علم و سلامت

آیین‌نامه حمل دارو از طریق سکوهای اینترنتی ابلاغ شد ️

پس از کشمکش‌های فراوان درباره چگونگی ورود سکوهای اینترنتی به عرصه «حمل دارو»، دستورالعمل حمل و عرضه دارو از طریق سکو (پلتفرم)ها و کسب‌وکارهای اینترنتی پس از امضای دو وزیر بهداشت و ارتباطات ابلاغ شد.

به گزارش تی تی آنلاین، دستورالعمل حمل و عرضه دارو از طریق سکو (پلتفرم)ها و کسب‌وکارهای اینترنتی که چندی پیش به امضای دو وزیر ارتباطات و بهداشت رسید، پس از کشمکش‌های فراوان ابلاغ شد.

این آئین‌نامه در ۱۲ ماده به تصویب رسیده و در آن قید شده است که از زمان ابلاغ به مدت ۶ ماه به صورت آزمایشی در استان‌های منتخب اجرا می‌شود. بر این اساس متعاقبا استان‌های مورد نظر توسط سازمان غذا و دارو تعیین و اعلام خواهند شد.

در این آیین‌نامه سازمان غذا و دارو موظف شده سرویس به‌روزرسانی‌شده داروخانه‌ها یا تایید به روز مجوز داروخانه‌های دارای درخواست را در اختیار سکوها قرار دهد.

همچنین بر اساس این آیین نامه هرگونه فروش اینترنتی دارو توسط سکوها و وبگاه‌ها ممنوع و تابع مقررات اعلامی وزارت بهداشت اعلام شده است.

همچنین متولی پایگاه اطلاعات سلامت کشور و داده‌های حاصل از اجرای این دستورالعمل، وزارت بهداشت اعلام شده است.

بر اساس این آیین نامه، سکوهایی مجاز هستند خدمات مربوط به سفارش‌گیری و تحویل دارو را از طریق داروخانه‌های مجوز بهره‌برداری ارایه نمایند که دارای مجوز از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و عضویت در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور بوده یا دارنده پروانه خدمات حمل و نقل، فناوری اطلاعات، هوشمند سازی از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ویدیویی باشند.

همچنین متصدیان شاغل در سکو، ملزم به گذراندن دوره‌های آموزشی فراهم شده توسط وزارت هستند و وزارت بهداشت مسول نظارت بر اجرا و چگونگی رعایت ضوابط فنی و ارایه گزارش تخلفات به مراجع صدور مجوز را به عهده دارد.

در ادامه این آیین نامه شرایط سکوها برای فعالیت در این حوزه اعلام شده است. در همین راستا نیز درج هر گونه تبلیغات و تشویق مستقیم و غیرمستقیم کاربران به مصرف فرآورده‌های دارویی ممنوع است.

گفتنی است؛ پیش از این سازمان غذا و دارو بارها تاکید کرده که ورود سکوهای اینترنتی به عرصه دارو تنها در حوزه «حمل» خواهد بود و بر لزوم لحاظ الزامات این سازمان از سوی سکوهای اینترنتی و پلتفرم‌ها تاکید دارد.

سازمان غذا و دارو مکررا تاکید کرده است که در ماجرای ورود سکوهای اینترنتی به دارورسانی درب منزل، الزامات در چارچوب مربوطه باید رعایت شود؛ به طوری که حفاظت و حراست از اطلاعات بیماران صورت گیرد، بیمار امکان ثبت درخواست خود را بر اساس کد نسخه الکترونیک در سامانه داشته باشد، مراکزی که عرضه کننده محصول هستند اطلاعات مربوط به شرکت تولیدی را به بیمار ارایه دهند و بیمار در سامانه یکپارچه دیتا را ملاحظه و انتخاب کند که از کدام مرکز سرویس بگیرد.

همچنین مسوولان این سازمان در مصاحبه‌های مکرر تاکید کرده‌اند که در صورت ورود پلتفرم‌ها و سکوهای اینترنتی به عرصه حمل دارو، پلتفرم باید طرف قرارداد با داروخانه شود و به صورتی شفاف و واضح محصول را با استاندارد و باکس مشخص تحویل بگیرد و تحویل بیمار دهد و پاسخگوی هر گونه اعتراضی در این حوزه نیز باشد.

انتهای پیام

نشر مطالب پزشکی

به طور خلاقانه و منسجم، مفاهیم علمی پزشکی را به زبانی ساده و قابل فهم برای همه تبدیل می‌کنم. هدفم این است که هر کسی بتواند به سرعت به دانش پزشکی دسترسی داشته باشد.
دکمه بازگشت به بالا