علم و سلامت

علایم و راه‌های انتقال انواع هپاتیت / درمان بموقع بیماری و جلوگیری از سرطانی شدن کبد

یک متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری انواع هپاتیت و راه های انتقال و درمان آن را توضیح می دهد.

دکتر مسعود مردانی در گفت وگو با تی تی آنلاین. وی با بیان اینکه هپاتیت به معنای التهاب در سلول های کبدی است، گفت: بسیاری از موارد از جمله مصرف زیاد الکل، تاثیر برخی داروها، عفونت توسط باکتری ها و ویروس ها باعث ایجاد انواع هپاتیت می شود.

وی با بیان اینکه برخی از انواع هپاتیت مسری و برخی غیر مسری هستند، تصریح کرد: در این میان عوامل ویروسی که منجر به عفونت هپاتیت (هپاتیت) می شوند، شایع ترند و از نظر بیماری زایی، سرایت و کشندگی جدی ترین هستند.

درمان مناسب هپاتیت و پیشگیری از سرطان بافت کبد

بیماری های عفونی فلاشیب انواع هپاتیت ویروسی را «A، B، C، E» و از علائم شایع و شایع نام برد و گفت: اولین علائم بیماری بی اشتهایی، بدن درد، تهوع، استفراغ، ضعف است. و با بیماری کبد، آنزیم تا هزار واحد.

مردانی تصریح کرد: اکثر عفونت های ویروسی از جمله هپاتیت خود به خود قابل درمان است اما در برخی موارد این عفونت ها به شکل مزمن بیماری تبدیل می شود که در نهایت منجر به سرطان و حتی پیوند کبد می شود.

واکسیناسیون و اهمیت آن در پیشگیری از هپاتیت B

وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهایی است که برای کنترل بیماری هپاتیت در حال حرکت است، تصریح کرد: در ایران متولدین بعد از سال 1372 بیشترین مشاغل پرخطر با واکسن هپاتیت B تزریق می شود که اگر این سیستم تا 10 مورد استفاده قرار گیرد. اگر تا 20 سال آینده ادامه یابد، می توان به ریشه کنی هپاتیت B امیدوار بود.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه واکسن هپاتیت A دارند اما واکسن خود را به کشور تزریق نکرده‌اند. وی تصریح کرد: اکثر افراد یک بار قبل از بلوغ به هپاتیت مبتلا می شوند و پس از آن بدن آنها دارای آنتی بادی می شود. بنابراین واکسیناسیون علیه این نوع هپاتیت توصیه نمی شود.

مردانی با یادآوری اینکه هپاتیت A عوارض زیادی ندارد، مرگ و میر آن زیر 1000 است و یک بیماری خوش خیم محسوب می شود، یادآور شد: اما برای کسانی که نقص سیستم ایمنی یا سرطان دارند خطرناک است و باید بیشتر مراقب باشند.

وی افزود: واکسن قابل توجهی برای هپاتیت E و هپاتیت C نیز وجود ندارد. این موضوع خود اهمیت موضوع و درمان بیشتر این نوع هپاتیت را نشان می دهد.

یک کارشناس بیماری های عفونی با هشدار به اینکه هر نوع هپاتیت در صورت تبدیل شدن به شکل مزمن و سرطانی خطرناک است، توضیح می دهد: هپاتیت B و C مزمن تر است، اما به طور کلی هر نوع هپاتیت در افراد مبتلا به این بیماری دیده می شود. کمبود سیستم ایمنی خطرناکه. خوشبختانه انواع حاد آن مانند هپاتیت A و E قابل درمان هستند و جای نگرانی وجود ندارد.

مردم می گویند که یک و نیم درصد مردم هنگام تولد به هپاتیت B مبتلا هستند. وی هشدار داد: اینها می توانند در آینده بیماری را به دیگران منتقل کنند. بنابراین برای متولدین قبل از سال 1372 لازم است تیتر آنتی بادی هپاتیت در خون از طریق آزمایش خون بررسی شود تا در صورت نیاز در اسرع وقت درمان لازم را انجام دهد.

راه های انتقال هپاتیت

وی در خصوص هپاتیت A و E تصریح کرد: این دو نوع از طریق مدفوع دهانی منتقل می شود. نیروی زیادی از ویروس از طریق مدفوع دفع می شود. اگر فردی بهداشت شخصی را رعایت نکند، ممکن است افراد زیادی را مبتلا کند. بنابراین توصیه می شود فرد مبتلا به هپاتیت A یا E از سایر افراد جدا نگهداری شود. لوازم آرایشی مانند حوله، لوازم بهداشتی و غیره نیز باید از سایر اعضای خانواده جدا باشد.

مردانی با بیان اینکه هپاتیت B و C به یک شکل منتقل می شود، افزود: این دو نوع بیماری از طریق خون و فرآورده های خونی، استفاده از سرنگ های معمولی در معتادان تزریقی، تزریق ایمن در بیمارستان ها منتقل می شود. هپاتیت B همچنین در مایعات بدن مانند اشک چشم، مایع منی و ترشحات سینه یافت می شود و می تواند باعث انتقال بیماری شود.

این فوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیری با اشاره به سفرهای تابستانی گفت: یکی از خطرناک ترین بیماری های مسافران هپاتیت A است که با جویدن آب آلوده، میوه ها و سبزیجاتی که به درستی ضدعفونی نشده اند، منتقل می شود. بنابراین همه مردم به ویژه مسافران باید مرتب دست های خود را با آب و صابون بشویند. بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کنید. از آب لوله کشی برای خوردن و آشامیدن استفاده کنید.

داروهای درمان هپاتیت در کشور موجود است و تحت پوشش بیمه قرار می گیرد

نشان داده شده است که این دارو یک داروی موثر برای درمان هپاتیت مزمن B است که در داخل کشور با قیمت مناسب تولید می شود. وی افزود: داروهای خوراکی موثری برای هپاتیت C وجود دارد که برخی از آنها خانگی و برخی دیگر وارد می شوند. خوشبختانه هپاتیت A نیاز به درمان خاصی ندارد و خود به خود بهبود می یابد و برای هپاتیت E نیز از درمان علامتی استفاده می کنیم.

مردانی در خصوص بیمه و تهیه داروهای هپاتیت در کشور گفت: اکثر داروهای موثر هپاتیت تحت پوشش بیمه هستند و به راحتی در اختیار مردم قرار می گیرند.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا