اقتصادی

پاییز زودرس در بورس تهران/ بازار در انتظار یک اتفاق تازه!

در هفته اخیر روند شاخص کل بورس تهران در مجموع نزولی بود و شاخص برای ۳ روز متوالی نزول کرد. شاخص کل در حالی که در هفته پیش به نیمه کانال ۲.۱ میلیونی صعود کرده بود، در هفته اخیر ریزش کرد.

در روز شنبه شاخص کل ۲۱ هزار و ۲۷۱ واحد پایین آمد و ۹۴۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. روز یکشنبه شاخص ۵ هزار و ۹۷۳ واحد افت کرد و ۴۰۶ میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد.

اکوایران در ادامه نوشت: روز دوشنبه شاخص ۹۷۶ واحد پایین آمد و ۸۳ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. سه‌شنبه شاخص کل ۴ هزار و ۶۳۳ واحد صعود کرد و ۲۲۱ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد.

در آخرین روز هفته نیز شاخص ۳۰۸ واحد ریزش کرد و ۱۸۱ میلیارد تومان سرمایه حقیقی خارج شد.

بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل ۲۴ هزار و ۲۱۴ واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی ۱.۱ درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۸ هزار و ۴۰۸ واحد پایین‎‌تر ایستاد و بازدهی منفی ۱.۱ درصدی را ثبت کرد.

روند تغییرات ارزش معاملات خرد سهام در مجموع نزولی بود، میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر ۴ هزار و ۲۵۵ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۶ هزار و ۱۳۰ میلیاردی هفته پیشین، کاهش ۳۰ درصدی داشته است.

در مجموع کل هفته هزار و ۸۳۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۳۶۷ میلیارد تومان بود.

بدین ترتیب بازار در این هفته با افت ارزش معاملات و خروج سرمایه مواجه بود و سرمای پاییز زودرس در بازار حس شد. برخی از ناظران پیش بینی کرده بودند که با توجه به تعطیلی روز شنبه معاملات در روز چهارشنبه رونق و رمق چندانی نداشته باشد. تحلیل گران خوشبین معتقدند بازار در سطح فعلی با حمایت مواجه است و با انتشار گزارشات ماهانه و ۶ ماهه وضعیت بازار بهبود خواهد یافت. این تحلیل گران معتقدند افزایش قیمت نفت در میان مدت اثر مثبت بر بازار سرمایه خواهد داشت. در مقابل تحلیلگران بدبین بر نشانه‌های بی‌اعتمادی معامله گران انگشت می‌گذارند و معتقدند نبود جریان پول و سطح پایین معاملات نشان می‌دهد که بازار به اتفاق تازه‌ای نیاز دارد که در چشم انداز غایب است.

پیش‌بینی یک کارشناس از شاخص‌بورس در نیمه دوم سال/ بورس از سقف ۳ میلیون واحد رد می‌شود؟

۲۱۷

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا