سپرده کالایی، سپرده کالایی و بیمه نامه، به طور منظم و مستمر از بازار کامل سرمایه بهره مند شود. پول

نقوی در تشریح نحوه کارکرد گواهی سپرده ممتاز گفت: قابلیت تایید سپرده یا استفاده از بهترین صنعت کالایی در صنعت بورس است. بر اساس آمار، عرضه یارانه نفت و گاز در کشور بالاست و وزارت نفت و شرکت تابعه می توانند از این ابزار برای پذیرش موفق مخازن و چاه ها و صدور گواهی سپرده استفاده کنند. با استفاده از این ابزار فناوری، شرکت‌های تامین مالی کالا می‌توانند برای تجمیع و سرمایه‌گذاری در فرصت‌های جدید، روی دارایی‌هایی مانند نفت خام و گاز نیز پول ارسال کنند.

نقوی با تاکید بر اینکه وزارت نفت در قیمت معاملات آتی انعطاف بیشتری خواهد داشت، تصریح کرد: اگرچه شکاف خرید و فروش و فروش این اوراق و فرصت ها از نظر تحویل، قابلیت استفاده از این ابزار مالی افزایش می یابد.

همچنین به جامعه ملی نفت پیشنهاد داده است که تامین مالی قابل اعتماد بدهی را از طریق ابزارها طراحی کند و از ابزارهای مختلف متناسب با شرایط بازار خود استفاده کند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران درباره ارتباط شرکت ملی نفت با بازیگران برتر این بازار تصریح کرد: بورس انرژی ایرانر با وزارت نفت و شرکت‌های زیرمجموعه در رتبه‌های برتر قرار دارد و از ورود آنها به بازار استقبال می‌کند. تجربه سایر مبادلات انرژی در جهان نیز نشان می دهد که ارتباط تنگاتنگی بین صنعت، آموزش، بانک و تجارت وجود دارد. به عبارت دیگر بانک ها بزرگترین بازیگران ابزارهای مالی مبتنی بر نفت و فرآورده های نفتی هستند و در منطقه ما این امر مستلزم حمایت بانک ها و حمایت بانک های مرکزی است. طی دو سال گذشته بیش از 7 میلیارد دلار محصول از طریق مبادلات صنعتی صادر شد و در شرایط رقابتی که صورت گرفت درآمد بیشتری نصیب دولت شد.

وی با اشاره به اینکه شرکت نفت باید در قراردادهای نفتی انعطاف بیشتری داشته باشد، افزود: در صورت بازنگری در شرایط قراردادهای نفت خام و نفتی، می تواند اوراق و تامین مالی در این تعطیلی ها را انجام دهد.

نقوی در پایان گفت: تجارت در حوزه نفت به دلیل سود بالا مستلزم ریسک پذیری بیشتر است و اکونومیست آمادگی دارد در امور مبادلات و واگذاری با وزارت نفت همکاری کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا